Narrative as an instrument for educative reflection
Keywords:
Subjectivation, public school, narratives, reading, children’s literature, quality of education, commune.Abstract
This text describes a narrative research experience, carried out with students of third and fourth grades section of , which allowed me as a teacher to analyze the characteristics of the social world where kids are immersed, and to reconstruct my own subjectivity processes through narrative texts, as a possibility of thinking on myselfdifferently. It also allowed me, by means of short story reading sessions, to provide the students with occasions to reflect that would stimulate their thinking and would allow them to see, think, and feel about themselves differently.
Downloads
References
Connelly, M. y J. Clandinin, 1995, “Relatos de experiencia e investigación narrativa”, en: J. Larrosa et ál., Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación, Barcelona, Laertes.
Duschatzky, S., 1999, La escuela como frontera. Reflexiones sobre la experiencia escolar de jóvenes de sectores populares, Buenos Aires, Paidós.
Eisner, E., 2002, La escuela que necesitamos: ensayos personales, Buenos Aires, Amorrortu.
Freire, P., 1985, Pedagogía del oprimido, México, Siglo veintiuno.
_, 2005, Pedagogía de la autonomía, México, Siglo veintiuno.
Grupo de Entrevernes, 1982, Análisis semiótico de los textos: introducción, teoría práctica, Madrid, Ediciones Cristiandad.
Jurado Valencia, F., 2004, “La literatura en la educación básica y media: el diálogo entre y con los textos”, en: Augusto Escobar Mesa, Literatura y educación: la literatura como instrumento pedagógico. Jornadas de literatura Comfama, Medellín, Comfama, pp. 61-82.
Larrosa, J., 1996, La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación, Barcelona, Laertes.
_, 2003, La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación, México, Fondo de Cultura Económica.
Martínez Boom, A., 2004, De la escuela expansiva a la escuela competitiva, Barcelona, Anthropos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional