Pedagogical strategies and mediations. Tensions and relations with school knowledge

Authors

  • José Darwin Lenis Mejía ICESI University

Keywords:

knowledge, mediation, strategy, pedagogy, pedagogical prcatice, didactics

Abstract

The purpose of this article is to review the connotations and relations of the concepts of knowledge, mediation, and pedagogical strategy, referring their fields of circulation, their discourses, and their visible internal/external mobility in schools, especially in pedagogical classroom practices.

|Abstract
= 1947 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1683 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Darwin Lenis Mejía, ICESI University

Candidate for a Doctor of Education, Universidad del Valle. Professor Master's Degrees: in Education, ICESI University, Master's Degree in Pedagogical Practice, Francisco de Paula Santander University and Master's Degree in Pedagogy, Industrial University of Santander (UIS). Colombia

References

Alzate, María Victoria et al. (2005). Intervención, mediación pedagógica y uso de textos escolares. Revista Iberoamericana de Educación, 37(3), 13-37.

Anijovich, Rebeca (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires: Aique educación.

Beillerot, Jacky et al. (1998). Saber y relación con el saber. Buenos Aires: Paidós.

Beltrán, Jesús (l993). Algunas ideas maestras en torno a un nuevo paradigma educativo centrado en el aprendizaje.En F. Vicente Castro (Ed.). Psicología de la educación y del desarrollo (Vol. 1, pp. 35-46). Badajoz: Psicoex.

Brovelli, Marta Susana (2003). Tipos de conocimiento y formas de enseñar. La construcción metodológica. Revista Novedades Educativas, 15(149), 4-7.

Camilloni, Alicia de et al. (1997). Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.

Cárdenas Salgado, Enrique Diógenes (2012). Hacia la conceptualización del pensamiento tecnológico en educación en tecnología (Tesis doctoral). Universidad Pedagógica Nacional, Doctorado Interinstitucional en Educación, Bogotá.

Chervel, André (1991). Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación. Revista de Educación, (295), pp. 59-111.

Chevallard, Ives (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

Fermoso, Paciano (1985). Teoría de la educación, una interpretación antropológica. Barcelona: Ediciones CEAC.

Foucault, Michel (2010). La arqueología del saber. 4.ª ed. México: Siglo XXI.

Foucault, Michel (2012). El poder, una bestia magnífica. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gardner, Howard (2001). Estructuras de la mente. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Harf, Ruth (2003). La estrategia de enseñanza es también un contenido. Revista Novedades Educativas, 15(149), 14-16.

Lenis Mejía, José Darwin (2013). Pedagogía: memoria de los maestros. Revista Internacional Magisterio, (62), pp. 76-80.

Litwin, Edith (2005). Tecnologías educativas en tiempos de internet. Buenos Aires: Amorrortu.

Meirieu, Philippe (2009). Aprender sí, pero ¿cómo? Barcelona: Octaedro.

Mialaret, Gastón (1991). Pedagogía general. París: PUF.

Monereo, Carles (1998). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Barcelona: Graó.

Morin, Edgar (1986). La Methode. París: Editions de Seuil.

Perrenoud, Philippe (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje. México: Graó.

Prieto Castillo, Daniel (1994). La mediación pedagógica en el espacio de la educación universitaria. Ponencia Universidad Nacional de Córdoba, Mendoza, Argentina.

Schunk, Dale (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. México: Pearson.

Spakowsky, Elisa (2003). La enseñanza estratégica y los aprendizajes significativos. Revista Novedades Educativas, (149), 20-21.

Steiman, Jorge (2011). ¿Qué puede aportar hoy la didáctica? Revista Novedades Educativas, (249), 5-8.

Valle Arias, Antonio et al. (1998). Las estrategias de aprendizaje. Características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, (6), 53-68.

Valle Arias, Antonio et al. (1999). Las estrategias de aprendizaje. Revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), 425-461.

Vigotsky, Lev (1995). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Fausto.

Published

2019-10-26

How to Cite

Lenis Mejía, J. D. (2019). Pedagogical strategies and mediations. Tensions and relations with school knowledge. Revista Educación Y Pedagogía, 26(67-68), 99–113. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340173

Issue

Section

Artículos