Special education in Mexico during late XIX - early XX century: ideas, projects, and experiences

Authors

  • Antonio Padilla Arroyo Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Keywords:

Special education in Mexico, abnormal infancy, compulsory education

Abstract

This text analyses the transition from institutions of social control to institutions of a disciplinary-pedagogical nature. In this process, diverse transformations contributed to the establishment of an educational modality labeled as special education, which later became an essential component of modern educational systems —as parallel sub-systems to regular education—. Its main objective was to assist groups of infants who required peculiar and specific pedagogical methods and strategies, and who were therefore conceived and defined as abnormal infants. The definition of its objectives and goals, as well as its specific practices, was inspired by a social and pedagogical thinking that explained the importance of incorporating such groups to a process of formal schooling, by justifying at the same time the marginalization and exclusion from ordinary schools.

 

|Abstract
= 5331 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 3468 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Padilla Arroyo, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Doctor in History, Center for Historical Studies, El Colegio de México; professor and researcher at the Autonomous University of the state of Morelos.

References

Bazant, Mílada, 1993, Historia de la educación durante el porfiriato, México, El Colegio de México.

Binet, Alfred y Theodore Simon, 1992, Niños anormales. Guía para la admisión de niños anormales en clases de perfeccionamiento, Madrid, CEPE.

Correa Zapata, Dolores, 1905, “El nuevo hospicio y las maestras nuevas”, La Enseñanza Normal. Publicación periódica de la Dirección General de la Enseñanza Normal en el Distrito Federal, México, 8 de oct.

_, 1906, “Visitas escolares. La escuela de ciegos”, La Enseñanza Normal. Publicación periódica de la Dirección General de la Enseñanza Normal en el Distrito Federal, México, año II, núm. 10, 8 de ago., pp. 146-148.

Domínguez, Manuel, 1892, Reseña histórica de la Escuela Nacional de Ciegos. Desde su fundación hasta la fecha, México, Imprenta del Gobierno Federal, en el Ex Arzobispado.

Escalante Fernández, Carlos, 1998, “Reflexiones pedagógicas. Manuel M. Flores y Luis E. Ruiz”, en: Antonio Padilla Arroyo y Carlos Escalante Fernández, La ardua tarea de educar en el siglo XIX. Orígenes y formación del sistema educativo en el Estado de México, Toluca, México, SMSEM/ISCEEM/Gobierno del Estado, pp. 71-82.

Franklin, Barry M., 1996, Interpretaciones de la discapacidad. Teoría e historia de la educación especial, Barcelona, Pomares-Corredor.

Gobierno Federal, Secretaría de Gobernación, 1906, “Congreso Internacional de Patronatos”, Gaceta de Gobierno. Periódico oficial del Gobierno del Estado de México, Toluca, México, tomo XIX, núm. 31, 18 de abr., pp. 363-366.

González, José de Jesús, 1910, La higiene escolar, León, Guanajuato, s. e.

González Navarro, Moisés, 1985, Historia moderna de México. El porfiriato, tomo IV, Vida Social, México, Hermes.

Jiménez Martínez, Paco y Montserrat Vilà Suñé, 1999, De educación especial a educación en la diversidad, Málaga, Aljibe.

La Gaceta del Gobierno, 1893, “Editorial. La evolución de las ideas científicas. Su importancia pedagógica”, La Gaceta del Gobierno. Periódico oficial del Estado de México, Toluca, México, 6 de dic.

López Torrijo, Manuel, 1999, Textos para una historia de la educación especial, Valencia, Tirant Lo Blanch.

Manterola, Ramón, 1891, “Dictamen sobre escuelas especiales”, La Escuela Moderna. Periódico quincenal pedagógico, México, Imprenta de Escalerillas, tomo 2, núm. 11, 15 de mar., pp. 170-173.

Muel, Francine, 1991, “La escuela obligatoria y la invención de la infancia anormal”, en: Robert Castel et ál., Espacios de poder, traducción de Julia Varela y Fernando Álvarez-Uría, Madrid, Endymion, pp. 123-142.

Padilla Arroyo, Antonio, 1998, “Escuelas especiales a finales del siglo XIX. Una mirada a algunos casos en México”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, México, COMIE, vol. 3, núm. 5, ene.-jun.

Patronato Internacional de las Obras de Protección, 1906, “Anexo número 1. Congreso Internacional de las Obras de Protección”, Gaceta de Gobierno. Periódico oficial del Gobierno del Estado de México, Toluca, México, tomo IIX, núm. 30, 14 de abr., pp. 350-357.

Pestalozzi, Johan Heinrich, 1988, Cartas sobre educación infantil, Madrid, Tecnos.

Rousseau, Jean-Jacques, 2001, Emilio, o de la educación, España, Alianza.

s. a, 1908, “Sesión del 8 de junio”, Boletín de Instrucción Pública. Órgano de la Secretaría del Ramo, México, tomo X, núms. 3 y 4, sep.-oct., pp. 397-405.

s. a, 1911, “Crónica de las sesiones”, La Escuela Moderna. Periódico quincenal pedagógico, México, Imprenta de las Escalerillas, tomo II, núm. 10, feb.

Solana, Fernando et ál., 2001, Historia de la educación pública en México, México, Fondo de Cultura Económica.

Vázquez Gómez, Francisco, 1902, Informe presentado a la dirección de la Escuela Nacional de Sordomudos y dictamen emitido por la Comisión respectiva, México, Imprenta de Francisco Díaz de León.

Published

2011-08-10

How to Cite

Padilla Arroyo, A. (2011). Special education in Mexico during late XIX - early XX century: ideas, projects, and experiences. Revista Educación Y Pedagogía, 22(57), 15–29. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9838