Teaching models and some psychological variables for sport education in the initiation stage

Authors

  • José Albeiro Echeverri Ramos University of Antioquia

Abstract

Didactical models in Physical Education teaching have been involved in a great historical trip with a variety of proposals or spectra as they were called by Musska Mosston since the mid - 60. Those proposals have crossed the sport threshold which has created a real dynamic in its teaching. On the other hand, other disciplines such as cognitive psychology have been concerned in analyzing which are the different learning mechanisms of the people nowadays and this is how we have identified some other alternative proposals in Physical Education teaching which contribute to sports training
|Abstract
= 585 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 558 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamo, J., Amador, F., Dopico, X., Iglesias, E., & Quintana, B. (2011). Modelos de enseñanza en la iniciación deportiva y el deporte escolar. Estudio comparativo en judo. Apunts. Educación Física y Deportes, 104: 88-95 .Internet

Almond, L. (1986). Reflecting on themes: A games classification. In R. Thorpe, D. Bunker, & L.(Eds.),Rethinking games teaching, (pp. 7-10). Loughborough: University of Technology.

Amador, F. (1995). La enseñanza de los deportes de lucha. En D.

Blázquez, Sánchez, (1995) La iniciación deportiva y el deporte escolar(pp. 351-394). Barcelona: INDE.

Bandura, A. (1984). Teoría del Aprendizaje Social.Madrid: Espasa Calpe.

Blázquez, D. (1986). Iniciacióna los deportes de equipo I. Del juego al deporte: de los 6 a los 10 años.Barcelona: Martínez Roca.

Blázquez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar.Barcelona: INDE.

Buceta, J. (1998).Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: DYKINSON.

Buceta, J. (2004).Estrategias psicológicas para entrenadores de deportistas jóvenes.Madrid: DYKINSON.

Bunker, D., & Thorpe, R. (1986). Rethinking games teaching.Leics: University of Technology, Loughborough.

Contreras, O., De la Torre, R., & Velázquez, R. (2001). Iniciación Deportiva.Madrid: Síntesis.

Devis, J., &Peiró, C. (1996). La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales.

In J. Moreno, & P. Rodríguez, Aprendizaje deportivo(pp. 159-181). Murcia: Universidad de Murcia.

Grosser M., & Neumaier,A.(1986).Técnicas de entrenamiento. Barcelona: Martínez Roca.

Hernández, J. (1988). Metodología de la observación de la acción de juego en deportes de equipo. Resultados de su aplicación al baloncesto. Acta III Congreso Gallego de Educación Física y Deporte.La Coruña: INEF-Galicia

Hernández,J. (2005). Fundamentos del deporte. Análisis de la estructura del juego deportivo.Barcelonoa: INDE.

Martin, G. (2008).Psicología del Deporte. Guía práctica del análisis conductual. Madrid: Pearson.

Pérez, E.A., & Llames,R. (2010). Aplicaciones de los conocimientos psicológicos en la iniciación deportiva. Papeles del Psicólogo, 31(3), 269-280.Internet

Ponce, F. (2006). La eficacia de la utilizaciónde una técnica de enseñanza mediante indagación o búsqueda en la mejora de diferentes aspectos funcionales, en futbolistas de categoría alevín, frente a una intervención tradicional a la competición. Tesis de grado.Granada: Universidad de Granada.

Schmidt,R.(1991). Motor learning and performance: from principles to practice. Cahmpaign, Illinois: Human Kinetics.

Schmidt,R.,& Lee,T.(2005). Motor control and learning: a behavioral emphasis. 4thed. Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Sicilia, A., & Delgado, M. (2002). Educaciónfísicay estilos de enseñanza: análisisde la participacion del alumnado desde un modelo socio cultural del conocimiento escolar.Barcelona: INDE.

Singer, R. (1986).El aprendizaje de las acciones motrices en eldeporte. Barcelona: Hispanoeuropea

.Weinberg, R. &Gould, D. (1996).Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel.

Yañez, J. (2004). La enseñanza del deporte colectivo en educación secundaria: la utilizaciónde procesos de transferencia para el aprendizaje de soluciones tácticas(Tesis de grado).Madrid: Universidad Complutense de Madrid

Published

2014-07-25

How to Cite

Echeverri Ramos, J. A. (2014). Teaching models and some psychological variables for sport education in the initiation stage. VIREF Revista De Educación Física, 3(2), 57–70. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/20085

Issue

Section

Artículo de revisión