Student ideas on strength and frictional strength

Authors

  • Sonia López Ríos
  • Rodrigo Covaleda

Keywords:

Teaching of physics, meaningful teaching, strength, frictional strength

Abstract

This article is based on a research project which main objective is to allow conceptualization processes within the meaningful learning frame of the concepts strength and frictional strength. The first results of an exploratory work carried out to learn about students´ previous understanding of the concepts: strength and frictional strength are presented, as well as the way in which those concepts are related with other concepts.

How to reference this article:

LÓPEZ RÍOS, Sonia y COVALEDA, Rodrigo, “Ideas de los estudiantes sobre los conceptos de fuerza y fuerza de fricción”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre- diciembre), 2005, pp. 197-206.

Received: october 2005

Accepted:  december 2005

|Abstract
= 1709 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 766 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia López Ríos

Magíster en Educación. Profesora de la Facultad de Educación, Universidad de Antioquia

Rodrigo Covaleda

Magíster en Física. Profesor del Instituto de Física de la Universidad de Antioquia

References

AUSUBEL, D. P, 2000, Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva, Barcelona, Paidós.

CALDAS, H. y SALTIEL, E, 1999a, "Sentido das forças de atrito e movimento - I: direction frictional forces and motion sense", Revista Brasilera de Ensino de Física, vol. 21, núm. 3.

________, 1999b, "Sentido das forças de atrito e movimento - II: uma análise dos livros utilizados no ensino superior brasileiro", Revista Brasilera de Ensino de Física, vol. 21, núm. 4.

CARVALHO, P. y SAMPAIO, A., 2005. "Rotation in Secondary School: Teaching the Effects of Frictional Force", en Physics Education, vol. 40, núm. 3.

CONCARI, S.; POZZO, R. y GIORGI, S., 1999, "Un estudio sobre el rozamiento en libros de física de nivel universitario", Enseñanza de las Ciencias, vol. 17, núm. 2.

EÖTVÖS, R., 1994, "Elementary discussion of an optimization problem concerning friction", Physics Education, vol. 29.

HEWSON, P. W., 1990, "La enseñanza de fuerza y movimiento como cambio conceptual", Enseñanza de las Ciencias, vol. 8, núm. 2.

RINGLEIN, J. y ROBBINS, M. O., 2004, "Understanding and illustrating the atomic origins of friction", Am. J. Phys., vol. 72, núm. 7.

SEBASTIA, J. M., 1984, "Fuerza y movimiento: la interpretación de los estudiantes", Enseñanza

de las Ciencias, vol. 2, núm. 3.

TERRY, C., JONES, G. y HURFORD, 1985, "Children's Conceptual Understanding of Forces and Equilibrium", Physics Education, vol. 20.

VEIT, E. A.; MORS, P. M. y TEODORO, V. D., 2002, "Ilustrando a Segunda Lei de Newton no Século XXI", Revista Brasileira de Ensino de Física, vol 24, núm. 2.

WATTS, D. M y ZYLBERSZTAJN, 1981, "A Survey of some Children's Ideas about Force", Physics Education, vol. 16.

Published

2009-04-29

How to Cite

López Ríos, S., & Covaleda, R. (2009). Student ideas on strength and frictional strength. Revista Educación Y Pedagogía, 17(43), 195–206. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6063