Athletic and psychosocialconditionsof athletes in combat leaguesin Nariño Department

Authors

  • Claudia Patricia Castaño Herrera University Institution Center for Higher Studies María Goretti CESMAG
  • Mario Acevedo Ruisanchez University Institution Center for Higher Studies María Goretti CESMAG

Keywords:

continuity, equipment, emotional stability, infrastructure, recognition

Abstract

For this study, the methodological design starts from interpretive paradigm, under a historical hermeneutic qualitative approach, choosing a convenience sample of 22 outstanding athletes in competitive sport as taekwondo, wrestling, karate and boxing. The results indicate that most players do not have their needs totally satisfied, it is necessary a sport psychologist to work in affective aggression .Similarly it was found that athletes recognized themselves their ability to be competitive, relying continuously with the praises of their coach. However support programs are necessary to supply basic needs, this would allow to recognize their efforts and dedication during competitive training. Athletes cannot devote much time to their training, due to social situations that affect them. Also human talent hat string along is hired by seasons, hindering continuity, discipline, organization and progress fulfillment the objectives. In terms of infrastructure, the areas are small and do not satisfy the physical, technical, tactical, health and safety needs, in which athletes have to work. Finally, the equipment is not enough and is not the same as used in competitions
|Abstract
= 249 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1576 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, M. & Ibeas,J. (2001). Colombia ante los retos del siglo XXI: Desarrollo, democracia y paz. Salamanca: Universidad de salamanca.

Alfaro, E. (1990). El talento psicomotor y las mujeres en el deporte de alta competición. Revistade Educación: Educación y Deporte, 335, 127-153.

Bakker F. C., Whiting, H. T. & Vanderbrug, H. (1993). Psicología del deporte: conceptos y aplicaciones. Madrid: Morata S. L.

Bompa, T. (2003). Periodización: teoría y metodología del entrenamiento: Barcelona: Hispano Europea.

Buceta, J. (2004). Estrategias psicológicas para entrenadores de deportistas jóvenes. Madrid: Dykinson.

Caballo, V. (1998). Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta. Madrid: Siglo XXI.

Cardona, B. (2009). Espacio público deporte y recreación en el marco de la inclusión y el desarrollo local.En R. Arboleda (coord.), Globalización, deporte y desarrollo local. (pp.91-104). Medellín: Funámbulos.CRC

Congresode la República. Ley 1389 del 18 de juniode 2010.Por la cual se establecen incentivos para los deportistasy se reforman algunas disposiciones de la normatividad deportiva. Colombia: El Congreso.

Cox, R. (2009). Psicología del deporte, conceptos y sus aplicaciones. Madrid: Panamericana.

Diéguez, J. (1997). Aerobic en las salas de fitness: manual teórico práctico. Barcelona: Inde.

Gallardo, L. & Jiménez, A. (2004). La gestión de los servicios municipales. Barcelona: Inde.

Hawley, J. & Burke, L. (2000). Rendimiento deportivo máximo: estrategias para el entrenamiento y la nutrición en el deporte. Barcelona: Paidotribo.

Latiesa M.,Martos,P.,& Paniza,J.(2001). Deporte y cambio social en el umbral del siglo XXI: Investigación social y deporte, 5. Madrid: Esteban Sanz.

Morales, P. (2006). Medición de actitudes en psicología y educación. Madrid: Universidad Pontificia Comillas de Madrid.

Mudarra, J. & Solana, A. (2002). Monitor deportivo. Temario general. Alcalá: Mad.

Muñoz, M. & Orrego, L.(2008). Modelo de intervención en desarrollo psicosocial. En M. Serrato (coord.), Medicina del deporte.(pp.411-418).Bogotá: Editorial del Rosario.

Platonov, V. (2001). Teoría general del entrenamiento olímpico. Barcelona: Paidotribo.

Quintasi, R. (2006). Resultados de investigación educativa en educación física: aplicación de test físicos en la especialidad de educación física. Lima: Tarea.

Ramírez, E. (2001). El entorno del deportista: un factor importante para su desarrollo. EFDeportesRevista Digital, 7(42).

Rodríguez, A. (2008). El deporte en la construcción del espacio social. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Ruiz, F.C.

Ruiz, A.,Perello, I., &Pertegaz, N. (2003). Educación Física: temario para la preparación de oposiciones,vol. 4. Madrid: Editorial Madrid.

Tamorri, S. (2004). Neurociencias y deporte: psicología deportiva, procesos mentales del atleta.España: Paidotribo.

Vargas, R. (2007). Diccionario de teoría del entrenamiento deportivo. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Vasconcelos,A. (2000). Planificación y organizacióndel entrenamiento deportivo. Barcelona: Paidotribo.

Viadé, A. (2003).Psicología del rendimiento deportivo. Barcelona: UOC

Published

2014-03-21

How to Cite

Castaño Herrera, C. P., & Acevedo Ruisanchez, M. (2014). Athletic and psychosocialconditionsof athletes in combat leaguesin Nariño Department. VIREF Revista De Educación Física, 3(1), 33–55. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/18496

Issue

Section

Informe de investigación