Student ideas on strength and frictional strength
Keywords:
Teaching of physics, meaningful teaching, strength, frictional strengthAbstract
This article is based on a research project which main objective is to allow conceptualization processes within the meaningful learning frame of the concepts strength and frictional strength. The first results of an exploratory work carried out to learn about students´ previous understanding of the concepts: strength and frictional strength are presented, as well as the way in which those concepts are related with other concepts.
How to reference this article:
LÓPEZ RÍOS, Sonia y COVALEDA, Rodrigo, “Ideas de los estudiantes sobre los conceptos de fuerza y fuerza de fricción”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre- diciembre), 2005, pp. 197-206.
Received: october 2005
Accepted: december 2005
Downloads
References
AUSUBEL, D. P, 2000, Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva, Barcelona, Paidós.
CALDAS, H. y SALTIEL, E, 1999a, "Sentido das forças de atrito e movimento - I: direction frictional forces and motion sense", Revista Brasilera de Ensino de Física, vol. 21, núm. 3.
________, 1999b, "Sentido das forças de atrito e movimento - II: uma análise dos livros utilizados no ensino superior brasileiro", Revista Brasilera de Ensino de Física, vol. 21, núm. 4.
CARVALHO, P. y SAMPAIO, A., 2005. "Rotation in Secondary School: Teaching the Effects of Frictional Force", en Physics Education, vol. 40, núm. 3.
CONCARI, S.; POZZO, R. y GIORGI, S., 1999, "Un estudio sobre el rozamiento en libros de física de nivel universitario", Enseñanza de las Ciencias, vol. 17, núm. 2.
EÖTVÖS, R., 1994, "Elementary discussion of an optimization problem concerning friction", Physics Education, vol. 29.
HEWSON, P. W., 1990, "La enseñanza de fuerza y movimiento como cambio conceptual", Enseñanza de las Ciencias, vol. 8, núm. 2.
RINGLEIN, J. y ROBBINS, M. O., 2004, "Understanding and illustrating the atomic origins of friction", Am. J. Phys., vol. 72, núm. 7.
SEBASTIA, J. M., 1984, "Fuerza y movimiento: la interpretación de los estudiantes", Enseñanza
de las Ciencias, vol. 2, núm. 3.
TERRY, C., JONES, G. y HURFORD, 1985, "Children's Conceptual Understanding of Forces and Equilibrium", Physics Education, vol. 20.
VEIT, E. A.; MORS, P. M. y TEODORO, V. D., 2002, "Ilustrando a Segunda Lei de Newton no Século XXI", Revista Brasileira de Ensino de Física, vol 24, núm. 2.
WATTS, D. M y ZYLBERSZTAJN, 1981, "A Survey of some Children's Ideas about Force", Physics Education, vol. 16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional