Psychiatry, new school, and psychoanalysis in the foundation of special education in Latin America

Authors

  • Eduardo de la Vega National University of Rosario

Keywords:

New school, psychoanalysis, psychiatry, special education, hygiene, childhood, body, abnormal

Abstract

 

This article explores the origins of special education in Latin America. From a genealogical and archaeological perspective, it analyses —in the context of the foundation of public schools— the discourses that are at the base of the institutionalization and education of the infancy that has been considered abnormal. It also explores the evolution of the path that goes from hygienic medicine at the end of XIX century to the discourse of psychoanalysis and the new school, from the theory of degeneration to mental hygiene, and from the first schools for weak children to the expansion of the differential apparatus. Using a genealogical approach, this text focuses on both the production of (psychiatric, pedagogical, psychological...) knowledge, and the objectivation of subjects (as normal/abnormal, ill/healthy, and the like), as well as on the description and interpretation of the established relations of power.

 

|Abstract
= 850 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 682 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo de la Vega, National University of Rosario

Doctor of Psychology from the National University of Rosario. Researcher at the Research Council of the National University of Rosario (UNR). Professor of the Doctorate at the Faculty of Psychology, UNR.

References

Alcerro Castro, R., 1952, “Informe acerca de las actividades de la Segunda Reunión de la Asociación Psiquiátrica de América Latina y del IV Congreso Mundial de Salud Mental”, Revista Médica Hondureña, vol. 20, núm. 2, pp. 165-180.

Antipoff, D., 1975, Helena Antipoff: sua vida, sua obra, Rio de Janeiro, José Olympio.

Antipoff, H. 1930, “A psychologia na Escola de Aperfeiçoamento de Belo Horizonte”, Archivos Brasileiros de Hygiene Mental, Rio de Janeiro, núm. 2.

Antipoff, H., 1937, org., Infância Excepcional, Belo Horizonte, Secretaria de Educação e Saúde Pública de Minas Gerais, (Boletim núm. 20).

Antipoff, H., 1992, “Os direitos da criança”, en: Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff, Fundamentos da educação, Belo Horizonte, Imprensa Oficial. (Coletânea das obras escritas de Helena Antipoff, vol. 2, 1992e, pp. 119-122). Publicado originalmente em 1934.

Braslavsky, B. P. de, 1976, Democratización y modernización de la educación especial, París, Unesco, mimeo.

Ciampi, L., 1922, “La asistencia de los enfermos mentales según los criterios reformadores modernos”, Revista de Criminología, Psiquiatría y Medicina Legal, en: A. Gentile, 1998, Lanfranco Ciampi y Gonzalo Bosch. El nacimiento de la psiquiatría en Rosario. Temas de historia de la psiquiatría argentina, Buenos Aires, Polemos.

_, 1923, “Contribución a la psicopatología sexual infantil”, Revista del Centro de Estudios de Ciencias Médicas, año 1, núm. 2, sep.

Deleuze, Gilles, 1990, “El auge de lo social”, en: J. Donzelot, La policía de las familias, Valencia, Pre-textos, pp. 233-241.

Donzelot , J., 1990, La policía de las familias, Valencia, Pre-textos.

Fontán Fernández, D., 1995, Doctora Carolina Tobar García. Creadora de las escuelas diferenciales. Su vida, su lucha, su triunfo, Buenos Aires, Plus Ultra.

Foucault, M., 1980, Microfísica del poder, Madrid, La Piqueta.

_, 2000, Los anormales, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Freitas Campos, R. de, 2003, “Helena Antipoff: razão e sensibilidade na psicologia e na educação”, Estudos Avançados, São Paulo, vol. 17, núm. 49, sep.-dic.

García Etchegoyen, E., 1958, “Terapia de grupo con madres de niños retardados mentales”, Anales del Instituto de Investigaciones Psicopedagógicas, tomo 5, (1957-1958), San Luis, Universidad Nacional de Cuyo.

Gentile, A., 1998, Lanfranco Ciampi y Gonzalo Bosch. El nacimiento de la psiquiatría en Rosario. Temas de historia de la psiquiatría argentina, Buenos Aires, Polemos.

Hameline, D., 1996, “Aux origines de la Maison des Petits”, en: C. Perregaux, L. Rieben y C. Magnin, Une école où les enfants veulent ce qu’ils font – la Maison des Petits hier et aujourd’hui, Lausanne, Loisirs et Pédagogie.

Mazzotta, M. J., 2001, Educação especial no Brasil: história e políticas públicas, São Paulo, Cortez.

Moraga, J. de, 1969, Las oligofrenias, Barcelona, Augusta. Puiggrós, A., dir., 1992, Historia de la Educación en la Argentina, tomo 3, Escuela, democracia y orden (1916- 1943), en: Buenos Aires, Galerna.

Reis, J. R. F., 2000, “De pequenino é que se torce o pepino: a infância nos programas eugênicos da Liga Brasileira de Higiene Mental”, História, Ciências Saúde, Manguinhos, vol. 7, núm. 1, mar.-jun., pp. 135-157.

Rivarola, H. y D. Danani, 1961, Política educacional, Buenos Aires, Kapeluzs.

Tobar García, C., 1933, Educación de los deficiente mentales en los Estados Unidos. Necesidad de su implantación en la Argentina, Buenos Aires, H. Andreotta.

_, 1945, Higiene mental del escolar, Buenos Aires, El Ateneo.

_, 1968, “Caracterización de la pedagogía asistencial: origen y promoción”, Revista Hacer, Rosario, año 1, núm. 8, pp. 4-10.

Uribe Torres, A. M., 1984, Aportaciones a la educación especial del deficiente mental recuperable, Buenos Aires, Médica Panamericana.

Vega, E. de la, 2004, Genealogía de la educación especial en la Argentina. Genealogía del dominio de la anormalidad en el ámbito de la educación, Rosario, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Rosario.

_, 2010, Anormales, deficientes y especiales, Buenos Aires, Noveduc, en prensa.

Vázquez Bevilacqua, M., 2007, Archivo histórico de la Iglesia metodista en el Uruguay, Montevideo, mimeo.

Wunderlich, Ch., 1972, El niño mongólico, Barcelona, Científico Médica.

Published

2011-08-10

How to Cite

Vega, E. de la. (2011). Psychiatry, new school, and psychoanalysis in the foundation of special education in Latin America. Revista Educación Y Pedagogía, 22(57), 73–91. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9841