The Antipoetic Modulations in Three Colombian Poets: Óscar Hernández, Jaime Jaramillo Panesso, and Aníbal Arias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a24

Keywords:

Óscar Hernández, Jaime Jaramillo Panesso, Aníbal Arias, Colombian poetry, antipoetry

Abstract

This article intends to unveil the conceptual hypertrophy that is suffered by oral literature with the aim of analyze and strengthen the basic ideas that have been the foundation of many of the researches around the phenomenon. Through the hermeneutical methodology, an argumentative analysis of the premise is presented, which constitutes the starting point to reject the idea of oral literature: Walter Ong’s analogy. Afterwards, the false analogy that comes along Ong’s proposal and the discussion about the possible pertinence of the nominalization oral literature is explained.

|Abstract
= 342 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 284 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Molina Morales, Caro and Cuervo Institute

PhD in Theory of Literature from the University of Zaragoza (Spain). Teacher and researcher of the Master's Degree in Literature and Culture of the Caro and Cuervo Institute (Colombia). His main line of research is comparative literature. Currently, he directs the poetry in motion research project, belonging to the Research Group in Literature of the Caro and Cuervo Institute (Colombia) and in which his article is inscribed.

References

Arboleda, C. A. (2019). La poesía de Aníbal Arias, o la construcción de una identidad enunciativa poética antiautoritaria y renovadora. En A. Arias. Bendita memoria. Antología poética (pp. 13-22). Cali: Editorial Redipe.

Arias, A. (1979). Motivos ajenos a la voluntad. Cali: Ediciones Altazor.

Benjamin, W. (1999). Sobre algunos temas en Baudelaire. Buenos Aires: Leviatán.

Bermeo Gamboa, L. C. (2019). Afrenta y rechazo: la poesía de Aníbal Arias. En A. Arias. Bendita memoria. Antología poética (pp. 23-36). Cali: Editorial Redipe.

Echavarría, R. (1998). Quién es quién de la poesía colombiana. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Espinosa, S. (2015). Escribir en la niebla. México: Valparaíso.

Estrada Villa, A. (2016). La poesía de Jaime Jaramillo Panesso. En J. Jaramillo Panesso. Poemas selectos (pp. 13-20). Medellín: Ediciones UNAULA.

Friedrich, H. (1959). Estructura de la lírica moderna. Barcelona: Seix Barral.

Garavito, F. (1976). Diez poetas colombianos. Bogotá: Colmena.

Hamburger, M. (1991). La verdad de la poesía. México: FCE.

Hernández, Ó. (1958). Las contadas palabras. Medellín: Imprenta Departamental.

Jaramillo Escobar, J. (2016). Preámbulo. En J. Jaramillo Panesso. Poemas selectos (pp. 9-12). Medellín: Ediciones UNAULA.

Jaramillo Panesso, J. (2012). Antipoemas del malevo. Medellín: Vieco e Hijas.

Malatesta, J. (2003). Poéticas del desastre: aproximación crítica a la poesía del Valle del Cauca. Cali: Universidad del Valle.

Roca, J. M. (2012). Galería de espejos. Bogotá: Alfaguara.

Zaid, G. (2012). Leer. Barcelona: Océano.

Published

2021-04-15

How to Cite

Molina Morales, G. (2021). The Antipoetic Modulations in Three Colombian Poets: Óscar Hernández, Jaime Jaramillo Panesso, and Aníbal Arias . Lingüística Y Literatura, 42(79), 437–450. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a24