Educational response to the diversity of the student body. Discourses and practices

Authors

  • María Luisa Granata

Keywords:

Education in diversity, special educational needs, special education, integration pradices

Abstract

In this article we disdose a series of considerations related to the new discourses and pradices regarding the integration and inclusión of differences into education. We highlight the new parameters of this debate to move forward towards the educational challenges that answer to the diversities of the student body in teaching pradices. This means wondering about the effort made and the organization of the dasses, the curriculum, developmental pradices, strengthening of teaching institutions, through the formation of projeds, the responsibility of the schooi in determining the nature of the experiences that are offered to the student body and the political commitment of the educational administration.

How to reference this article:

GGRANATA, Luisa María, "La respuesta educativa a la diversidad del alumnado. Discursos y prácticas", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XVII, N.° 41, (enero-abril), 2005, pp. 41-53.

Received: janury 2005

Accepted: april 2005

|Abstract
= 641 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1593 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Luisa Granata

Licenciada en Ciencias de la Educación, egresada de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Especialista en Didáctica. Maestrando en Didáctica de la UBA. Profesora titular exclusiva, efectiva del Área Curriculum y Didáctica del Departamento de Educación y Formación Docente de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL). Directora del Proyecto de Innovación Educativa "Las prácticas de la enseñanza y la diversidad en las aulas de la educación general básica (EGB)". Integrante del Proyecto de investigación N.° 28/H 216: "Tendencias epistemológicas y teorías de la subjetividad. Su impacto en las ciencias humanas. Línea B". Cargo de gestión: Secretaria Académica de la UNSL.

References

ÁNGULO, J. F, 1995, "El espacio epistemológico y disciplinar de la didáctica", Universidad de Málaga, Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Mimeo.

APPLE, M., 1986, Ideología y curriculum, Madrid, Akal.

BARRY, F, comp., 1996, Interpretación de la discapaádad, Barcelona, Ediciones Pomares-Corredor.

BOURDIEU, R y PASSERON, J. C, 1981, La reproducción, Barcelona, Laia.

BRAGA, A. M.; GENRO, M. E. y LEITE, D., 1998, Universidad futurante, Ficha de cátedra, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

BRONFENBRENNER, U., 1987, La ecología del desarrollo humano, Barcelona, Paidós.

CARLBERG, C.y KAVALE, K., 1980, "The efficacy of special educa tion versus regular class placement children: A meta - analysis", The Journal of Special Education, núm. 14, pp. 295-309.

CARR, W. y KEMMIS, S., 1983, Becoming critiai: Knowing through action research, Victoria, Deakin University.

DOYLE, W, 1977, "Learning the classroom Environment: An Ecological Análisis", Journal of Teacher Education, vol. 28, núm. 6, pp. 51- 55.

________ , 1981, "Research on Classroom Contexts", Journal of Theacher Education, vol. 32, núm. 6, pp. 3-6.

_______ , 1990, "Classroom Knowledge as a foundation for teaching", Theacher College Record, vol. 91, núm. 3, pp. 347-360.

FENSTERMACHER, G., 1989, "Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza", en: WITTROCK, M., comp., La investigación de la enseñanza. Enfoques, teorías y métodos l, México, Paidós.

FERNÁNDEZ ENGUITA, M., 1986, Marxismo y sociología de la educación, Madrid, Akal.

GARCÍA PASTOR, C, 1997, "Más allá de lo especial: la investigación sobre la educación para todos los alumnos", en: SÁNCHEZ, A. y TORRES, J., comp., Educación especial I. Una perspectiva curricular, organizativa y profesional, Madrid, Pirámide.

________ , 1999, "Diversidad e inclusión", en: SÁNCHEZ, A. y otros, eds., Los desafíos de la educación especial en el umbral del siglo XXI, Almería, Universidad de Almería.

GIMENO SACRISTÁN, }., 2000, La educación obligatoria: su sentido educativo y social, Madrid, Morata.

HEGARTY, S., HODGSON, A. y CLUNIESROSS, L., 1988, Aprender juntos. La integración escolar, Madrid, Morata.

LERENA, A. 1980, Escuela, ideología y clases sociales en España, Barcelona, Ariel.

LITWIN, E., 1997, Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior, Buenos Aires, Paidós.

MARCHESI, A., 1999, "Del lenguaje de la deficiencia a las escuelas inclusivas", en: MARCHESI, A.; COLL, C. y PALACIOS, J., 1999, Desarrollo psicológico y educación, Vol. 3: Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales, Madrid, Alianza.

PÉREZ DE LARA, N., 1998, La capacidad de ser sujeto, Barcelona, Laertes.

Published

2009-11-06

How to Cite

Granata, M. L. (2009). Educational response to the diversity of the student body. Discourses and practices. Revista Educación Y Pedagogía, 17(41), 41–53. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6026