An overview of initial teacher training and ICTs in the Andean Region

Authors

  • Ana Claudia Rozo Sandoval Fundación Universitaria Libertadores
  • Maximiliano Prada Dussán National Pedagogical University of Colombia

Keywords:

initial teacher training, information and communication technologies (ICTs) in education, education policy, teachers’ education in the Andean Region, competences

Abstract

The strategy of incorporating information and communication technologies (ICTs) to initial teacher training via educational reforms that seek to “broaden coverage and quality improvement” is a common denominator in the countries of the Andean Region: Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru, and Venezuela. Under this tendency, higher education institutions, as well as institutes of pedagogic formation, respond to political, economic, and social  exigencies by developing and implementing proposals of formation, outreach and in some cases research, as ways of understanding technology and education in a society that requires a given kind of education. In this context, this article presents an analysis of 23 experiences in four of the five countries mentioned which participated in the program “Teacher education and ICTs, an approximation to mapping the Andean Region”, as a part of the project “New teachers, new technologies” by the Unesco. Some of the characteristics and findings of the study are described, thus suggesting the need of deepening in the education/technology relation, bearing in mind the diverse and heterogeneous net of realities in which it happens.

 

|Abstract
= 1081 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 649 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Claudia Rozo Sandoval, Fundación Universitaria Libertadores

UNESCO Consultant. Bacaria of the Federal University of Bahia, Brazil, of the Multi-Institutional and Multidisciplinary Doutorado em Difusao do Conhecimento. Principal researcher of the project "Public policies in ICT and higher education, an analysis in relation to the educational institution", of the Fundación Universitaria los Libertadores

Maximiliano Prada Dussán, National Pedagogical University of Colombia

Research Professor at the National Pedagogical University of Colombia. PhD in Philosophy from the Complutense University of Madrid

References

Barreto, Raquel, 2009, Discursos, Tecnologías e Educação, Rio de Janeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Barreto, Raquel y Roberto Leher, 2008, “Do discurso e das condicionalidades do Banco Mundial, a educação Superior ‘emerge’ terciária”, Revista Brasileira de Educação, vol. 13, núm. 39. Redalyc, [en línea], disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=27503902

Bell, Daniel, 1973, El advenimiento de la sociedad postindustrial, Madrid, Alianza.

Bustamante, Guillermo, 2002, El concepto de competencia III: una mirada interdisciplinar, Bogotá, Sociedad Colombiana de Pedagogía.

Castells, Manuel, 1999, La era de la información, vol. 1, Madrid, Alianza.

_, 2001, “Internet y la sociedad red”, Grupo de Tecnología Educativa, [en línea], disponible en: http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/106.pdf, consulta: mayo de 2010.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari, 2008, Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia, vol. 1, Rio de Janeiro, Editora 34.

Drucker, Peter, 1972, Tecnología, administración y sociedad,México, Galve.

Jurado, Fabio, 2003, El doble sentido del concepto de competencia, Bogotá, Magisterio.

Levy, Pierre, 2001, Cibercultura, Río de Janeiro, Editora 34

.

Luck, Esther, 2009, “El proceso de transformación tecnológica y la formación docente”, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 6, núm. 1, Redalyc, [en línea], disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=78011179005

Piscitelli, Alejandro, 2002, Ciberculturas 2.0: en la era de las máquinas inteligentes, Buenos Aires, Paidós.

Rozo, Claudia, 2005, en: Experiencias destacadas de formación docente inicial y/o permanente con utilización de TIC en Colombia, Chile, OREALC/Unesco. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Unesco, [en línea], disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001410/141010s.pdf, consulta. enero de 2011.

_, 2010, “Dimensión pedagógica de la educación virtual: una reflexión pendiente”, Revista Pedagogía y Saberes, Universidad Pedagógica Nacional

– Colombia, núm. 32, pp. 33-44, Universidad Pedagógica Nacional, [en línea], disponible en: http://www.pedagogica.edu.co/revistas/ojs/index.php/PYS/article/viewPDFInterstitial/742/718, consulta:septiembre de 2011.

Rueda, R., C. Rozo y D. Rojas, 2005, Observatorio de Informática Educativa. La informática educativa en la formación inicial de docentes en Bogotá, Bogotá, SED – IESCO.

Rueda, Rocío, 2009, “Apropiación social de las TIC, ciberciudadanías emergentes”, Signo y Pensamiento, Pontificia Universidad Javeriana. USC Fírgoa, [en línea], disponible en: http://firgoa.usc.es/drupal/node/23700, consulta: mayo de 2011.

Sancho, J., A. Ornellas, J. Sánchez, C. Alons y A. Bosco, 2008, “La formación del profesorado en el uso de las TIC: una aproximación desde la política educativa”, Práxis Educativa, Argentina, Universidad Nacional de la Pampa, núm. 12, pp. 10-22, Redalyc, [en línea], disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=153112902002

Sibilia, Paula, 2005, El hombre post-orgánico, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Touraine, Alaine, 1969, La sociedad postindustrial, Barcelona, Ariel.

Trujillo, Julian, 2009, “Formación humanística o formación por competencias: dilemas de la educación en el contexto actual”, El hombre y la máquina, vol. 21, núm. 32, enero-junio, pp. 8-19, Redalyc, [en línea], disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/478/47811604002.pdf, consulta: enero de 2012.

Unesco, 2008, Estándares de competencia en TIC para docentes, Eduteka, [en línea], disponible en: http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf, consulta: enero de 2011.

Published

2013-01-24

How to Cite

Rozo Sandoval, A. C., & Prada Dussán, M. (2013). An overview of initial teacher training and ICTs in the Andean Region. Revista Educación Y Pedagogía, 24(62), 191–204. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14203