The formation of hygienic habits from school aesthetic Exchange in physical education in the nineteenth century in Colombia

Authors

  • León Jaime Urrego Duque University of Antioquia

Keywords:

subjectivity, physical education,, aesthetic experience, health and hygiene

Abstract

The nineteenth - century school in Medellin (Colombia) imparts particular forms of subjectivity. The physical education discourses of the time allowed to investigate, from a historical perspective, the production of experience sensitivity to a way to drive the behavior of  ndividuals who are being educated. This article explains how discourses of physical education develop a mastery of facts, practices and thoughts to the formation of a body attitude aesthetic experience oriented to health care and hygiene of the body
|Abstract
= 116 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 63 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Foucault, Michel (2004). El nacimiento de la clínica: una arqueología de la mirada médica.Buenos Aires, Argentina: SigloXXI Editores.

García Gutiérrez, Carmen Emilia;Franco Betancur, Saúl Antonio;García Zapata, Francisco Javier;Vásquez Vargas, Claudia Cristina;Urrego Duque, León Jaime(2002). Discursos de la educación física delSigloXIX en Medellín. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física.

García Gutiérrez, Carmen Emilia;Pulido Quintero, Sandra Maryory;Urrego Duque, León Jaime(2004). Influencia de las ideas modernas en la educación del cuerpo en el ámbito escolar de los discursos de la educación física del SigloXIX en Medellín. Revista Iberoamerica de Educación[Descarga]

Mandoki, Katya(1994). Prosaica: introducción a la estética de lo cotidiano. México: Grijalbo.

Porter, Roy (2004). Breve historia de la medicina. De la antigüedad hasta nuestros días.Bogotá: Taurus.

RomeroBeltrán, Arturo(1996). Historia de la medicina colombiana, SigloXIX.Colombia: Universidad de Antioquia, Colciencias.

Runge Peña, Andrés Klaus (1999). La paradoja del reconocimiento de la niñez desde la pedagogía: reflexiones al eco rousseauniano. Revista Educación y Pedagogía, XI:67-86.

Sebeok, Thomas A.;Sebeok, Jean Umiker(1994). Sherlock Holmes y Charles Sanders Peirce, el método de la investigación. Barcelona, España: Paidós.

Vigarello, George(1991). Lo limpio y lo sucio: la higiene del cuerpo desde la edad media. Madrid, España: Alianza.

Published

2013-07-25

How to Cite

Urrego Duque, L. J. (2013). The formation of hygienic habits from school aesthetic Exchange in physical education in the nineteenth century in Colombia. VIREF Revista De Educación Física, 2(3), 15–37. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15963

Issue

Section

Informe de investigación