Research on and about educative practice: Building of practice knowledge from physical educators formation

Authors

  • Julia Adriana Castro Carvajal University of Antioquia

Keywords:

Reserch, know, training, physical educators

Abstract

This article was prepared in 2004 as part of a curricular proposal for the restructuring of the research component at the Institute of Physical Education of the University of Antioquia. It includes a set of reflections on the practical nature of physical education, the need to assume teaching and learning it as an investigative action and the teacher in training, as a researcher as he passes through the university curriculum. In addition, the need to assume the quality training of the future graduate is raised as a collaborative matter between the practice agencies and the university.

|Abstract
= 115 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 124 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Adriana Castro Carvajal, University of Antioquia

Master, Institute of Physical Education, University of Antioquia. Doctor of Education, in training. Research Group Studies in Body Education.

References

Pedraz, Miguel Vicente. La educación física ante los nuevos retos del milenio.Memorias. III Jornadas sobre la LOGSE.Granada, España.2001.

Latorre, Antonio.La investigación–acción: conocer y cambiar en la práctica educativa. Barcelona, España: Grao, 2003.

Stenhouse, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata, 1993.

Schön, Donald A. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. España: Paidós, 1992.

Schön, Donald A.Como piensan los profesionales en la acción: el práctico reflexivo. Apuntes para Trabajo Social.1986, 16:5-25.

Stenhouse, Lawrence. Investigación y desarrollo del currículum. Madrid:Morata,1991.

Kemmis, Stephen. El currículum más allá de la teoría de la reproducción. Madrid:Morata, 1988.

Kirk, David. Fundamentos para una pedagogía crítica en la formación del profesorado de educación física.En: José Devís Devís (comp.), La educación física, el deporte y la salud en el siglo XXI. Alicante, España: Marfil, 2000.

Berger, Peter L.;Luckmann, Thomas. La construcción social de la realidad. Nueva York:Amorrortu, 1966.

Jara, Oscar. Tres posibilidades de la sistematización: comprensión, aprendizaje y teorización. Aportes 44. Sistematización de Experiencias. Búsquedas recientes. 1996, 44.

Palma, D.La sistematización como estrategia de conocimiento en la educación popular. El estado de la cuestión en América Latina.Serie Papeles del CEAAL, 1991, 3.

Martinic, S. La reflexión metodológica en el proceso de sistematización de experiencias en educación popular. Cuadernos de Lecturas, 1991, 2:5-15.

Fernández-Balboa, Miguel. La sociedad, la escuela y la educación física del futuro. En: José Devís Devís (comp.), La educación física, el deporte y la salud en el siglo XXI.Alicante: Marfil, Colección educación física y deporte, 2001, p.25-41.

Published

2013-05-24

How to Cite

Castro Carvajal, J. A. (2013). Research on and about educative practice: Building of practice knowledge from physical educators formation. VIREF Revista De Educación Física, 1(1), 6–14. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15324

Issue

Section

Ensayo