A state of the art in research on school reforms
Keywords:
Reformas escolares, innovación, formación, educación, enseñanzaAbstract
This study proposes the construction of an approximation to the state of the art in research on school reforms, trying to identify the main criteria and guidelines stated by authors that have studies this issue. Perez Gomez, Sacristan, Page and Puryear, among other notable authors, focus their analysis on aspects such as knowledge, globalization, dissemination of new ideas to provide educational services, new local and international educational actors, and the redefinition of the educational profession and of education itself.
How to reference this article:
ARELLANO DUQUE, Antonio, “Un estado del arte del estudio sobre las reformas escolares”, Revista de Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación Vol. XVI Nº 38, (enero-abril), 2004, pp. 11-25.
Received: april 2004
Accepted: may 2004
Downloads
References
CONTRERAS DOMINGO, J„ 1997, La autonomía del profesorado, Madrid, Morata.
ESCUDERO, J. M., 1991, El desafío de las reformas escolares, Sevilla, Arquetipo.
__________ , coord., 1997, Diseño y desarrollo del curriculum en la educación secundaria, Caracas, Barcelona, Educación, HORSORI-ICEUniversidad de Barcelona.
FERRÁNDEZ, Adalberto, 1998, Entrevista sobre innovación, reforma y espíritu de la época,
Barcelona, UAB, inédita.
GIMENO SACRISTÁN, José, 1992, “Reformas educativas: utopía, retórica y práctica”, Cuadernos e Pedagogía, N.° 209, Barcelona.
_________, 1997, “Entre la comunidad y el mercado”, Cuadernos de Pedagogía, N.° 262, Barcelona.
HEVIA, Ricardo, 1992, “La educación y el desafío de la modernidad”, Tablero, Bogotá.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel, 1997, Historia de una reforma educativa, Sevilla, Diada.
PURYEAR, J., 1997, Corrientes de reforma educativa en América Latina, Caracas, PDVSACIED.
RODRÍGUEZ, Eugenio, 1995, “Tendencias en las políticas educativas latinoamericanas”, Pensamiento educativo, Vol. 17, Universidad Católica de Chile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional