The political, the didactic and the teaching

Authors

  • Rodrigo Munguía Rodríguez National Autonomous University of Mexico, University of the Cloister of Sor Juana

Keywords:

Marxism, teaching, didactic, politics, education

Abstract

The present article has the objective to defend the revolutionary character that didactics and teaching have. In the text I present the arguments in favor of the aforementioned point, insisting on the transformative value of teaching activity, and on the current need for such transformation capacity. From categories close to Historical Materialism, the text analyzes the current social and political conditions, and tries to take a position, from the field of didactics facing the problems presented.

|Abstract
= 118 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 447 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (2010). La filosofía como arma de la revolución. México: Siglo XXI.

Echeverría, B.(2011). El materialismo de Marx: discurso crítico y revolución. México: Ítaca.

____________. (2012). Valor de uso y utopía. México: Siglo XXI.

Freire, P.(2012). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.

Hegel, G.W.F. (2004). Filosofía del derecho. México: Ediciones Casa Juan Pablos.

Lipovetsky, G. (2013). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

Marx, K., & Engels, F. (2010).Manifiesto del partido comunista. México: Colofón.

____________. (2014). La ideología alemana. Madrid: Ediciones Akal.

Morán O. P. (1996). “Instrumentación didáctica”, en: Panzsa, M. Fundamentación de la didáctica (pp.137-214). México: Gernika.

Zabala, A. (1996). “Los enfoques didácticos”, en: Panzsa, M. Fundamentación de la didáctica(pp.125-183). México: Gernika.

Published

2017-12-23

How to Cite

Munguía Rodríguez, R. (2017). The political, the didactic and the teaching. Versiones. Philosophy’s Journal, (12), 25–36. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/versiones/article/view/330611

Issue

Section

Artículos