Tools for the teaching-learning of vectors in cinematics

Authors

  • Aníbal Mendoza Pérez
  • Luis Ripoll
  • Libardo Ruz

Keywords:

Teaching of physics, teaching of vectors in cinematic

Abstract

In this text the process of construction of two didactic instruments related to cinematic are described. Those instruments allow student awareness on the relative qualities of movement and the differences between the alternate notions and the ready-made concepts of position, velocity and acceleration.

How to reference this article:

MENDOZA PÉREZ, Aníbal; RIPOLL, Luis y RUZ, Libardo, “Instrumentos para la enseñanza-aprendizaje de los vectores en cinemática”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre-diciembre), 2005, pp. 93-107.

Received: september 2005

Accepted: november 2005

|Abstract
= 714 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 406 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aníbal Mendoza Pérez

Profesor del Departamento de Matemáticas y Física de la Universidad del Norte. Coordinador del grupo Eureka, Barranquilla, Colombia.

Luis Ripoll

Profesor del Departamento de Matemáticas y Física de la universidad del Norte. Miembro del grupo Eureka

Libardo Ruz

Profesor del Departamento de Matemáticas y Física de la Universidad del Norte. Miembro del grupo Eureka.

References

GUNSTONE, R., y WATTS, M., 1992, “Fuerza y movimiento”, en: DRIVER, R.; GUESNE, E. y TIBERGHIEN, A., Ideas científicas en la infancia y la adolescencia, 2.a ed., Madrid, Morata, pp. 137- 167.

HALLOUN, I. A. y HESTENES, D., 1985, “Common Sense Concepts about Motion”, American Journal Physics, vol. 53, núm. 11, pp. 1.056-1.065.

HESTENES, D.; WELLS, M. y SWACKHAMER, G., 1992, “Force Concept Inventory”, The Physics Teacher, núm. 30, pp. 141-158.

JONES, A. T., 1983, “Investigation of Students’ understanding of Speed, Velocity and Accelaeration”, Research in Science Education, núm. 13, pp. 95-104.

LABURRÚ, C. E. y Carvalho, A. M. P. de, 1992, “Investigación del desarrollo y aprendizaje de la noción de aceleración en adolescentes”, Enseñanza de las Ciencias, vol. 10, núm. 1, pp. 63-72.

TROWBRIDGE, D. E. y McDERMOTT, L. C., 1980, “Investigation of Student understanding of the Concept of Velocity in One Dimension”, American Journal Physics, vol. 48, núm. 12, pp. 1.020-1.028.

Published

2009-04-28

How to Cite

Mendoza Pérez, A., Ripoll, L., & Ruz, L. (2009). Tools for the teaching-learning of vectors in cinematics. Revista Educación Y Pedagogía, 17(43), 91–107. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6056