The socio-historical character of the science and the goals of science teaching in public schools in the 19th century
Keywords:
Teaching of sciences, public school, history of science teachingAbstract
Looking at recovering the historicity of science, we strive to analyze it from the straggles which men have amongst themselves in the process of organization / subsistence of modern society. In this process, we state that the understanding of science goes through meaningful transformations. While directing its strength to defeat feudality, the bourgeoisie made of science its powerful instrument of attack. By the end of the 19th century, when the new society and its institutions strove to be preserved, the science taught at school, which becomes public, laic and mandatory, started to be emphasized by the moral value that is believed exists in its method.
How to reference this article:
BELLANDA GALUCH, Maria Terezinha, “El carácter histórico-social de la ciencia y las finalidades de la enseñanza de las ciencias en la escuela pública del siglo XIX”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre-diciembre), 2005, pp. 29-39.
Received: september 2005
Accepted: november 2005
Downloads
References
BACON, Francis, 1979a, Novum organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza, 2.a ed., São Paulo, Abril Cultural.
_____________, 1979b, Nova Atlântida, 2.a ed., São Paulo, Abril Cultural.
BERTHELOT, Pedro Eugenio Marcelino, 1901, Science et Éducation. Discours et notices académiques, París, Société Française d’imprimerie et de librairie.
BERTIER, Georges, s. d., “La experiencia de la Escuela de las Rocas y la reforma de la educación en Francia”, en: DEMOLINS, Edmond et al., La escuela de “Las Rocas” y el influjo de la educación inglesa en Francia, Madrid, Ciudad Lineal.
BRASIL, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL, 1997, Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais, Brasília, Ministério da Educação e do Desporto / Secretaria do Ensino Fundamental.
CHÂTELIER, H. L., 1917, Industria e Ciencia, Porto, Renascença Portuguesa (publicación original, 1901).
COMPTE, Auguste, 1978, Discurso Preliminar sobre o Conjunto do Positivismo”, São Paulo, Abril Cultural. (Os Pensadores).
CROISET, Alfred, 1903, “Les besoins de la démocratie em matière d’éducation”, en: LAVISSE, Ernest et al., L’Éducation de la democratie, París, Félix Alcan.
DESCARTES, René, 1991. Discurso do Método, 5.a ed., São Paulo, Nova Cultural (publicación original, 1637).
KERSCHENSTEINER, Gerg, 1930, Esencia y valor de la enseñanza cintífico-natural, Barcelona, Buenos Aires (obra escrita a partir de conferencia de 1913).
LAVISSE, Ernest, 1890, “Prefacio”, en: Études et Étudiants, París, Armand Colin et Cie.
LEBON, 1913, “Notice sur Henri Poincaré”, en: POINCARÉ, Henri, Leçons sur les Hypothèses Cosmogoniques. Professées par Henri Poincaré. Redigées par Henri VERGNE, 2.a ed., París, Librairie Scientifique A. Hermann et Fils.
MARX, Karl, 1989, O capital: crítica da economia política. Livro primeiro – O processo de produção do capital, vol. 1, 13.a ed., Rio de Janeiro, RJ, Bertrand Brasil.
PÉCAUT, Felix, s. d., Elementos de filosofia moral, Rio de Janeiro, Livraria Garnier.
POINCARÉ, Henri, 1944, “La moral y la ciencia”, en: El legado de Henri Poincaré al siglo XX, Buenos Aires, Losada (artículo publicado en la Revista Foi et Vie, en 1910).
RABELAIS, François, 1986, Gargantua, São Paulo, Hucitec.
RENAN, Ernest, 1950, O futuro da ciencia, Salvador, Bahia, Progresso (publicación original, 1889).
RIOJA, Enrique, 1931, Cómo se enseñan las ciencias naturales, 4.a ed., Madrid, Publicaciones de la Revista de Pedagogía. (Série Metodológica - VI).
SÉRGIO, Antonio, 1917, “prefacio”, en: CHÂTELIER, H. L., Industria e Ciência, Porto, Renascença Portuguesa (publicación original, 1901).
WEISSMANN, Hilda, 1998, Didática das Ciências Naturais: contribuições e reflexões, Porto Alegre, ArtMed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional