Didactic strategies in higher education with the mediation of mobile computers

Authors

  • John Antonio Trujillo V
  • Carlos Mario Jaramillo R.

Keywords:

Mobile technology, meaningful teachings, model of interaction around a teaching-learning situations

Abstract

This document refers to an experience where it is observed and recognized how the model of participation of different actors in their processes of interaction around a teaching-learning situation, is configured. This way, it is made identifiable the role of mobile technology (u-learning) in the mediation of the construction of meaningful teachings. The research was based, mainly, on studies of the cases of each of the applications used by teachers. From this formation on the conclusions were drawn and projections for the generation of the proposed model were developed.

How to reference this article:

Trujillo V, John Antonio y Jaramillo R.,Carlos Mario, "Estrategias didácticas en educación superior con la mediación de la computación móvil", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 45, (mayo-agosto), 2006, pp. 93-107.

Received: may 2006

Accepted: june 2006

|Abstract
= 619 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 478 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

John Antonio Trujillo V

Docente-investigador Línea I+D en Informática Educativa, Universidad EAFIT. Ph.D. Didáctica de las Ciencias y las Matemáticas, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona

Carlos Mario Jaramillo R.

Asistente de investigación Línea I+D en Informática Educativa, Universidad EAFIT. Especialista en Tecnologías de Información para la Educación, Universidad EAFIT, Medellín.

References

Agesless Learner, 2004, tomado de http://www.agelesslearner.com/intros/elearning.html, 10 de mayo de 2004.

Castells, Manuel, 2001, La era de la información, vol. 1, La sociedad en red, Madrid, Alianza, pp. 419-452.

Cesar, Magarida, 1998, "¿Y si aprendo contigo? Interacciones entre parejas en el aula de matemáticas", UNO. Revista de matemáticas, núm. 16, abr., pp. 11-23.

Cutler, R. H., 1995, "Distributed prescence and community in Cyberspace", Interpersonal Computer and Technology, vol. 3, núm. 2, pp. 12-32.

Debray, Régis, 2000, Introducción a la mediología, Barcelona, Paidós.

Garton, Alison, 1994, Interacción social y desarrollo del lenguaje y la cognición, Barcelona, Paidós (Original en inglés: Social Interaction and Development of Language and Cognition, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1992).

Godino, Juan y Batanero, Carmen, 1998, Funciones semióticas en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, Guimaraes - Portugal, Ponencia del IX Seminario de Investigación en Matemática (SIEM), noviembre.

Lave, J., 1991, "Situating learning in communities of practice", en: Resnick, L.; Levine, J. y Teasley, S., eds., Perspectives on Socially Shared Cognition, Hyattsville, MD, American Psychological Association, pp. 63-84.

Levy, Pierre, 1998, La cibercultura, el segon diluvi? Barcelona, Ediciones de la Universidad Oberta de Catalunya, en coedición con Ediciones Proa, S.A.

Nass, C. y Steuer, J., 1993, "Voices, boxes, and sources of messages: Computers and social actors", Human Communication Research, vol. 19, núm. 4, pp. 504-527.

Pearce, Barnett y Walters, Kimberly A., 1996, Research Methods: a Systemic Communication Approach. Material de apoyo del seminario "Métodos de Investigación Participativa", California, Pearce Walters, Inc.

Rheingold, H., 1993, The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, Massachusets, Addison, Wesley Publishing Co.

Riva, Giuseppe y Galimberti, Carlo, 1997, "The Psychology of Cyberspace: a Socio-cognitie Framework to Computer - Mediated Communication", en: News Ideas in Psychology, Great Britain, Elsevier Science Ltda, vol. 15, núm. 2, pp. 141-158.

Sevillano García, María Luisa, 2005, Didáctica en el siglo XXI. Ejes en el aprendizaje y enseñanza de calidad, Madrid MacGraw-Hill, Interamericana de España, S.A.U.

Published

2009-04-27

How to Cite

Trujillo V, J. A., & Jaramillo R., C. M. (2009). Didactic strategies in higher education with the mediation of mobile computers. Revista Educación Y Pedagogía, 18(45), 93–107. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6090