REBELLION IN NGUGI WA THIONG’O: AN APPROACH FROM ANA-DIALECTICAL HERMENEUTICS
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n85a05Keywords:
African literature, ana-dialectics, hermeneutics, Ngugi wa Thiong’o, RebellionAbstract
This paper explores rebellion in some memoirs, novels, and essays by the Kenyan thinker Ngugi wa Thiong’o. Through ana-dialectical hermeneutics, we endeavour to interpret social phenomena by moving the center of epistemic interest, in this case, literary and philosophical. The analysis draws attention to the conditions of mental and physical colonization to which the colonized peoples have been subjected in the theoretical-political framework of modernity, and to their attempts to rediscover their stolen dignity, which cannot be achieved unless we begin to include and seriously converse with other testimonies and epistemic legacies.
Downloads
References
Beuchot, M. (2016). Hechos e interpretaciones: hacia una hermenéutica analógica. Fondo de Cultura Económica.
Bidima, J-G. (2002). Introduction. De la traversée : raconter des expériences, partager le sens. Rue Descartes, 36(2). https://doi.org/10.3917/rdes.036.0007.
Camus, A. (2013). El hombre rebelde. Alianza Editorial, S.A.
Channel 4 News. (13 June, 2018). Nawal El Saadawi on feminism, fiction and the illusion of democracy [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=djMfFU7DIB8.
Códigos Libres. (9 de diciembre de 2017). Decolonialidad del poder con Juan José Bautista [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Lpwh_NAUm7k
Dussel, E. (1973). Para una ética de la liberación latinoamericana. Tomo II. Siglo xxi Editores.
Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. Fondo de Cultura Económica.
Dussel, E. (2013). Hacia una política de la liberación. Editorial Docencia.
Dussel, E. (2015). Argumentos a favor de la ética de la liberación (discusión con Adela Cortina). En M. Lobosco (Comp.), La Antifilosofía en la escuela media y la universidad (pp. 21-27.). Editorial Biblos. https://enriquedussel.com/txt/Textos_Articulos/452.2015_espa.pdf
El Espectador (6 de mayo de 2021). El Senado se reúne para escuchar a los representantes del Paro Nacional | El Espectador [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=9jP416XqYiQ.
Etimologías de Chile - Diccionario que explica el origen de las palabras. (s.f.). Rebelde. En Etimologías de Chile. https://etimologias.dechile.net/?rebelde
Fanon, F. (2001). Los condenados de la tierra. Fondo de Cultura Económica.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo xxi Editores.
Grosfoguel, R. (2013). Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo xvi. Tabula Rasa, 19, 31-58. https://doi.org/10.25058/20112742.153.
Hegel, G. W. F. (1998). Escritos pedagógicos. Fondo de Cultura Económica.
Hegel, G. W. F. (1999). Principios de la filosofía del derecho o derecho natural y ciencia política. Edhasa.
Hobbes, T. (2006). Leviatán. Fondo de Cultura Económica.
Láo-Montes, A. (2017). La filosofía de la liberación y sus avatares descoloniales en clave de africanía. Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo, 20(5), 1-37. https://doi.org/10.5281/zenodo.1246959
Lebrón Ortiz, P. (2020). Teorizando una filosofía del cimarronaje. Tabula Rasa, 35, 133-156. https://doi.org/10.25058/20112742.n35.06
Louisiana Channel. (13 October, 2015). Ngũgĩ wa Thiong’o Interview: Memories of Who We Are [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=AYP9sJvDcYE&t=2s&ab_channel=LouisianaChannel
Platón (1986). Diálogos IV: República. (Trad. por Conrado Eggers Lan). Editorial Gredos, S.A.
PUEDJS UNAM. (8 de junio de 2021). Árbol de la Democracia | 13: Thomas Hobbes [Archivo de Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_9GgVrLvG-A.Robinson, H. (2010). No Give Up, Maan! = ¡No te rindas! Ministerio de Cultura de Colombia.
Ruiz Gutiérrez, A. (2016). Derecho y violencia: de la teología política a la biopolítica. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.
Ruiz Gutiérrez, A. (2013). La violencia del derecho y la nuda vida. Editorial Universidad de Antioquia.
Said, E. (1996). Cultura e imperialismo. Editorial Anagrama.
Susaeta, F. (2010). Introducción a la filosofía africana. Un pensamiento desde el cogito de la supervivencia. Ediciones Idea.
Thiong’o, N. (1998). Matigari. Africa World Press.
Thiong’o, N. (2002). A Grain of Wheat. Penguin Books.
Thiong’o, N. (2011). Dreams in a Time of War: A Childhood Memoir. Anchor Books.
Thiong’o, N. (2012). In the House of the Interpreter: A Memoir. Pantheon Books.
Thiong’o, N. (2015). Descolonizar la mente. Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.U.
Thiong’o, N. (2016). Birth of a Dream Weaver: A Writer’s Awakening. The New Press.
Thiong’o, N. (2017a). Reforzar los cimientos: hacer que África sea visible. Debolsillo.
Thiong’o, N. (2017b). Desplazar el centro. La lucha por las libertades culturales. Editorial Rayo Verde.
Thiong’o, N. (2018). Wrestling with the Devil. A Prison Memoir. Penguin Random House UK.
Vásquez García, J. C. (2023). Concepções de educação no O diabo na cruz de Ngugi wa Thiong’o. Entheoria: Cadernos de Letras e Humanas, 10(1), 66–96. https://journals. ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/5468
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.