Analogy use in the courses of the Chemistry Department of the University of El Valle

Authors

  • Rita María Linares Lópezlage

Keywords:

Teaching of chemistry, analogies, types of teachers

Abstract

This work was carried out in the department of chemistry of the University of El Valle, Cali, Colombia. Twenty-one teachers expressed their opinions, feelings and judgments regarding the use of analogies. Based on the results, four types of teachers were proposed: the enthusiasts, the pragmatic, the reflexive, the reluctant. The ninety-eight analogies collected were analyzed in accordance with its pragmatic condition and the semantic and structural similarities.

How to reference this article:

Linares Lópezlage, Rita María , "El uso de las analogías en los cursos del Departamento de Química de la Universidad del Valle", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 45, (mayo-agosto), 2006, pp. 133-139.

Received: june 2006

Accepted: july 2006

|Abstract
= 197 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 327 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita María Linares Lópezlage

Doctora en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Profesora del Instituto de Educación y Pedagogía, Universidad del Valle

References

Duit, R. y Wilbers, J., 2000, "On the Benefits and Pitfalls of Analogies in Teaching and Learning Physics", en: Pintó, R. y Surinach, S., eds. Physics Teacher Education Beyond 2000, París, Elsevier, pp. 11-18.

Galagovsky, L. y Adúriz-Bravo, A., 2001, "Modelos y analogías en la enseñanza de las ciencias naturales. El concepto de modelo didáctico analógico", Enseñanza de las Ciencias, vol. 19, núm. 2, pp. 231-242.

González Labra, M. J., 1997, Aprendizaje por analogías: análisis del proceso de inferencia analógica para la adquisición de nuevos conocimientos, Madrid, Trotta.

Linares, R., 2002, "Análisis sobre el uso de las analogías en los cursos del Departamento de Química de la Universidad del Valle", Treball de recerca Doctorado en Didáctica de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas, Universidad Autónoma de Barcelona.

Oliva, J. M.; Aragón, M. M.; Mateo, J. y Bonat, M., 2001, "Una propuesta didáctica basada en la investigación para el uso de las analogías en la enseñanza de las ciencias", Enseñanza de las Ciencias, vol. 19, núm. 3, pp. 453-470.

Thagard, P, 1992, "Analogy, Explanation and Education", Journal of Research in Science Teaching, vol. 29, núm. 6, pp. 537-544.

Treagust, D. F., 1992, "Science Teachers' use of Analogies: Observations from Classroom Practice", International Journal of Science Education, vol. 14, núm. 4, pp. 413-422.

Bibliografía recomendada

Aragón, M. M.; Bonat, M.; Cervera, J.; Mateo, J. y Oliva, J. M., "Las analogías como estrategia didáctica en la enseñanza de la física y la química", Investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias, vol. 1, Lleida, 1998, pp. 29-35.

Clement, J., "Using Bridging Analogies and Anchoring Intuitions to Deal with Students' Preconceptions in Physics", Journal of Research in Science Teaching, vol. 30, núm. 10, 1993, pp. 1241-1257.

Dagher, Z., "Review on Studies on the Effectiveness of Instructional Analogies in Science Education", Science Education, vol. 79, núm. 3, 1995, pp. 295-312.

Duit, R., "On the Role of Analogies and Metaphors in Learning Science", Science Education, vol. 75, núm. 6, 1991, pp. 649-672.

Heese, M., Models and Analogies in Science, South Bend, IN, Notre Dame University Press, 1996.

Holland, J. H.; Holoyak, K. J.; Nisbett, R. E. y Thagard, P, Induction: Processes of Inference, Learning and Discovery, Cambridge, MIT Press, 1986.

Holoyak, K. J. y Koh, K., "Surface and Structural Similarity in Analogical Transfer", Memory and Cognition, núm. 15, 1987, pp. 332-340.

Holoyak, K. J. y Thagard, P, "Analogical Mapping by Constraint Satisfaction", Cognitive Science, núm. 13, 1989, pp. 295-355.

Izquierdo, M., "Cognitive Models of Science and Teaching of Science, History of Sciences and Currículo", en: PSILLOS, D., ed., European Research in Science Education Proceedings of the Second Ph. D. Summer School, Salónica, Art of Text, 1995, pp. 106-117.

Izquierdo, M.; Espinet, M.; García, M. P; Pujol, R. M. y Sanmartí, N., "Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar", Enseñanza de las Ciencias, número extra, 1999, pp. 79-91.

Published

2009-04-27

How to Cite

Linares Lópezlage, R. M. (2009). Analogy use in the courses of the Chemistry Department of the University of El Valle. Revista Educación Y Pedagogía, 18(45), 133–139. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6093