Classroom research: ways and actors
Keywords:
Classroom research, researcher teacher, pedagogical action research, research about students, research with studentsAbstract
This article presents three kinds of classroom research: the first one deals with pedagogical action research, an activity that allows teachers to think about their own practice in order to examine and transform it, and therefore improve it. The second one has to do with the research that teachers make about students and abouttheir own practice, in order to design and utilize strategies aimed at improving their achievements. The third kind of classroom research is the one made by students with the guidance of teachers, it is, the so-called formative research, which purpose is to learn how to investigate by investigating.
How to reference this article:
Restrepo G., Bernardo, “Investigación de aula: formas y actores”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 53, enero-abril, 2009, pp. 103-112.
Received: februaroy 2009
Accepted: march 2009
Downloads
References
Alexander, P. A. y J. E. Judy, 1988, “Interaction of domain specific knowledge and strategic knowledge in academic performance”, Review of Educational Research, vol. 58, pp. 375-404.
Avila, R., 2005, “La producción de conocimiento en la investigación acción pedagógica (IAPE): balance de una experimentación”, Educaçao e Pesquisa, Sao Paulo, vol. 31, núm. 3, pp. 503-519.
Baron, J. B. y R. J. Sternberg, 1986, Teaching Thinking Skills, Nueva York, W. H. Freeman and Company.
Bloom, B., 1956, Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I. Cognitive domain, Nueva York, Mckay.
Corey, S., 1953, Action Research to improve School Practices, Nueva York, Teachers’ College Press.
Cross, K. P. y T. A. Angelo, 1993, Classroom Assessment Techniques: A Handbook for College Teachers, 2nd ed., San Francisco, Jossey Bass Publishers.
David, N., 1990, Second language classroom research. ERIC Digest.
Dewey, J., 1964, “The relation of theory to practice in education”, en: R. D. Archambault, ed., John Dewey in Education: Selected Writings, Chicago, University of Chicago Press (original work published 1902).
Gagné, R., 1965, The Conditions of Learning, Nueva York, Holt, Rinehart and Winston.
Hargreaves, D., 1996, “Teaching as a research-based profession: possibilities and prospects”, Teachernet, [en línea], disponible en: http://www.teachernet.gov.uk/research/Learning_about_research/uk_tradition_for_teacher_research/, consulta: 17 de febrero de 2009.
Hernández, J. O. et ál., 2004, “Pequeños científicos, una aproximación sistémica a la enseñanza de las ciencias en la escuela”, Revista de Ciencias Sociales, Bogotá, Universidad de Los Andes, núm. 19, pp. 51-56.
Jones, M. y S. Yonesawa, 2008, “Why and how students can guide research at school”, Educational Leadership, vol. 66, núm. 4, pp. 65-69.
Kochis, B., s. f., “Classroom Research: An Introduction”, Evergreen, [en línea], disponible en: http://www.evergreen.edu/washcenter/resources/acl/c1.html, consulta: 15 de noviembre de 2008.
Laguna, J. A. y A. Sánchez, 2005, “El maestro investigador: alternativas didácticas para su preparación inicial”, Universidad Pedagógica Holguín, de Cuba, Monografías, [en línea], disponible en: http://www.monografias.com/trabajos30/maestroinvestigador/maestro-investigador.shtml, consulta: 13 de enero de 2009.
Lewin, K., 1948, Resolving Social Conflicts; Selected Papers on Group Dynamics, Gertrude W. Lewin ed., Nueva York, Harper and Row.
Madison Metropolitan School District, 2008, “What do Teachers Researchers Do?”, Madison Metropolitan School District, [en línea], disponible en: http://www.madison.k12.wi.us/sod/car/cardo.html, consulta: 18 de marzo de 2009.
Mckernan, J., 1999, Investigación-acción y currículo, Madrid, Morata.
Navarro, N., 1983, “El seminario investigativo alemán”, en: síntesis del documento original de la Vicerrectoría de Docencia de la Universidad de Antioquia, Institución Universitaria de Envigado, [en línea], disponible en: http://www.iue.edu.co/tmp/des/inv/seminario_investigativo_2002.doc, consulta: 20 de abril de 2009.
Porlan, R., 1987, “El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar”, Revista Investigación en la Escuela, vol. 1, pp. 63-69.
Porlan, R. y J. Martin, 1991, El diario del profesor,Sevilla, Diada.
Presidencia de la República, 1994, Colombia: al filo de la oportunidad, Bogotá, Consejería Presidencial para el Desarrollo Institucional, Misión de Ciencia, Educación y Desarrollo.
Restrepo, B., 2003, “Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad”, Revista Nómadas, Universidad Central de Bogotá, núm. 18, pp. 195-206.
Restrepo, B. et ál., 2004, Investigación-acción educativa, una estrategia de transformación de la práctica
pedagógica de los maestros, Bogotá, Antillana.
_, 2009, “Verificando la hipótesis del maestro investigador. Sistematización de una experiencia de
aplicación de la investigación-acción pedagógica en Colombia”, en imprenta.
Restrepo, E. D., 2007, “El aprendizaje de la investigación en el Colegio San Juan Eudes”, ponencia presentada en la Socialización de Experiencias Significativas en Educación, realizada en la Escuela del Maestro de la Secretaría de Educación el 29 de agosto, Medellín.
Rojas S., R., 1996, Investigación-acción en el aula, México, Plaza y Valdés.
Shon, D., 1983, The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, Nueva York, Basic Books.
_, 1987, “Educationg the reflective practitioner”, presentation to the 1987 Meeting of The American Educational Research Association, Washington, D.C., Queen’s University, [en línea], disponible en: http://educ.queensu.ca/~russellt/howteach/schon87.htm
Steinberg, S. y J. Kincheloe, 2000, “Students as researchers”, Harvard Educational Review, Spring issue.
Stenhouse, L., 1984, Investigación y desarrollo del curriculum, 4.a ed., Madrid, Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional