The persistence of methamorphosis essay on the pedagogical anthropology of endings

Authors

  • Joan-Carles Mèlich

Keywords:

Anthropology of endings, symbolic language, symbols, senses, perspective, symbolic pedagogy

Abstract

In this article the author formulates a thought on the transition of the sense after the "death of God". In a world in which the Absolute has entered into a crisis is no longer possible to find or discover the sense of life. However, human beings need to keep on making up "meanings" to carry on living. The author formulates a symbolic pedagogy to face the current crisis of sense. Symbolism is not to be understood just from the epistemological point of view, but most importantly from the ethical point of view.

How to reference this article:

MÈLICH, Joan-Carles, “La persistencia de la metamorfosis. Ensayo de una antropología pedagógica de la finitud”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 42, (mayo-agosto), 2005, pp. 11-27.

Received: july  2005

Accepted: july  2005

|Abstract
= 1940 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1167 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joan-Carles Mèlich

Universidad Autónoma de Barcelona. Profesor titular de Antropología y Filosofía de la Educación. Facultad de Ciencias de la Educación, Bellaterra (Barcelona, España)

References

BAUMAN, Z., 2004, Ética postmoderna, Buenos Aires, Siglo XXI.

BLUMENBERG, H., 2003, Trabajo sobre el mito, Barcelona, Paidós.

CANETTI, E., 1994, “La profesión de escritor”, en: La conciencia de las palabras, México, Fondo de Cultura Económica.

DESCARTES, R., 1980, Discurso del método, Madrid, Espasa-Calpe.

DUCH, L., 2002, Antropología de la vida cotidiana. Simbolismo y salud, Madrid, Trotta.

DUCH, L. y Mèlich, J.-C., 2005, Escenarios de la corporeidad, Madrid, Trotta.

FOUCAULT, M., 1997, Nietzsche, la genealogía, la historia, Valencia, Pre-Textos.

GADAMER. H.-G., 2001, Verdad y método, Salamanca, Sígueme.

GALIMBERTI, U., 1999, Psiche e techne. L’uomo nell’età della tecnica, Milán, Feltrinelli.

GREENE, M., 2005, Liberar la imaginación, Barcelona, Graó

HEIDEGGER, 1995, Caminos del bosque, Madrid, Alianza.

HOFMANNSTHAL, H., 2001, Carta de Lord Changos, Barcelona, Alba.

KANT, I., 1977, Fundamentación de la metafísica de las costumbres, Madrid, Espasa-Calpe.

LE BRETON, D., 1999, Antropología del dolor, Barcelona, Seix Barral.

LLEDÓ, E., 2005, Elogio de la infelicidad, Madrid, Cuatro Ediciones. MARQUARD, O., 2000a, Adiós a los principios, Valencia, Alfons el Magnànim.

_______________ , 2000b, Apología de lo contingente, Valencia, Alfons el Magnànim.

_______________ , 2001, Filosofía de la compensación. Escritos sobre antropología filosófica, Barcelona, Paidós.

MÈLICH, J.-C., 1996, Antropología simbólica y acción educativa, Barcelona, Paidós.

_______________ , 2002, Filosofía de la finitud, Barcelona, Herder.

_______________ , 2005, “Del símbolo”, en: Larrosa, J. y C. Skliar, Entre pedagogía y literatura, Buenos Aires, Miño & Dávila.

NEHAMAS, A., 2002, Nietzsche, la vida como literatura, Madrid, Turner, Fondo de Cultura Económica.

NIETZSCHE, F., 1974, “Introducción teorética sobre la verdad y la mentira en el sentido extramoral”, en: El libro del filósofo, Madrid, Taurus.

_______________ , 1979, La genealogía de la moral, Madrid, Alianza.

_______________ , 2000, Más allá del bien y del mal, Madrid, Alianza.

OZ, A., 2003, Contra el fanatismo, Madrid, Siruela.

PAZ, O., 2001, El mono gramático, Barcelona, Seix Barral.

_______________ , 2003, Ideas y costumbres, Barcelona, Galaxia Gutenberg.

PLESSNER, H., 1969, La risa y el llanto, Madrid, Revista de Occidente.

_______________ , 1983, “Die Frage nach der Conditio humana“, en: Conditio humana. Gesammelte Schriften VIII, Frankfurt, Suhrkamp.

PUTNAM, Hilary, 1988, Razón, verdad e historia, Madrid, Tecnos.

RILKE, R. M., 1999, Elegías de Duino, Madrid, Hiperión.

ROMBACH, H., 2004, El hombre humanizado. Antropología estructural, Barcelona, Herder.

RORTY, R., 1991, Contingencia, ironía y solidaridad, Barcelona, Paidós.

_______________ , 1993, Ensayos sobre Heidegger y otros pensadores contemporáneos, Barcelona, Paidós.

_______________ , 2000a, El pragmatismo, una versión. Antiautoritarismo en epistemología y ética, Barcelona, Ariel.

_______________ , 2000b, Verdad y progreso. Escritos filosóficos 3, Barcelona, Paidós.

_______________ , 2002, Filosofía y futuro, Barcelona, Gedisa.

SLOTERDIJK, P., 2001, Normas para el parque humano. Una respuesta a la “Carta sobre el humanismo” de Heidegger, Madrid, Siruela.

STEINER, G., 2001, Nostalgia del absoluto, Madrid, Siruela.

WETZ, F. J., 1996, Hans Blumenberg. La modernidad y sus metáforas, Valencia, Novatores.

WITTGENSTEIN, L., 1982, Diario filosófico, 1914-1916, Barcelona, Ariel.

Published

2009-04-29

How to Cite

Mèlich, J.-C. (2009). The persistence of methamorphosis essay on the pedagogical anthropology of endings. Revista Educación Y Pedagogía, 17(42), 11–27. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6038