Ideas and practices of atheniens Greece andhis influence in thephysical education today

Authors

  • Beatriz Elena Chaverra Fernández University of Antioquia

Keywords:

Physical education, Grecee, History

Abstract

To analyzethe influence that Athenian Greece has hadon what we knowtoday as Physical Educationis a project thatwould requiregreat effortsand resources.This short paper provides abrief analysis of the historical and social construction of gymnastics inthe Greeks, taken into account, the historical context in which this proposal was developed plus the social, educational meaning attributed for these actions at that time

|Abstract
= 420 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 3260 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Elena Chaverra Fernández, University of Antioquia

Degree in Physical Education. Master in Education and Human Development. PhD student in 
Physical Activity and Sports Sciences. Professor at the University of Antioquia

References

BetancorLeón, Miguel Ángel; VilanouTorrano, Conrad(1995). Consideraciones histórico-antropológicas sobre el origen de la educación física y el deporte: un ensayo taxonómico. Apunts. Educación Física y Deporte, 40:7-26.

Cascón Dorado, Antonio(2005). Educación y Política: el deporte en la sociedad antigua. En:F. García yB. Hernández (Eds.), In Corpore Sano. El deporte en la Antigüedad y la creación del moderno olimpismo (pp. 154-175). Madrid, España: Delegación de Madrid de la Sociedad de Estudios Clásicos.

Contecha Carrillo, Luis Felipe(2007). Los conceptos en Educación Física: una perspectiva histórica. En:B. Chaverra e I. Uribe (Eds.), Aproximaciones epistemológicas y pedagógicasa la Educación Física: un campo en construcción(pp. 131-147). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.

Diem, Carl(1966). Historia de los deportes, volumen1.Barcelona, España: Luis de Caralt.

Gombrich, Ernst H. (1999). Breve historia del mundo.Barcelona, España: Península.HernándezÁlvarez, Juan Luis; Velásquez

Buendía, Roberto(1996). La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.

La Repubblica (sf). Anfora Panatenaica con discobolo e pedagogo del pittore di Kleophrades. Italia. [Internet]

Mandell, Richard D. (2006). Historia cultural del deporte.Barcelona, España: Ediciones Bellaterra.

Marrou, Henry-Irenee(1985). Historia de laEducación en la Antiguedad. Madrid: Akal Editores.

MartínezGorroño, María Eugenia(2002). Historia de la actividad física en la antigua civilización cretense (2800-1100 a.c.): El desarrollo de los valores corporales no violentos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(2).

MartínezGorroño, María Eugenia(2005). Las primeras ediciones de los Juegos Olímpicos: Coubertin y sus circunstancias. En:F. García yB. Hernández (Eds.),In Corpore Sano. El deporte en la Antigüedad y la creación del moderno olimpismo(pp. 247-283). Madrid, España: Delegación de Madrid de la Sociedad de Estudios Clásicos.

NavarroGonzález, José Luis(2005). Los juegos en Grecia: el nacimiento de un mito. En:F. García yB. Hernández (Eds.), In Corpore Sano. El deporte en la Antigüedad y la creación del moderno olimpismo(pp. 15-29). Madrid, España: Delegación de Madrid de la Sociedad de Estudios Clásicos.

Pérez Ramírez,María del Carmen(1993). Evolución histórica de la Educación Física. Apunts. Educación Física y Deporte, 33:24-39.

Rodríguez López, Juan(2000). Historia del Deporte. Barcelona: Inde.

Imágenes

La Repubblica. Anfora Panatenaica con discobolo e pedagogo. Napoli Museo Archeologico Nazionale.[Internet]

The British Museum. Pelike Discobolos and Paidotrobes. [Internet]

Published

2013-05-28

How to Cite

Chaverra Fernández, B. E. (2013). Ideas and practices of atheniens Greece andhis influence in thephysical education today. VIREF Revista De Educación Física, 2(1), 74–86. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15364

Issue

Section

Ensayo