Evolution of the pedagogic knowledge concept: its transformation route

Authors

  • Vladimir Zapata Villegas

Keywords:

Pedagogical knowledge, Grupo Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia, inter disciplinary dialogue

Abstract

One of the central concepts in the organization and consolidation of the Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia ( Collective on the History of Pedagogical Practice in Colombia) is that of pedagogic knowledge. This article is an account of the changes occurred from its origin in 1975 to date. The collective's development is explained by Marxist thought and, mostly, by Michel Foucault's theory and the main classical and contemporary pedagogues. Pedagogic knowledge is a fundamental tool for inter disciplinary dialogue with concepts emerging from human as well as education sciences.

How to reference this article:

ZAPATA VILLEGAS, Vladimir, “la evolución del concepto saber pedagógico: su ruta de transformación”. En: Revista Educación y Pedagogía. Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XV Nº 37, (septiembre-diciembre), 2003, pp. 177-184.

Received: december 2002

Accepted: june 2003

|Abstract
= 1488 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 401 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vladimir Zapata Villegas

Profesor Faculta de Educación, Universidad de Antioquia

References

FOUCAULT, Michel (1997). La arqueología del saber. 4a. ed. México: Siglo XXI.

WALH, Francois (1990). Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa.

ZULUAGA DE E., Olga Lucía (1979). Colombia: dos modelos de su práctica pedagógica durante el siglo XIX. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Centro de Investigaciones Educativas y Pedagógicas.

ZULUAGA GARCÉS, Olga Lucía (1999). Pedagogía e Historia: la historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Santafé de Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Anthropos, Editorial Universidad de Antioquia.

Bibliografía

CASTAÑEDA FORERO, María Cristina y PIGAULT, Amalia María. Función significativa de los conceptos de práctica pedagógica y enseñanza en la obra de Olga Lucía Zuluaga Garcés. Tesis de Grado. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, 1998.

Published

2009-05-13

How to Cite

Zapata Villegas, V. (2009). Evolution of the pedagogic knowledge concept: its transformation route. Revista Educación Y Pedagogía, 15(37), 157–184. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5983