New inequities in the digital era: the use of Internet by youth from Argentina, Colombia and Venezuela

Authors

  • Patricia Henríquez C University of the Andes
  • Antonio Arellano University of the Andes

Keywords:

digital GAP, youth, Internet

Abstract

This study makes a comparative exploration of internet connectivity and use by the young, based on the
results of three similar investigations in the cities of Buenos Aires, Bogotá and San Cristóbal, in order to find
possible inequities regarding the use of the web. It is a documental research. The first phase was devoted
to analyzing official figures of Internet connectivity in the three selected countries, and in the second phase
the conclusions of the three research projects were contrasted by means of categorization techniques. The
results suggest that there are connectivity gaps between youth in the city and the countryside, and among
those from different economic strata. Internet is a great environment for entertainment, with low incidence
in education beyond homework. In the youth of this study, consumption prevails over production of content
for the net.

|Abstract
= 253 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 104 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Henríquez C, University of the Andes

Doctor of Pedagogy. Full-time professor at the Universidad de Los Andes.

Antonio Arellano, University of the Andes

Doctor of Education. Retired professor at the Universidad de Los Andes.

References

AKAMAI (2013). Akamai’s State Of The Internet. Q1 2014 Report | Volume 7 Number 1. EN http://www.akamai.com/dl/akamai/akamai-soti-q114.pdf?WT.mc_id=soti_Q114

Banco Mundial (2013). Usuarios de Internet (por cada 100 personas). Recuperado el 3 de enero de 2014, de http://datos.bancomundial.org/indicador/IT.NET.USER.P2

Bringué, X. y Ch. Sádaba. (2008). La generación interactiva en Iberoamérica. Niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Ariel.

Castells, M. (2005). La era de la Informacion (Vol I): Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza.

Cabero, J. (1993). Investigaciones sobre la informática en los centros. Barcelona: Universitas 22. Comision Económica para America Latina y el Caribe

(CEPAL) (2011). Boletín 2 del Observatorio regional de banda ancha. Recuperado el 4 de febrero de 2014, de http://www.cepal.org/socinfo/noticias/documentosdetrabajo/5/44245/Bolet%C3%ADn_Nro._2.pdf

Comisión Nacional de Telecomunicaciones de Venezuela (CONATEL) (s. f.). Indicadores del servicio de internet a nivel nacional. Años 1998-2013. Recuperado el 26 de mayo de 2014, de http://www.conatel.gob.ve/files/Indicadores/indicadores_anuales2013/internet.pdf

Feixa, C. (2003). Del reloj de arena al reloj digital. Revista de Estudios sobre Juventud, año 7, (19), 6-27.

Finquelievich, S. (2005). Desarrollo local en la sociedad de la información. Municipios e internet. Buenos Aires: La Crujía.

Gurstein, M. (2003). Effective use: A community informatics strategy beyond the Digital Divide. First monday. Peer reviewed journal on the Internet, 8(12).

Henríquez, P. (1997). Las estrategias de enseñanza y el empleo del computador en el Programa Un computador para cada escuela. Trabajo para obtener el certificado de Suficiencia Investigadora. Universidad Rovita i Virgili, España.

Henríquez, P. (2013). Cibercultura y jóvenes en América Latina: aproximación a un estado del arte. Revista Acción Pedagógica, (22), 6-16.

Henríquez, P. et al. (2012). Nativos digitales, cibercultura y escuela: repensar la formación en clave digital. Revista Educación y Pedagogía, 24(62), 145-156.

Henríquez, P., Henríquez, M. A., Arellano, G., y Bello, M. E. (2013). El acceso y patrones de uso de teléfonos celulares, internet y videojuegos en jóvenes venezolanos. Revista Internacional de Tecnología, Conocimiento y Sociedad.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC) (2013). Informe de Argentina. Recuperado el 12 de diciembre de 2014, de http://www.telam.com.ar/advf/documentos/2013/06/51c0debbac33a.pdf

International Telecommunication Unit ITU(2013). Medicion de la Sociedad de la Informacion. Resumen ejecutivo. Recuperado

el 10 de diciembre de 2014, de https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/mis2013/MIS2013-exec-sum_S.pdf.

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones—MINTIC— (2013). Boletin trimestral de las TIC. Recuperado el 3 de mayo de 2014, de http://colombiatic.mintic.gov.co/602/articles-5550_archivo_pdf.pdf

Muñoz, G. (2010). Los mundos de vida de niños, niñas y jóvenes mediados por las pantallas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, separata.

Ochoa, Carla (2014). Venezuela con el peor ancho de banda. Primicia. Recuperado de: http://webcache.googleusercontent.

com/search?q=cache:OT5_RFAXYUQJ:www.primicia.com.ve/media/venezuela-con-el-peor-ancho-debanda.html+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=co&lr=lang_es%7Clang_fr

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, Part I. Recuperado el 20 de febrero del 2005, de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Sánchez, J. (2012). De cara al prosumidor: producción y consumo empoderando a la ciudadanía 3.0. Icono 14, 10(3), 62-84.

Torres, R. (13 de junio de 2014). La conectividad a interne tiene a la baja en Venezuela. LUZ ADn, p. 51. http://www.agenciadenoticias.luz.edu.ve/index.php?option=com_content&task=view&id=5176&Itemid=151.

Urresti, Marcelo (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La Crujía.

Published

2019-10-26

How to Cite

Henríquez C, P., & Arellano, A. (2019). New inequities in the digital era: the use of Internet by youth from Argentina, Colombia and Venezuela. Revista Educación Y Pedagogía, 26(67-68), 136–152. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340177

Issue

Section

Artículos