The New School and the spaces for education

Authors

  • Ángela María Jiménez Avilés

Keywords:

Traditional School, New School, Waldorf Method, Montessori Method, Etievan Method, Colegio Ideas Method, pedagogy/architecture relations.

Abstract

Since the XVIII century, a new pedagogical model begins to consolidate: the selfstructuring model or New School. This new model differs from the Traditional School in terms of its basic ideas and new methods of transferring knowledge. The New School not only changes the way of teaching but also requires new spaces that facilitate knowledge acquisition. In this context, the analysis of four New School methodologies in the city of Cali (Waldorf method, Montessori Method, Etievan Method, and the method of Colegio Ideas) reveals how architecture may contribute to the consolidation of innovative educational processes.

How to reference this article:

Jiménez Avilés, Ángela María, “La escuela nueva y los espacios para educar”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 54, mayo-agosto, 2009, pp. 103-125

Received: may 2009

Accepted: june 2009

|Abstract
= 9759 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5874 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ángela María Jiménez Avilés

Estudiante de Arquitectura de la Universidad
del Valle, vinculada al Proyecto
de Investigación “Arquitectura
y pedagogía: el edificio escolar”.

References

Aluni, Rafael y Julio Penagos, “El modelo educativo Etievan”, Cre@ctividad [en línea], disponible en:http://homepage.mac.com/penagoscorzo/ensayos4.html, consulta: 11 de abril de 2008.

Brock, Adam, 2007, “Case Studies in Ecodesign: Mountain Oak School”, 8 de mayo, Wild Green Yonder, [en línea], disponible en: http://wildgreenyonder.wordpress.com/2007/05/08/case-studies-in-ecodesign-mountain-oak-school/, consulta: consulta: 5 de marzo de 2008.

Bund der Freien Waldorfshule, 2009, “World List of Rudolf Steiner (Waldorf) Schools and teacher training centers”, Sttutgart, jun., Waldorfschule, [en línea], disponible en: http://waldorfschule.info/upload/pdf/schulliste.pdf, consulta: 5 de julio de 2009.

Carlgren, Frans, 1989, Una educación hacia la libertad. La pedagogía de Rudolf Steiner, Madrid, EditorialRudolf Steiner,

Castro, María del Socorro, 1975, Summerhill o la subversión de la educación tradicional, Medellín, Lealon.

Hertzberger, Herman s. f., “Montessori School, Delft, The Netherlands (1960-1966)”, en: “Schools”, Architectuurstudio HH architecs and urban designers, [en línea], disponible en: http://www.hertzberger.nl/index_proj.html, consulta: 25 de febrero de 2008.

Hubner, Peter, s. f., “Colegio Waldorf Christian Morgenstern, Alemania”, en: Ashraf Salama, 2003, “Twenty theories that transformed the way we think about the built environment”, en: Arch Net.Discussion Forum, [en línea], disponible en: http:// archnet.org/forum/view.jsp?message_id=27092, consulta: 5 de marzo de 2008.

Leal, Inés, 2007, “Guardería ‘Els Daus’. Un proyecto con elevados criterios de sostenibilidad que como novedad incluye una fachada ventilada de paneles de caucho reciclado”, 5 de mayo, Construible, [en línea], disponible en: http://www.construible. es/noticiasDetalle.aspx?id= 1613&c=6&idm=10&pat=10, consulta: 11 de marzo de 2008.

Microsoft Encarta, 2008, “Educación Especial, Jean Marc Gaspard Itard”, Microsoft Corporation.

Needleman, Jacob, “G. I. Gurdjieff and his school”, Gurdieff International Revieu, [en línea], disponible en: http://www.gurdjieff.org/needleman2.htm, consulta: 11 de abril de 2008.

Pearson, David, 2001, “New Organic Architecture. The Breaking Wave”, University of California Press, [en línea], disponible en: http://www.ucpress.edu/books/pages/9678/9678.intro.php, consulta: 13 de marzo de 2008.

Pehnt, Wolfgang, La arquitectura expresionista, Barcelona, Gustavo Gili, 1975.

Steiner, Rudolf, s. f. 1, “El Goetheanum, Dornach, Suiza”, en: “Impulsions architecturales”, Société anthroposophique en France, [en línea], disponible en: http://www.anthroposophie.fr/saf-arch.php, consulta: 10 de marzo de 2008.

Steiner, Rudolf, s. f. 2, “Sala de fiestas del colegio de Heidenheim, Alemania”, en: “Impulsions architecturales”, Société anthroposophique en France, [en línea], disponible en: http://www.anthro-posophie.fr/saf-arch.php, consulta: 10 de marzo de 2008.

Rittelmeyer, Christian, 1994, Schulbauten positiv gestalten: wie Schüler Farben und Formen erleben, Berlín, Wiesbaden.

Tummer, Lia, 2000, Rudolf Steiner y antroposofía para principiantes, Buenos Aires, Era Naciente SRL.

Wikipedia, s. f. 1, “Art Nouveau”, Wikipedia, [en línea], disponible en: http://en.wikipedia.org/wiki/

Art_Nouveau, consulta: 5 de julio de 2009.

_, s. f. 2, “Eduardo Séguin”, Wikipedia, [en línea], disponible en: http://es.wikipedia.org/wiki/Eduardo_S%C3%A9guin, consulta: 23 de marzo de 2008.

Zubiría Samper, Julián de, 2006, Los modelos pedagógicos.Hacia una pedagogía dialogante, Bogotá. Colección Aula Abierta.

Published

2011-08-08

How to Cite

Jiménez Avilés, Ángela M. (2011). The New School and the spaces for education. Revista Educación Y Pedagogía, 21(54), 103–125. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9782

Issue

Section

Artículos