Educational response to the diversity of the student body. Discourses and practices
Keywords:
Education in diversity, special educational needs, special education, integration pradicesAbstract
In this article we disdose a series of considerations related to the new discourses and pradices regarding the integration and inclusión of differences into education. We highlight the new parameters of this debate to move forward towards the educational challenges that answer to the diversities of the student body in teaching pradices. This means wondering about the effort made and the organization of the dasses, the curriculum, developmental pradices, strengthening of teaching institutions, through the formation of projeds, the responsibility of the schooi in determining the nature of the experiences that are offered to the student body and the political commitment of the educational administration.
How to reference this article:
GGRANATA, Luisa María, "La respuesta educativa a la diversidad del alumnado. Discursos y prácticas", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XVII, N.° 41, (enero-abril), 2005, pp. 41-53.
Received: janury 2005
Accepted: april 2005
Downloads
References
ÁNGULO, J. F, 1995, "El espacio epistemológico y disciplinar de la didáctica", Universidad de Málaga, Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Mimeo.
APPLE, M., 1986, Ideología y curriculum, Madrid, Akal.
BARRY, F, comp., 1996, Interpretación de la discapaádad, Barcelona, Ediciones Pomares-Corredor.
BOURDIEU, R y PASSERON, J. C, 1981, La reproducción, Barcelona, Laia.
BRAGA, A. M.; GENRO, M. E. y LEITE, D., 1998, Universidad futurante, Ficha de cátedra, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
BRONFENBRENNER, U., 1987, La ecología del desarrollo humano, Barcelona, Paidós.
CARLBERG, C.y KAVALE, K., 1980, "The efficacy of special educa tion versus regular class placement children: A meta - analysis", The Journal of Special Education, núm. 14, pp. 295-309.
CARR, W. y KEMMIS, S., 1983, Becoming critiai: Knowing through action research, Victoria, Deakin University.
DOYLE, W, 1977, "Learning the classroom Environment: An Ecological Análisis", Journal of Teacher Education, vol. 28, núm. 6, pp. 51- 55.
________ , 1981, "Research on Classroom Contexts", Journal of Theacher Education, vol. 32, núm. 6, pp. 3-6.
_______ , 1990, "Classroom Knowledge as a foundation for teaching", Theacher College Record, vol. 91, núm. 3, pp. 347-360.
FENSTERMACHER, G., 1989, "Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza", en: WITTROCK, M., comp., La investigación de la enseñanza. Enfoques, teorías y métodos l, México, Paidós.
FERNÁNDEZ ENGUITA, M., 1986, Marxismo y sociología de la educación, Madrid, Akal.
GARCÍA PASTOR, C, 1997, "Más allá de lo especial: la investigación sobre la educación para todos los alumnos", en: SÁNCHEZ, A. y TORRES, J., comp., Educación especial I. Una perspectiva curricular, organizativa y profesional, Madrid, Pirámide.
________ , 1999, "Diversidad e inclusión", en: SÁNCHEZ, A. y otros, eds., Los desafíos de la educación especial en el umbral del siglo XXI, Almería, Universidad de Almería.
GIMENO SACRISTÁN, }., 2000, La educación obligatoria: su sentido educativo y social, Madrid, Morata.
HEGARTY, S., HODGSON, A. y CLUNIESROSS, L., 1988, Aprender juntos. La integración escolar, Madrid, Morata.
LERENA, A. 1980, Escuela, ideología y clases sociales en España, Barcelona, Ariel.
LITWIN, E., 1997, Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior, Buenos Aires, Paidós.
MARCHESI, A., 1999, "Del lenguaje de la deficiencia a las escuelas inclusivas", en: MARCHESI, A.; COLL, C. y PALACIOS, J., 1999, Desarrollo psicológico y educación, Vol. 3: Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales, Madrid, Alianza.
PÉREZ DE LARA, N., 1998, La capacidad de ser sujeto, Barcelona, Laertes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional