A state of the art in research on school reforms

Authors

  • Germán Antonio Arellano Duque

Keywords:

Reformas escolares, innovación, formación, educación, enseñanza

Abstract

This study proposes the construction of an approximation to the state of the art in research on school reforms, trying to identify the main criteria and guidelines stated by authors that have studies this issue. Perez Gomez, Sacristan, Page and Puryear, among other notable authors, focus their analysis on aspects such as knowledge, globalization, dissemination of new ideas to provide educational services, new local and international educational actors, and the redefinition of the educational profession and of education itself.

How to reference this article:

ARELLANO DUQUE, Antonio, “Un estado del arte del estudio sobre las reformas escolares”, Revista de Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación Vol. XVI Nº  38, (enero-abril), 2004, pp. 11-25.

Received: april 2004

Accepted: may 2004

|Abstract
= 654 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 129 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Germán Antonio Arellano Duque

Profesor de la Universidad de los Andes, Táchira (Venezuela). Grupio de investigación Greco.

References

CONTRERAS DOMINGO, J„ 1997, La autonomía del profesorado, Madrid, Morata.

ESCUDERO, J. M., 1991, El desafío de las reformas escolares, Sevilla, Arquetipo.

__________ , coord., 1997, Diseño y desarrollo del curriculum en la educación secundaria, Caracas, Barcelona, Educación, HORSORI-ICEUniversidad de Barcelona.

FERRÁNDEZ, Adalberto, 1998, Entrevista sobre innovación, reforma y espíritu de la época,

Barcelona, UAB, inédita.

GIMENO SACRISTÁN, José, 1992, “Reformas educativas: utopía, retórica y práctica”, Cuadernos e Pedagogía, N.° 209, Barcelona.

_________, 1997, “Entre la comunidad y el mercado”, Cuadernos de Pedagogía, N.° 262, Barcelona.

HEVIA, Ricardo, 1992, “La educación y el desafío de la modernidad”, Tablero, Bogotá.

PÉREZ GÓMEZ, Ángel, 1997, Historia de una reforma educativa, Sevilla, Diada.

PURYEAR, J., 1997, Corrientes de reforma educativa en América Latina, Caracas, PDVSACIED.

RODRÍGUEZ, Eugenio, 1995, “Tendencias en las políticas educativas latinoamericanas”, Pensamiento educativo, Vol. 17, Universidad Católica de Chile.

Published

2016-08-17

How to Cite

Arellano Duque, G. A. (2016). A state of the art in research on school reforms. Revista Educación Y Pedagogía, 16(38), 11–25. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/325193