The schoolas promotinghealth andphysical activity

Authors

  • Didier Fernando Gaviria Cortés University of Antioquia

Keywords:

Physical education, Health promotion, physical activity

Abstract

The educative institution as alearning scenarioshould playa principalrolein promotinghealthand preventingdiseasefrom early ages;especially now,thatchildren havedifferent kindsofrisks. Physical education isundoubtedlyan ideal or privilegedarea from whichto teach in health can be understoodin a broad sense.Enero-Marzo 2013Volumen 2 Número 1

This paperpresents an overviewofcurrent approachesof variousauthorsabouttheschoolrole(with the necessary participation ofthe actors) as promoterofhealthylifestyles, especiallyfromthe areaof physical education.

|Abstract
= 249 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 827 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Didier Fernando Gaviria Cortés, University of Antioquia

Professor at the Institute of Physical Education of the University of Antioquia (Colombia). Degree in Physical Education, Specialist in Physical Activity and Health, Master in Collective Health, Master in innovation, evaluation and quality in Physical Education, Doctoral Student in Physical Activity and Sports Sciences, Autonomous University of Madrid

References

Chapela Mendoza, María del consuelo; JarilloSoto, Edgar C.(2001). Promoción de la salud, siete tesis del debate. Cuadernos Médico Sociales, (79), 59-69.

Delgado Fernández, Manuel; TercedorSánchez, Pablo(2002). Estrategias de intervención en educación para la salud desde la educación física. Barcelona, España: INDE.

Devis Devis, José; Beltrán Carrillo, Vicente Javier (2007). La educación física escolar y la promoción de la actividad física y la salud. En: Diana Cevallos L. y Nery Molina R (Eds.), Educación corporal y salud: gestación, infancia y adolescencia(p.29-43). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.

Dos Santos, C. Escola prom.Brasil: Sociedade Brasileira de Pediatria, Departamento Científico de Saúde Escolar.

Gavidia Catalán, Valentin(2001). La transversalidad y la escuela promotora de salud. Revista Española de Salud Pública, 75(6):505-516.

Gutiérrez, Javier, Sarmiento, Juan Manuel; Flórez, Antonio María(2002). Manifiesto de actividad física para Colombia.Colombia: AMEDCO Asociación de Medicina del Deporte de Colombia.

Lopéz Santos, Valle(1998). Hacia una escuela saludable.Sevilla, España: Junta de Andalucía, Consejería de Educación y Ciencia.

Martínez Baena, Alejandro César; RomeroCerezo, Cipriano; DelgadoFernáncdez, Manuel(2010). Factores que inciden en la promoción de la actividad fisico-deportiva en la escuela desde una perspectiva del profesorado.Cuadernos de Psicología del Deporte,10(2), 57-75.

OMS Organización Mundial de la Salud(1998). El fomento de la actividad física en y mediante las escuelas. Estatutos políticos y orientaciones para la acción. Dinamarca: OMS.

OPSy OMS Organización Panamericana de la Salud y Organización Mundial de la Salud(1986). Carta de Ottawa para la promoción de la salud. OPS, OMS.

Pacífico de Asís Guimarães, Claudia Cristina(2009). (Disserta o mestrado .S o Paulo:Universidade S o Judas Tadeu.

Restrepo, Helena E; Málaga, Hernán(2001). Promoción de la salud: como construir vida saludable. Bogotá: Editorial Medica Panamericana.

UribePareja, Iván Darío;GalloCadavid, Luz Elena;CastroCarvajal,Julia Adriana(2002). Sentidos de la Motricidad en la promoción de la salud. Percepciones desde las familias de los municipios de Alejandríay Guatapé(Antioquia). Medellín: Universidad de Antioquia.

Veiga, O., & Martínez, A. (2007). Actividad física saludable, Guía para el profesorado de Educación Física. Programa Perseo. España: Ministerio de sanidad y consumo.

VeigaNuñez, Oscar Luis;MartínezGómez, David(2008). Guía para una escuela activa y saludable, orientación para los Centros de Educación Primaria. Programa Perseo. España: Ministerio de Sanidad y Consumo.

Weinstein, Luis(1989).Salud y Autogestión. Montevideo: NORDAN

Published

2013-05-28

How to Cite

Gaviria Cortés, D. F. (2013). The schoolas promotinghealth andphysical activity. VIREF Revista De Educación Física, 2(1), 103–118. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15366

Issue

Section

Ensayo