Stories and trajectories of indigenous teachers in the department of Cauca: Ethnoeducation, a possibility for Other educations?

Authors

  • Elizabeth Castillo Guzmán
  • Lilia Triviño Garzón

Keywords:

Indigenous teachers, ethnoeducation, pedagogical identities, Other educations, school history

Abstract

This paper intends to release several findings resulted from the study "Identities, types of knowledge and pedagogical practices among indigenous teachers", which included the participation of six male and female teachers who graduated with BA's in Ethnoeducation, from the University of Cauca. This study questions how pedagogical identities are historically constructed. The concept of pedagogical identities are understood here as the particular traits that are expressed both in their autobiographical narratives and in their approach to teaching, which are directly related to the diverse manifestations of cultural or state controls on their pedagogical practices.

How to reference this article:

Castillo Guzmán, Elizabeth y Lilia Triviño Garzón, “Historias y trayectorias de maestras y maestros indígenas en el Cauca: ¿la etnoeducación, posibilidad para Otras educaciones?”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XX, núm. 50, (enero-abril), 2008, pp. 81-97.

Received: march 2007

Accepted: november2007

|Abstract
= 538 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 165 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Castillo Guzmán

Profesora de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad del Cauca, Departamento de Estudios
Interculturales. Integrante del Grupo Educaciones y Culturas.

Lilia Triviño Garzón

Profesora de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad del Cauca, Departamento de Lingüística:
Integrante del Grupo: Estudios Interculturales.

References

Castillo, Elizabeth, 2007, “Culturas y territorios: ideas para pensar las Otras educaciones como región pedagógica”, en: Universidad Pedagógica Nacional, Diversidad cultural y trayectorias pedagógicas, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.

Castillo, Elizabeth; Ernesto Hernández y Alejandro Rojas, 2005 “Los etnoeducadores: esos nuevos sujetos de la educación colombiana”, Revista Colombiana de Educación, Bogotá, núm. 48, pp. 39-54.

Castillo, Elizabeth et al., 2000, Los maestros de ciencias sociales: historia escolar y procesos de socialización profesional, Bogotá, Uniandes & Editorial Cooperativa del Magisterio.

Consejo Regional Indígena del Cauca (CRIC), 2004, ¿Qué pasaría si la escuela..? 30 años de construcción de una educación propia, Bogotá, Fuego Azul.

Colombia, Presidencia de la República, 1991, Constitución Política de Colombia 1991, Bogotá, Impreandes.

Díaz, Mario, 1999, “Sobre la profesión educativa”, en: Pedagogía y educación, Bogotá, Consejo Nacional de Acreditación. ICFES.

Dietz, Gunther, 1999, “Más allá de la educación indígena: la contribución del magisterio bilingüe al proceso de hibridación cultural en una región pluriétnica de México”, en: Ruth Moya, ed., Interculturalidad y educación: diálogo para la democracia en América Latina, Quito, Abya Yala, pp. 123-137.

Escobar, Arturo; Sonia Alvárez y Evelina Dagnino, 2001, Política cultural & cultura política. Una nueva mirada de los movimientos sociales, Bogotá, Taurus.

Goodson, Ivor, 1992, Historias de vida del profesorado, Barcelona, Octaedro.

Gros, Christian, 2003, Políticas de la etnicidad: identidad, identidad, estado y modernidad, Bogotá, Instituto Colombiano de Antropología e Historia (ICANH).

Hargreaves, Andy, 1996, Profesorado, cultura y postmodernidad: Cambian los tiempos, cambia el profesorado, Madrid, Morata.

Rojas, Axel y Elizabeth Castillo, 2005, Educar a los otros. Estado, políticas educativas y diferencia cultural en Colombia, Popayán, Universidad del Cauca.

Triviño, Lilia y Palechor, Libio, 2006, “Logros y Retos de la Etnoeducación en Colombia”, Universitas Revista de la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Otras perspectivas de democracia. Educación y democracia, año V, núm. 7, pp. 145-181.

Triviño, Lilia et al., 2005, “Formación de docentes para la educación indígena intercultural bilingüe y/o etnoeducación para Colombia”, en: La formación de docentes en educación intercultural bilingüe para América Latina. Parte II “Avances” [CD-ROM], La Paz, GTZ y Ministerio de Educación de Bolivia.

Zuluaga, Olga Lucía, 1987, Pedagogía e Historia, Bogotá, Universidad de Antioquia Anthropos y Siglo del Hombre Editores.

Published

2011-08-13

How to Cite

Castillo Guzmán, E., & Triviño Garzón, L. (2011). Stories and trajectories of indigenous teachers in the department of Cauca: Ethnoeducation, a possibility for Other educations?. Revista Educación Y Pedagogía, 21(50), 81–97. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9927