From learning strategies to the composition of expositive / descriptive texts: proposal of pedagogical intervention with support of hipermedial and printed resources
Keywords:
Teaching of writing, expositive / descriptive texts composition, hipermedial resources, imprinted means, cognitive instrumentsAbstract
In this article it is presented a quasi-experimental investigation to examine the incidence of a pedagogical proposal supported in hipermedial and printed resources on the textual of students with learning disabilities. The results allow to make clear that the process of written composition can be strengthen from proposal that promote in the student a flexible, adaptable, and strategic thought.
How to reference this article:
Barreto Mesa, Maribel y Arroyave Palacio, Margarita María , "De las estrategias de aprendizaje a la composición de textos expositivos / descriptivos: propuesta de intervención pedagógica con apoyo de recursos hipermediales e impresos", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 45, (mayo-agosto), 2006, pp. 157-166.
Received: may 2006
Accepted: june 2006
Downloads
References
Bravo, V, 1996, Psicología de las dificultades en el aprendizaje escolar, Santiago de Chile, Universitaria.
Carretero, M., 1996, Introducción a la psicología cognitiva, Argentina, Aique.
Cassany, D., 1989, Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona, Paidós.
Díaz, A., 1995, Aproximación al texto escrito, Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.
Flower, L. y Hayes, J. R., 1980, "The Dynamics of Composing: Making Plans and Juggli; Constraints", en: Gregg, L. y Steinberg, E., eds., Cognitive process in Writing, Hillsdale J., Erlbaum.
Henao, O. et al., 2000, Desarrollo de habilidades de escritura en niños de educación básica primaria utilizando el correo electrónico, Medellín, Universidad de Antioquia.
Min, L., 1998, "The Effect of Hypermedia Authoring on Elementary School Students Creative Thinking", Journal Ecuational Computing Research, vol. 19, núm. 1, pp. 27- 51.
Mayer, R. y Moreno, R., 1999, "Maximizing Constructivist Learning From Multimedia Communications by Minimizing Cognitive Load", Journal of Educational Psychology, núm. 91, pp. 638-643.
Monereo, F. C. y Clariana, M., 1993, Profesores y alumnos estratégicos cuando aprender es consecuencia de pensar, Madrid, Pascal S.A.
Pozo, J. y Monereo, F. C., 1999, El aprendizaje estratégico. Enseñar a aprender desde el currículo, Madrid, Santillana.
Salvador, F., 1997, Dificultades en el aprendizaje de la expresión escrita, una perspectiva didáctica, Granada, Aljibe.
Sanders, D. W y Morrison, I., 2001, "Students Attitudes toward Web Enhanced Instruction in an Introductory Biology Course", Journal of Research on Computing in Education, vol. 33, nûm. 3, pp. 251-262.
Scardamalia, M., Bereiter, C. y Steinbach, R., 1984, "Teachability of Reflective Processes in Written Composition", Journal Cognitive Science, nûm. 8, pp. 173-190.
Scardamalia, M., Bereiter, C., 1987, The Psychology of Written Compositions, Hillsdale, NJ, Erlbaum.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional