THE JÁGIIYI AND THE «ANIMAL QUE RESPIRA» BY OLGA OROZCO
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n85a03Keywords:
Olga Orozco, Museo salvaje, jágiiyi, jiyaki, murui-muinaAbstract
In this work, an analysis of the poem «Animal que respira» of Museo salvaje (Orozco, 1974), will be presented, from jágiiyi and jiyaki, fundamental concepts to the murui-muina culture of Colombian Amazon. The jágiiyi is understood like life’s energy, which has a relation with universal elements such as air and oxigen. The jiyaki, like a synonymous of beginning, corresponds with the universe. Under these notions, the study of the correlation between the «animal that breathes» and the inmensity will be proposed, by searching an interdisciplinary and intercultural thematic between two poetic representations.
Downloads
References
Berrío Moncada, M. (2023). «Komuiyakuri uai». El vientre sonoro del cosmos y la palabra inicial del Zikii rafue. [Tesis doctoral, Universidad de Antioquia].
Candre Yamacuri, A. (2014). ¿Quiere saber quién es Anastasia Candre? Amigo lector, aquí estoy. Revista Mundo Amazónico, (5). 23-80.
Correa León, Y. (2012). Magia y poesía en Olga Orozco: la transformación de las imposiciones de la realidad en los poemas “Para destruir a la enemiga” y “Para ser otra”. [Trabajo de pregrado, Universidad de Antioquia].
Echeverri, J. & Candre, H. (1993). Tabaco frío, coca dulce. Colcultura.
Encuentro (1998). Entrevista a Olga Orozco. En Oficios. https://encuentro.gob.ar/programas/serie/8130
Friedrich, H. (1959). Estructura de la lírica moderna. Seix Barral.
Jitóma, N. (2019). Aliento y aire de vida. Revista Universidad de Antioquia, (336) 42-43.
Jitóma, N. (2023). Comunicación personal, 14 de noviembre de 2023.
Lergo Martín, I. (2020). Visión del cuerpo en Museo Salvaje de Olga Orozco. En D.
Battiston, S.Bertón & G. Salto (Comps.) Los juegos de espejos. Poesía y subjetividad (pp. 161-191). Editorial Teseo.
Liscano, J. (1975). Olga Orozco y su trascendente juego poético. En Orozco, O. (1975).Veintinueve Poemas (pp. 7-35) Monte Ávila Editores.
Mallol, A. (2003). El poema y su doble. Ediciones Simurg.
Orozco, O. (1985). Poeta contra la agonía de la luz. Clarín, Cultura y Nación. https://ustedleepoesia2.blogspot.com/2010/02/poeta-contra-la-agonia-de-la-luz.html
Orozco, O. (2010). La oscuridad es otro sol. Editorial Losada
Orozco, O. (2012). Poesía Completa. Adriana Hidalgo.
Rincón, C. (2019). Historia de la palabra magia. Revista Universidad de Antioquia, (337).85-91.
Ruano, M. (1993). Constantes míticas, esotéricas y surrealistas en la poesía de Olga Orozco. En: Orozco, O. (2000) Obra Poética. (pp. 9-46) Biblioteca Ayacucho.
Sefamí, J. (1996). De la imaginación poética. Conversaciones con: Gonzalo Rojas, Olga Orozco, Álvaro Mutis y José Kozer. Monte Ávila Editores. Latinoamericana.
Vivas Hurtado, S. (2015). Komuya uai. Poética ancestral contemporánea. Editorial Universidad de Antioquia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.