The practice of student on emphasis in sport management of degree in physical education of Universidad de Antioquia

Authors

  • Carlos Mario Cano García University of Antioquia
  • Liliana María Cardona Mejía University of Antioquia

Keywords:

Practice, Student Practicant, Sport administration, Activities, skills

Abstract

Purpose: characterize the practice of physical education student on sport management emphasis of the University of Antioquia. Method: eight active students of emphasis in sport management of degree in physical education of University of Antioquia and their respective cooperators have participated in this study. Results: the activities that the students are doing in their practice, are showing, in hig her tendency a mismatch with their training and the pursued aim, also different elements related to the performance of those functions are not clear enough; finding in them some divided considerations, although in areas such as resource there is agreement that it has the necessary conditions. Consistently, demanded skills in the practical reality suggest a disconnect with the professional training and the field of sports management. Varied perceptions are presented about the different elements of the process, showing flaws on which should work and successes to replicate. Conclusion: this practice space, endowed with great educational value, currently shows a high level of confusion and cont radiction for the student on emphasis in sport management of degree in physical education of University of Antioquia, because it is presented in isolation from his/her specific training and area of interest to specialize.
|Abstract
= 211 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 203 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Mario Cano García, University of Antioquia

Physical educator (University of Antioquia)

References

Arboleda, R. (1990). Una propuesta de diversificación de la práctica docente en la formación de educadores físicos.Educación Física y Deporte,12(2), 53-59. Internet

Arenas, J.C., & Cuberos, A.M. (2011). Caracterización de las prácticas académicas en el Departamento de Sociología 2005 -2009 (Tesis de grado).Medellín: Universidad de Antioquia, Departamento de Sociología.

Azevedo, P.H. & Barros, J. (2004). La necesidad de una administración profesional del deporte brasileño y el perfil de la gestión pública a nivel federal, que actuó desde 1995 hasta el 2002. EF Deportes, Revista Digital, 10(74). Internet

Bárcenas, F. (2009).Proceso Administrativo.Montería, Colombia: Universidad de Córdoba.InternetBarriga, C. (2004). En torno al concepto de competencia.Educación, 1(1), 43-57.Internet

Bernal, C.A. (2007). Introducción a la administración de las organizaciones: enfoque global e integral.México: Pearson Educaction.

Cardona, L.M. (2012). Práctica pedagógica y educación física: el caso de la Universidad San Buenaventura -Seccional Medellín. Boletín Red Iberoamericana de Pedagogía, 804, 1-22. Internet

Chaverra, B.E. (2003). Una aproximación al concepto de práctica en la formación de profesionales en educación física. Medellín, Colombia: VIREF Biblioteca Virtual de Educación Física. Internet

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración,7ªed. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill Interamericana.

Consejo de Instituto. Reglamento de Práctica Pedagógica.Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física de la Universidad de Antioquia. Internet

Escobar, N. (2007). La práctica profesional docente desde la perspectiva de los estudiantes practicantes y tutores. Acción Pedagógica,16, 183-193.

Feito, R. (2008). Competencias Educativas.Andalucía Educativa, 66, 24-36. Internet

Fierro, C., Fortoul, B. & Rosas, L. (1999). Transformando la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación-acción.México: Paidós.

García, J. (2010). Competencias en la educación superior.Guatemala: La Autora. Internet

Gutiérrez, J.F. (2003). Fundamentos de administración deportiva.Armenia: Kinesis.

Gutiérrez, J.F. (2007). Fundamentos de Administración Deportiva.Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física. Internet

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación,5ªed. Perú: McGraw-Hill Interamericana.

Hoyos, C.F. (2008). La importancia del trabajo mancomunado en el proceso de la práctica docente. Colombia: VIREF Biblioteca Virtual de Educación Física.Internet

Larraín, A.M. & González, L.E. (s.f.). Formación universitaria por competencias.México: Benemérita Escuela Normal Veracruzana. Internet

López, A. (2001). La formación delgerente público del deporte. Apunts Educación Física y Deporte(66), 64-69. Internet

López, A. & Luna, R. (2000). Perfil del gestor público del deporte en la comunidad valenciana: Un análisis preliminar. Apunts Educación Física y Deporte (61), 88-94.Internet

Macías Oviedo, A., Trujillo Trujillo, A., Rodríguez González, G. & Parrado, F. (2008). Percepción de las competencias adquiridas por los egresados y estudiantes practicantes de pregado en Psicología de la Universidad Cooperativa de Colombia y las requeridas por el mercado laboral en Neiva, durante el primer semestre de 2008.Pensando Psicología, 5(8), 58-70. Internet

MEN Ministerio de Educación Nacional (2003). Estándares básicos de matemáticas y lenguaje: preguntas y respuestas frecuentes. Talleres municipales de calidad.Bogotá: El Ministerio.

MEN Ministerio de Educación Nacional (s.f.). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Colombia: El Ministerio. Internet

Molina, V.A., Ossa, A.F., Pinillos, J.M., Pulido, S.M., Castaño, E., Jaramillo, G., et al. (2002). La práctica formativa en el campo de la motricidad en contextos de realidad. Medellín: Soluciones Editoriales.Internet

Montealegre, R. (2005). La actividad humana en la psicología histórico-cultural.Avances en Psicología Latinoamericana, 23, 33-42. Internet

Morales, E.M., García, F., Campos, R.A. & Astroza, C. (2013). Desarrollo de competencias a través de objetos de aprendizaje.RED Revista de educación a Distancia, 37, 2-19. Internet

Münch, L. & García, J.G. (2009). Fundamentos de administración, 8ª ed. México: Trillas.Organización Internacional del Trabajo (s.f.). Competencias laborales.OIT. Internet

Pinillos, J.M., Ossa, A.F., Jaramillo, G., Molina, V., Franco, S.A. & Pulido, S.M. (2006). La práctica pedagógica de los maestros en el nuevo currículo del Instituto Universitario de Educación Física y Deporte de la Universidad de Antioquia, IUEF.EF Deportes,11(97). InternetP

Pulido, A.D. (2012). Administración Deportiva (Tesina de licenciatura).México: Universidad Veracruzana. InternetSoucie, D. (2002). Administración, organización y gestión deportiva.Barcelona: Inde Publicaciones.´

Tamayo, M. (1999). La Investigación.Bogotá: ICFES.Unitesba Universidad. (s.f.). Licenciatura en Administración Deportiva. México: Unitesba. Internet

Universidad de Córdoba. (2009). Lineamientos de práctica pedagógica de la facultad de educación y ciencias humanas. Colombia: Universidad de Córdoba. Internet

UD Universidad Distrital Francisco José de Caldas. (s.f.). Administración Deportiva. Colombia: La Universidad. Internet

Valencia, W.G. (2008). La práctica pedagógica: un espacio de reflexión. Experiencias con grados primero y segundo. Colombia: VIREF Biblioteca Virtual de EducaciónFísica.Internet

Vargas, J. G. (2010). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. México: Universidad Veracruzana, 10º Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad.Internet

Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción.Alteridades,4(8), 47-53.Internet

Published

2014-07-24

How to Cite

Cano García, C. M., & Cardona Mejía, L. M. (2014). The practice of student on emphasis in sport management of degree in physical education of Universidad de Antioquia. VIREF Revista De Educación Física, 3(2), 39–56. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/19940

Issue

Section

Informe de investigación