Evolution of the pedagogic knowledge concept: its transformation route
Keywords:
Pedagogical knowledge, Grupo Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia, inter disciplinary dialogueAbstract
One of the central concepts in the organization and consolidation of the Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia ( Collective on the History of Pedagogical Practice in Colombia) is that of pedagogic knowledge. This article is an account of the changes occurred from its origin in 1975 to date. The collective's development is explained by Marxist thought and, mostly, by Michel Foucault's theory and the main classical and contemporary pedagogues. Pedagogic knowledge is a fundamental tool for inter disciplinary dialogue with concepts emerging from human as well as education sciences.
How to reference this article:
ZAPATA VILLEGAS, Vladimir, “la evolución del concepto saber pedagógico: su ruta de transformación”. En: Revista Educación y Pedagogía. Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XV Nº 37, (septiembre-diciembre), 2003, pp. 177-184.
Received: december 2002
Accepted: june 2003
Downloads
References
FOUCAULT, Michel (1997). La arqueología del saber. 4a. ed. México: Siglo XXI.
WALH, Francois (1990). Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa.
ZULUAGA DE E., Olga Lucía (1979). Colombia: dos modelos de su práctica pedagógica durante el siglo XIX. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Centro de Investigaciones Educativas y Pedagógicas.
ZULUAGA GARCÉS, Olga Lucía (1999). Pedagogía e Historia: la historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Santafé de Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Anthropos, Editorial Universidad de Antioquia.
Bibliografía
CASTAÑEDA FORERO, María Cristina y PIGAULT, Amalia María. Función significativa de los conceptos de práctica pedagógica y enseñanza en la obra de Olga Lucía Zuluaga Garcés. Tesis de Grado. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional