Integrated urban youth, new technological repertoires, and educational work

Authors

  • Rocío Gómez Zúñiga Valley University

Keywords:

New technological repertoires, integrated urban youth, techno-connective ecosystems, technological mediations, political culture of resistance to helplessness, education and technologies

Abstract

This article claims that new technological repertoires (NTR) perform, at least, two basic functions: they are both devices of connection and devices of creation, and in the case of integrated urban youth these two socio-technological functions are even more evident. Therefore, it pretends to question the character of the urban young individual as an isolated, consumerist, self-centered person, who is shut in a world of screens and the cyberspace, and explores the need of thinking the relationships between youth and NTR as connecting ecosystems in which several technological variables participate, just as the offline world in which such technologies are used. Based on a previous study, this article suggests some clues for the educational challenges posed by the complex relationships between youth and NTR.

|Abstract
= 357 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 239 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocío Gómez Zúñiga, Valley University

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000101303

References

Castells, Manuel, Mireia Fernández-Ardevol, Jack Linchuan Qui y Araba Sey, 2007, Comunicación móvil y sociedad. Una perspectiva global, Barcelona, Ariel

Escobar, Arturo, 2007, “El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar: ¿globalización o postdesarrollo?”, Caosmosis, [en línea], disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lan-der/escobar.rtf, consulta: marzo de 2010.

Finquelievich, Susana y Alejandro Prince, 2007, El (involuntario) rol social de los cibercafés, Buenos Aires, Dunken.

Freire, Paulo, 1993, Pedagogía de la esperanza, 3.a ed., México, Siglo XXI.

Gómez, Rocío, 2010, “Procurarse sentido en la ciudad contemporánea: jóvenes urbanos integrados y nuevos repertorios tecnológicos”, tesis de doctorado Interistitucional en Educación, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.

Gómez, Rocío y Julián González, 2003, Design: diseñar/designar el cuerpo joven y urbano. Un estudio

sobre la cultura somática de jóvenes integrados en Cali, Cali, Colciencias, Universidad del Valle, Anzuelo

Ético Editores.

_, 2008, “Tecnologías y malestar urbano entre jóvenes: la celebración de lo inútil y la emergencia del trabajo liberado”, Revista Nómadas, Bogotá, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, núm. 28,

abr., pp. 82-92

González, Julián, 2002, “Imágenes sociales de tecnología”, Revista Entreartes, Facultad de Artes Integradas, Universidad del Valle, vol. 1, enero-junio, pp. 28-39.

Huergo, Jorge, 2007, “La comunicación en la educación: coordenadas desde América Latina”,

FISEC-Estrategias, Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora, año III, núm. 7, VI, pp. 35-52, Ciencia Red, [en línea], disponible en: http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/9/486/fisec7_m1pp35_52.pdf, consulta: junio de 2008.

Latour, Bruno, 1998, “La tecnología es la sociedad hecha para que dure”, en: Miquel Doménech y

Francisco Tirado, comps., Sociología simétrica. Ensayos sobre ciencia, tecnología y sociedad,

Barcelona, Gedisa, pp. 109-170.

McLaren, Peter, 1997, Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna,

Barcelona, Paidós

Margulis, Mario y Marcelo Urresti, 1996, “La juventud es más que una palabra”, en: Mario Margulis,

ed., La juventud es más que una palabra, ensayos sobre cultura y juventud, Buenos Aires, Biblos, pp. 13-30.

Morin, Edgar, 1997, “La política de civilización”, Revista Ensayo y Error, Bogotá, año 2, núm. 3, sep., pp. 69-95.

Mumford, Lewis, 1987, Técnica y civilización, Madrid, Alianza.

O´Donnell, Martin y Salvatori, Michael, 2001, Videojuego Halo.

Pérez Soto, Carlos, 1996, Sobre la condición social de la psicología. Psicología, epistemología y política, Santiago de Chile, Lom, Universidad ARCIS.

Piscitelli, Alejandro, 1995, Ciberculturas 2.0 en la era de las máquinas inteligentes, Buenos Aires, Paidós.

_, 2008, Nativos digitales. Dieta cognitiva, arquitecturas de participación e inteligencia colectiva, Buenos Aires, Santillana

Rueda, Rocío y Quintana, Antonio, 2004, Ellos vienen con chip incorporado. Aproximaciones a la cultura informática escolar, Bogotá, Universidad Central Francisco José de Caldas, Fundación Universidad Central.

Sato, Tatsuya y Valsiner, Jaan, 2010, “Time in Life and Life in Time: Between Experiencing and Accounting” Ritumeikan Journal of Human Sciences, núm. 20, pp. 79-92.

Semana, 2011, “El ocaso del e-mail”, núm. 1545, 12-19 de diciembre, p. 107. Semana, [en línea], disponible en: http://www.semana.com/vida-moderna/ocaso-del-email/168970-3.aspx

Sennett, Richard, 2000, El artesano, Barcelona, Anagrama Colección Argumentos.

Valsiner, Jaan, 2006, “The Overwhelming Word: Functions of pleromatization in creating diversity

in cultural and natural constructions”, en: International Summer School of Semiotic and Structural Studies, Imatra, pp. 1-21.

Valsiner, Jaan y Sato, Tatsuya, 2006, “Historically Structured Sampling (HSS): How Can Psychology´s Methodology Become Tuned In To The Reality of the Historical Nature of Cultural

Psychology?”, en: Persuit of Meaning. Advances in Cultural and Cros-Cultural Psychology, New

Brunswick (USA) y Londres, Transaction Publishers, pp. 215-251.

Varela, Francisco, 2002, El fenómeno de la vida, Santiago de Chile, Dolmen

Published

2013-01-16

How to Cite

Gómez Zúñiga, R. (2013). Integrated urban youth, new technological repertoires, and educational work. Revista Educación Y Pedagogía, 24(62), 19–31. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14107