The paths of art, formation, and Art Education. Notes for a demarcation

Authors

  • María Esther Aguirre Lora

Keywords:

History of the arts, art education, modernity

Abstract

With a long-lasting perspective, this article deals with the development of the arts up to a point where they have become, in the course of western modernity, a field of knowledge with its own languages and its own particular regulations. This shows the historical and cultural character of the organization of knowledge, and its differentlevels of articulation. This article analyzes some of the implications and legacies of this development in our current systems of Art Education (basic school) and Art Formation (professional school).

How to reference this article:

Aguirre Lora, María Esther, “Los senderos del arte, la formación y la educación artística. Notas para un deslinde”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 55, septiembre-diciembre, 2009, pp. 15-29.

Received: june 2009

Accepted: august 2009

|Abstract
= 1420 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 592 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Esther Aguirre Lora

Investigadora de carrera en el Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, Universidad autónoma de México (UNAM).

References

Aguirre, María Esther, 2007, “De cómo se introdujo la enseñanza de la música en la escuela primaria”, Correo del Maestro, vol. 12, núm. 135, ago., pp. 37-41.

Correo del maestro, [en línea], disponible en: http://www.correodelmaestro.com/anteriores/2007/agosto/2incert135.htm

Chastel, André, 1990, “El artista”, en: Eugenio Garin et ál., El hombre del Renacimiento, Madrid, Alianza, pp. 229-258.

Corominas, Joan, 1980, Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico, con la colaboración de José A. Pascual, Madrid, Gredos.

Gadamer, Hans-Georg, La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta, Barcelona, Paidós Ibérica, 1991.

García Canclini, Néstor, 1990, Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad, México, Grijalbo.

Habermas, Jürgen, Teoría de la acción comunicativa, Taurus, Madrid, 1987.

Kristeller, Paul, 1952, “The Modern System of the Arts”, Journal of the History of Ideas, vol. 13, núm. 1, pp. 17-46.

Le Goff, Jacques, 1985, Los intelectuales en la Edad Media, Barcelona, Gedisa, Hombre y Sociedad.

Papi, Fulvio et ál., 1981, Filosofie e società, vols. 1 y 2, Bologna, Zanichelli.

Ros, Nora, 2006, “El lenguaje artístico, la educación y la creación”, Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, núm. 44. Revista Iberoamericana de Educación, [en línea], disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/677Ros107.PDF

Santoni Rugiu, Antonio, 1996, .Nostalgia del maestro artesano, traducción por María Esther Aguirre, México, Centro de Estudios Superiores Universitarios (CESU), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Porrúa.

_, 1995, Il braccio e la mente. Millenni di educazione divaricata, Firenze, La Nuova Italia.

_, inédito, “Sobre los conservatorios y el oficio de músico”, en: María Esther Aguirre, coord., Re-pensar las artes. Culturas, educación y cruce de itinerarios, México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE), Universidad Autónoma de México (UNAM).

Schwarcz López Aranguren, Violeta “El arte como construcción de conocimiento. Dicotomía con el conocimiento científico”, en: Academia Nacional de Educación, [en línea], disponible en: http://www.acaedu.edu.ar/espanol/paginas/novedades/jornadaarte2006/VioletaSAranguren.doc, consulta: 3 de junio de 2009.

Tatarkiewicz, Wladyslaw, 1987, Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mimesis, experiencia estética, Madrid, Tecnos, Metrópolis.

Vasari, Giorgio, 2007, Le vite dei più eccellenti pittori, scultori e architetti, Roma, Newton Compton, I mammut

Published

2011-03-24

How to Cite

Aguirre Lora, M. E. (2011). The paths of art, formation, and Art Education. Notes for a demarcation. Revista Educación Y Pedagogía, 21(55), 15–29. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8110