Conceptions of citizenship, and of citizenship practice, by a group of young people in situation of protection

Authors

  • Carlos Valerio Echavarría G. La Salle University

Keywords:

Citizenship, the exercise of citizenship, practical philosophy, political conception.

Abstract

This article describes the conceptions about citizenship and citizenship practice by a group of young people under protection by the Colombian state. For this project, the multiple case study methodology was used. The information was gathered by means of a “pedagogical workshop”, and it was analyzed with the logics of discourse analysis. The study concludes that for the youth in situation of protection, citizenship, as well as the exercise of it, must be understood with reference to the relations between citizens and institutions. These young people maintain that every exercise of citizenship must include a process of deliberation about, and claiming of, matters that are both moral—related to human dignity—and political—referred to the spreading of public goods.

 

|Abstract
= 659 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 187 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Valerio Echavarría G., La Salle University

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000156426

References

Camps, V., 2002, Historia de la ética. De los griegos al Renacimiento, Barcelona, Crítica.

Echavarría C. V., 2009, Informe final proyecto “Concepciones de ciudadanía y ejercicio ciudadano de jóvenes escolarizados y no escolarizados del distrito capital”, Vicerrectoría de Investigaciones, Bogotá, Universidad de La Salle.

Echavarría, C. y E. Vasco, 2006, “Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la Zona Andina de Colombia”, Revista Acta Colombiana de Psicología, Universidad Católica de Colombia, vol. 9, núm. 1, pp. 51-62.

_, 2009, Las voces de niños y niñas sobre la moral: retos para la formación ciudadana, ética y política, Bogotá, Publicaciones Universidad de La Salle.

Habermas, J., 1990, Conciencia moral y acción comunicativa, Madrid, Trotta.

_, 2002, Verdad y justificación, Madrid, Trotta.

Ospina, H. F., C. V. Echavarría, S. V. Alvarado y J.Arenas, 2002, Formar para la paz en escenarios educativo. Manual de formadoras y formadores, Manizales, Blanecolor.

Rawls, J., 2006, Liberalismo político, Barcelona, Crítica. Rubio Carracedo, J., 2007, Teoría crítica de la ciudadanía democrática, Madrid, Trotta.

Rodríguez, G., J. Gil y E. García, 1996, La metodología de investigación cualitativa, México, Aljibe.

Rojas, L, 2006, “El enfoque constructivista en el currículo de enfermería: motivación, dificultades y demandas que enfrenta el o la docente”, Enfermería actual en Costa Rica, Universidad de Costa Rica, vol 5, núm. 9, pp. 1-17.

Sábato, H., 2005, La política en las calles, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes.

Stake, R. E, 2007, Investigación con estudios de caso, Madrid, Morata

Van Dijk, T.A., 2003, El discurso como estructura y proceso, Barcelona, Gedisa.

Yin, R. K., 2003, Case Study Research. Design and Methods, Londres, Nueva Deli, Sage Publications, Thousand Oaks.

Zapata Barrero, R., 2006, Multiculturalidad e inmigración, Madrid, Síntesis.

Published

2011-04-28

How to Cite

Echavarría G., C. V. (2011). Conceptions of citizenship, and of citizenship practice, by a group of young people in situation of protection. Revista Educación Y Pedagogía, 23(59), 197–211. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8716