Fighting history: obstacles for teacher education innovation, derived from students’ school stories
Keywords:
Teacher education, school biographies, education sciences.Abstract
The work we present here stems from a decade of teaching experience dealing with the critical deconstruction of the students’ school biographies, with the intention of obtaining a comprehensive image of the school and its social, political, and cultural meaning. All through these years, some of the students have limited themselves to completing their tasks, without this meaning a modification of their thinking. At the same time, we have found a common complaint about not being used to working this way, and about certain resistance to using this dynamics. The evaluations that we have gathered during these ten years have showed us these difficulties, which stand as the base of this article. This information is revised here, trying to find some categories that let us understand the situation. Thus, we pretend to make an interpretation of the difficulties of developing innovative strategies with students of the education sciences.
Downloads
References
Bernstein, Basil, 2001, La estructura del discurso pedagógico, Madrid, Morata.
Carretero, Mario, 1997, ¿Qué es el constructivismo? México, Progreso.
Cochran-Smith, Marilyn y Susan Lytle, 2003, “Más allá de la certidumbre: adoptar una actitud indagadora sobre la práctica”, en: Ann Lieberman y Lynne Miller, eds., La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación, Barcelona, Octaedro, pp. 65-79.
Conle, Carola, 2003, “An Anatomy of Narrative Curricula”, Educational Researcher, vol. 32, núm. 3,
pp. 3-15.
Ferrarotti, Franco, 1993, “Las biografías como instrumento analítico e interpretativo”, en: José M. Marinas y Cristina Santamarina, edit., La historia oral: métodos y experiencias, Madrid, Debate,
pp. 129-148.
García Canal, María I., 2001, “Foucault y el discurso del poder. La resistencia y el arte del existir”, Acción Educativa Revista Electrónica del Centro de Investigaciones Servicios Educativos, Universidad Autónoma de Sinaloa, México, vol. 1, núm. 1.
Geertz, Clifford, 2000, La interpretación de las culturas, México, Gedisa.
Herrera, David, Rocío Jiménez, y J. Ignacio Rivas, 2008, “Narrativas escolares e innovación en la enseñanza universitaria. Una aportación al modelo CIDUA”, Educaçaó Unisinos, vol. 12, núm. 3, pp. 226-237.
Imbernón, Francisco, 1997, La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional, Barcelona, Graó.
Knowles, J. Gary, 2004, “Modelos para la comprensión de las biografías del profesorado en formación y en sus primeros años de docencia. Ilustraciones a partir de estudios de caso”, en: I. F. Goodson, ed., Historias de vida del profesorado, Barcelona, Octaedro, pp. 149-205.
Kornblit, Ana Lía, 2004, Metodologías cualitativas en ciencias sociales, Buenos Aires, Biblos.
Pinar, Wiliam F., 1995, Understanding Curriculum, New York, Peter Lang.
Rivas, J. Ignacio et ál., 2009, “Conocer la escuela a través de nuestras vidas. La biografía escolar como estrategia de aprendizaje”, en: A. García-Valcarce, coord., Experiencias de innovación docente universitaria, Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, pp. 507-513.
de identidades en la experiencia escolar. Escenarios, sujetos y regulaciones”, Revista de Educación, núm. 353, pp. 187-209.
Rivas, J. Ignacio y Analía E. Leite, 2010, “The Empire Strikes Back: Rediscovering the Technical Logic in The European University System”, en: J. Paraskeva, coord., Unaccomplished Utopia: Neo Conservative Dismantling of Public Higher Education in European Union, Rotterdam,
Boston, Taipei, Sense Publisher, pp. 131-147.
Solé, Isabel, 1993, Estrategias de lectura, Barcelona, Graó.
Tabucchi, Antonio, 2010, El tiempo envejece deprisa, Barcelona, Anagrama
Tadeu da Silva, Tomaz, 2001, Espacios de identidad, Barcelona, Octaedro
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional