Some Comparisons between Hesiod’s Theogony and Francisco de Goya’s Saturn Devouring His Son

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a28

Keywords:

Saturn Devouring His Son, Theogony, grotesque, poetics, intersemiotic translation

Abstract

After Hesiod’s epopee, depictions of the swallowing scene of Chrono’s children became frequent in the western iconography, with reinterpretations made since the classic antiquity until the romantic period. Thus, by means of a comparative and semiotic perspective, it is sought to analyze the translation of the Theogony’s second cosmic phase produced by Francisco de Goya, in Saturn Devouring His Son. It is concluded that the poem’s composition is stablished in the absolute/epic past, while the painting’s one in the uncanny. Besides, it is identified, in the texts’ relation, the transversality of the semiosis process in verbal and nonverbal expressions
|Abstract
= 487 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (PORTUGUÊS (BRASIL))
= 271 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Antonio Berndt, Western Parana State University

Professor graduated in Degree in Portuguese/English from the Western Parana State University - Unioeste (Brazil). Scholarship from the Araucaria Foundation, with the project Ressignificações da Guerra do Contestado na Literatura. Collaborator of the research group «Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção - vias para a descolonização». He is currently a professor of Portuguese/Spanish at the Western Parana State University - Unioeste (Brazil).

Marianna Bernartt Silva, Western Parana State University

Graduated Student in Portuguese Portuguese/Spanish from the Western Parana State University - Unioeste (Brazil). Collaborator of the research group «Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção - vias para a descolonização». Scholarship from the Araucaria Foundation, with the projects on aesthetics and semiotics, respectively: figuração do grotesco em Francisco de Goya and Repetições e diferenças de topoiclássicos: as interfaces sincréticas entre as linguagens verbal e pictóricas.

Valdeci Batista de Melo Oliveira, Western Parana State University

PhD in Letters (Portuguese Literature) from the University of São Paulo (Brazil). Professor of the Course of Letters of the Western Parana State University - Unioeste (Brazil). Professor of the Professional Master's Degree in Letters and the Graduate Program in Letters, Master's and Doctorate level. Member of  CNPq research groups «Etnia, Diversidade e Gênero; Linguagem e Sociedade» e «Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção - vias para a descolonização».

References

Aristóteles. (2013). Poética e Tópicos i, ii, iii, iv. São Paulo: Hunter Books.

Arnheim. (2005). Arte e Percepção Visual: Uma Psicologia da Versão Criadora. São Paulo: Martins Fontes. E-book.

Auerbach, E. (2015). Mimesis: A Representação Da Realidade na Literatura Ocidental. São Paulo: Perspectiva.

Bakhtin, M. (2010). A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: O Contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec Editora.

Bakhtin, M. (2014). Questões de Literatura e Estética: A Teoria do Romance. São Paulo: Hucitec Editora.

Bueno, S. (2000). Minidicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: FTD.

Calvino, I. (1993). Por qué leer los clásicos. Barcelona: Tusquets.

Caragli, G. J. Saturn in a niche devouring his son, standing before a scythe, from a series of mythological gods and goddesses. [Gravura]. Nova Iórque: Metropolitan Museum of Art. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/368120

Carlson, M. (1997). Teorias do Teatro. São Paulo: Editora UNESP.

Carvalhal, T. F. (1986). Literatura Comparada. São Paulo: Editora Ática.

Freud, S. (1997). Los dos princípios del suceder psíquico. En Freud, S. (1997). Los textos fundamentales. Barcelona: Litografia Rosés.

Freud, S. (2010). História de Uma Neurose Infantil. São Paulo: Companhia das Letras.

Goethe, J. W. (2011). Jardim de Marta. En Goethe, J. W. (2011). Fausto, i. São Paulo: Editora 34.

Goya, F. (1780). Cristo crucificado. [Óleo sobre tela]. Madri: Museu Nacional do Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/cristo-crucificado/093cbda0-b9c4-445e-b6d3-56c423811f46

Goya, F. (1786). El otoño. [Óleo sobre tela]. Madri: Museu Nacional do Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/la-vendimia-o-el-otoo/3fdc2d25-e302-42ec-9ac5-6216ca7bfe74

Goya, F. (1820-1823). Saturno devorando um filho. [Óleo sobre reboco trasladado a tela]. Madri: Museu Nacional do Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/saturno/18110a75-b0e7-430c-bc73-2a4d55893bd6

Goya, F. ([1810-1815], 1863). Los desastres de la guerra. Madrid: Publícala Real Academia de Nobles Artes de San Fernando.

Goya, F. ([1799], 1969). Los Caprichos. New York: Dover Publications.

Hesíodo. (1995). Teogonia: A Origem dos Deuses. São Paulo: Iluminuras.

Hesiodus. (1831). Hesiodi carmina. Gothar et Erfordiae. Sumtibus Hennings.

Homero. (2003). Odisseia (Tradução de Frederico Lourenço). Lisboa: Cotovia.

Homero. (2005). Ilíada (Tradução de Frederico Lourenço). Lisboa: Cotovia.

Kayser, W. (1986). O Grotesco. São Paulo: Perspectiva.

Lukács, G. (2009). A Teoria do Romance. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34.

Macey S. (1978) The Changing Iconography of Father Time. In J. T. Fraser, N. Lawrence, & D. A. Park, (Eds.) The Study of Time, iii. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-6287-9_24

Mestres da Pintura. (1977). Mestres da pintura: Goya. São Paulo: Abril Cultural.

Peirce, C. S. (2005) Semiótica, 46. São Paulo: Perspectiva.

Pezzini, P. G. (2019). Da narrativa literária à cinematográfica: a função estética do PERCOR na tradução intersemiótica de a grande arte e high art (Graduada. Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Plaza, J. (2013). Tradução Intersemiótica. São Paulo: Perspectiva.

Rubens, P. P. (1636-1638). Saturno devorando a un hijo. [Óleo sobre tela]. Madri: Museu Nacional do Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/saturno-devorando-a-un-hijo/d022fed3-6069-4786-b59f-4399a2d74e50

Santaella, L. (2009). Matrizes da Linguagem e do Pensamento: Sonora, Visual, Verbal. São Paulo: Iluminuras.

Santaella, L. (2001). Imagem: Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminuras.

Santayana, G. (1955). The Sense of Beauty: Being the Outline of Aesthetic Theory. New York: Dover Publications.

Saturno. [s. d.]. Madrid: Museu Nacional del Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/saturno/18110a75-b0e7-430c-bc73 2a4d55893bd6?searchMeta=saturn

Todorov, T. (2014). Goya a Sombra das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras.

Torrano, J. A. A. (1995). Três Ases e Três Linhagens. Teogonia: A Origem dos Deuses (pp. 40-56). São Paulo: Iluminuras.

Vico, G. (2015). Ciência Nova. São Paulo: HUCITEC Editora.

Published

2021-04-15

How to Cite

Berndt, J. A., Bernartt Silva, M., & de Melo Oliveira, V. B. (2021). Some Comparisons between Hesiod’s Theogony and Francisco de Goya’s Saturn Devouring His Son . Lingüística Y Literatura, 42(79), 501–518. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a28