Curricular approaches: orientations and perspectives in teacher training proposals

Authors

  • Elida Girado Gil University of Antioquia
  • Sarah Flo´rez University of Antioquia
  • Ana María Cadavid University of Antioquia

Keywords:

curriculum approaches, teacher education, curriculum perspectives, teacher education programs

Abstract

This text presents the results of a study that emerged from the need to problematize curriculum research in teacher education. Viewing curriculum from a broad and comprehensive perspective as everything that happens in an educational context, the authors analyze the curriculum approaches of different teacher education programs offered by a school of education. This qualitative case study uses a situated knowledge framework, which allows the construction and deconstruction of practices and knowledges based on a particular context, on the specific experiences that take place in teacher education programs. Based on interviews, documents, diaries, and participant observations analysis, the authors develop three main themes that reflect teacher education programs curriculum approaches: referents (normative, non-normative), participation (faculty, students, alumni), and education. Among other implications, this study highlights the need to have clear referents for curriculum change processes, pedagogical and curricular common criteria, and to promote higher levels of student and alumni participation.

|Abstract
= 5817 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 49782 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elida Girado Gil, University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000215988

Sarah Flo´rez, University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000759848

Ana María Cadavid, University of Antioquia

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000473820

References

Applebee, A. N., 1996, Curriculum as Conversation: Transforming Traditions of Teaching and Learning, Chicago, University of Chicago Press.

Bloom, L. R., 1998, Under the Sign of Hope: Feminist Methodology and Narrative Interpretation, Albany, NY, SUNY Press.

Bogdan, R. C. y S. K. Biklen, 2003, Qualitative Research for Education: An introduction to Theories and Methods, 4.a ed., Boston, Allyn and Bacon.

Correa, S., 1997, “Elementos para animar la discusión en el proceso de transformación curricular de la Universidad de Antioquia”. Documento Facultad de Educación, Universidad de Antioquia.

—, 1998, “Concepciones curriculares, enfoques y diseños”, Revista Avanzada, núm. 5, 64-72.

Díaz, M., 2007, Lectura crítica de la flexibilidad. La educación superior frente al reto de la flexibilidad, Bogotá, Cooperativa Editorial Magisterio.

Díaz, A. E. y R. E. Quiroz, 2001, “Corrientes pedagógicas, modelos pedagógicos y enfoques curriculares: Relación sistemática entre ellos”, Revista Avanzada, núm. 10, pp. 116-130.

Didriksson, A., y Herrera, A., 2004, “Innovación crítica: una propuesta para la construcción de currículos universitarios alternativos”, Perfiles Educativos, vol. xxvi, núms. 105-106, pp. 7-40.

Fernández, M. V., 2008, “Formación docente continua y procesos de transformación curricular: aportes para pensar el cambio y la innovación en la enseñanza de la geografía”, Enseñanza de las ciencias sociales. Revista de Investigación, núm. 7, pp. 99-108.

García, N., 2008, Currículo y flexibilidad curricular, Medellín, Imprenta Universidad de Antioquia.

Gómez, L. A., 2002, “Tipologías sobre investigación educativa, enfoques curriculares y formación de docentes”, Revista Educación y Pedagogía, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, vol. XIV, núm. 33, mayo-agosto, pp. 203-221.

Giroux, H. A., 1991, “Modernism, postmodernism, and feminism: Rethinking the boundaries of educational discourse”, en: H. A. Giroux, ed., Postmodernism, Feminism, and Cultural Politics: Redrawing Educational Boundaries, Albany, NY, SUNY Press, pp. 1-59.

Grumet, M., 1988, Bitter Milk: Women and Teaching, Amherst, MA, University of Massachusetts Press.

Hernández, M. L. y T. Tovar, 2009, “Estudio comparativo de los enfoques curriculares utilizados para la formación de licenciados y profesionales de la Educación Física en Bogotá: su pertinencia e impacto”, Revista Educación Física y Deporte, vol. 28, núm. 2, pp. 60-77.

Jackson, P. W., ed., 1992, Handbook of Research on Curriculum, Nueva York, Macmillan.

Kane, R. G., 2002, “How we teach teachers: New ways to theorize practice and practise theory”, Prospects, vol. 32, núm. 3, pp. 347-364.

Kliebard, H. M., 1998, “The effort to reconstruct the modern American curriculum”, en: L. E. Beyer y M. W. Apple, eds., The Curriculum: Problems, Politics, and Possibilities, 2.a ed., Albany, SUNY Press, pp. 21-33.

Lather, P., 1991, Getting Smart: Feminist Research and Pedagogy with/in the Postmodern, Nueva York, Routledge.

Litwin, E., 2006, “El currículo universitario: perspectivas teóricas y metodológicas para el análisis y el cambio”, Revista Educación y Pedagogía, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, vol. xviii, núm. 46, septiembrediciembre, pp. 25-31.

Marsh, C. J., y Willis, G., 2007, Curriculum: Alternative Approaches, Ongoing Issues, Upper Saddle River, NJ, Pearson-Merrill, Prentice Hall.

Patton, M. Q., 2002, Qualitative Research and Evaluation Methods, Thousand Oaks, CA, Sage Publications.

Phelan, A. M., 2011, “Towards a complicated conversation: Teacher education and the curriculum turn”, Pedagogy, Culture & Society, vol. 19, núm. 2, pp. 207-220.

Pinar, W. F., 2004, What is Curriculum Theory? Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates.

Posner, G. J., 1998, “Models of curriculum planning”, en: L. E. Beyer y M. W. Apple, eds., The Curriculum: Problems, Politics, and Possibilities, 2.a ed., Albany, SUNY Press, pp. 79-100.

Rhedding Jones, J., 1996, “Researching early schooling: Poststructural practices and academic writing in an ethnography”, British Journal of Sociology of Education, vol. 17, núm. 1, pp. 21-37.

Rodríguez, R., 1993, “Enfoques curriculares para el siglo xxi”, Educación y Cultura, núm. 30, pp. 13-23.

Sierra, B., 2000, “Entre fines y metas: revisión de algunas cuestiones curriculares”, Aula Abierta, núm. 76, pp. 95-105.

Sierra, H., 2005, “Hacia la modernización de la Universidad. Universidad y currículo, enfrentar el reto del cambio”, Revista Cultural Academia Libre, núm. 4, pp. 83-106.

Universidad del Valle, 2008, El proyecto formativo. Sistematización del proceso de configuración de la política curricular en la Universidad del Valle 1986-2005, Cali, Programa Editorial Universidad del Valle.

Published

2017-08-27

How to Cite

Girado Gil, E., Flo´rez, S. ., & Cadavid, A. M. (2017). Curricular approaches: orientations and perspectives in teacher training proposals . Revista Educación Y Pedagogía, 24(63-64), 74–90. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328562

Issue

Section

Artículos