A teaching strategy for the development of decision-making ability in basketball
Keywords:
Training sport, Basketball, Games Modified by Targeting, SEAJ Gaming Actions Evaluation SystemAbstract
Aims: To compare the effect of an innovative program of sports training called Modified Games with Targeting (JMF in spanish) vs. the effect of a traditional sports learning program, based on direct instruction. Method: 19 young women, 18 (±1) aged, college level basketball apprentices, randomly were divided into experimental group, called CJ (Skills of the Game), and control group, called ID (Direct Instruction). As assessment instrument it was used the Game Actions Assessment System (SEAJ in spanish). To the CJ group was applied a learning program based on modified games with targeting (JMF) for 12 weeks, and to the ID group was applied a traditional learning program based on practical technical skills through exercises. A match was filmed, then experts conducted the evaluation. Result: JMF teaching strategy applied to learning defensive actions presented twice efficacy compared to direct instruction method. Discussion: Was confirmed the importance of implementing and testing the effectiveness of innovative strategies in sports education, thus helping to overcome sports education based on repetition and intuition.
Downloads
References
Alarcón, F., Cárdenas, D., & Ureña, N. (2008). Diseño y validación de un instrumento de medida para el conocimiento declarativo de la táctica en baloncesto. IV Congreso Internacional XXV Congreso Nacional de Educación Física. España: Universidad de Córdoba.
Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M., Ureña, N., & Piñar, M. (2011). Influencia del programa de entrenamiento reflexivo sobre el conocimiento declarativo de un equipo de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(1), 19-28.
Bayer, C. (1992). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. España: Editorial Hispano Europea.
Blázquez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: INDE Publicaciones.
Boutmans, J. (1983). Comparative effectiveness of two methods of teachings team sports in secundary schools. In Paper from the International Congress Teaching Team Sports. Roma: AIESEP. pp. 239-247.
Castejón, F. (2005). La toma de decisión en los deportes análisis y propuestas. En Expomotricidad. V Seminario Internacional de Entrenamiento Deportivo. Colombia: Instituto Universitario de Educación Física, Universidad de Antioquia.
Chow, J.Y., Davids, K., Button, C., Renshaw, I., Shuttleworth, R., & Uehara, L. A. (2009). Nonlinear pedagogy: implications for teaching games for understanding (TGfU). In T. F. Hopper, J. Butler, & B. Storey (Eds.), TGfU: Simply good pedagogy: understanding a complex challenge. Ottawa: Physical Health Education Association.
Devís, J. (1992). Bases para una propuesta de cambio en la enseñanza de los juegos deportivos. En J. Devís & C. Peiró (eds.). Nuevas perspectivas curriculares en la educación física: la salud y los juegos modificados (pp. 141-159). Barcelona: INDE Publicaciones.
Durán, C., & Lasierra, A. (1987). Estudio experimental sobre didáctica aplicada a la iniciación de los deportes colectivos. C S D Revista de Investigación y Documentación sobre las Ciencias de la Educación Física y del Deporte, 7, 91-128.
García, L., Moreno, M.P., Iglesias, D., Moreno, A., & Del Villar, F. (2006). El conocimiento táctico en tenis. Un estudio con jugadores expertos y noveles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 11-20.
Gil A., Del Villar, F., Claver, F., Moreno, A., García, L., & Moreno, P. (2012). ¿Existe relación entre el nivel de competición y el conocimiento del juego en voleibol? Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 21, 53-57.
Gil, A., Del Villar, F., Moreno, A., García-González, L., & Moreno, M. P. (2011). El conocimiento declarativo y procedimental en voleibol: ¿es determinante la categoría de juego para su desarrollo? Motricidad. European Journal of Human Movement, 27, 117-130.
Graca, A., & Oliveira, J. (1997). La enseñanza de los juegos deportivos. Barcelona: Paidotribo.
Grehaigne, J., Godbout, P., & Bouthier, D. (1999). The foundations of tactics and strategy in team sports. Journal of Teaching in Physical Education, 18(2), 159-174.
Iglesias, D. (2005). Conocimiento táctico y toma de decisiones en la formación de jóvenes jugadores de baloncesto. Cáceres, España: CV Ciencias del Deporte.
Klusemann, M.J., Pyne, D.B., Foster, C., & Drinkwater, E.J. (2012). Optimising technical skills and physical loading in small-sided basketball games. Journal of Sports Science, 30(14):1463-71.
Lago, C. (2010). La toma de decisión desde la perspectiva de los sistemas Complejos. La influencia de las variables contextuales de la competición en el comportamiento de los jugadores en los deportes de equipo. En V. López Ros et al., (2010). La Táctica deportiva y la toma de decisiones. España: Universitat de Girona. Càtedra d'Esport i Educació Física.
McPherson, S.L., & French, K.E. (1991). Changes in cognitive strategies and Motor Skill in tennis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13, 26-41.
Méndez-Giménez, A. (1998). Los juegos de predominio táctico: una propuesta eficaz para la enseñanza de los deportes de invasión. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 3(11).
Méndez-Giménez, A. (1999). Modelos de Enseñanza Deportiva: análisis de dos décadas de investigación. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 4(13).
Poveda, J., & Benítez, J. (2010). Fundamentos teóricos y aplicación práctica de la toma de decisiones en el deporte. E-balonmano, Revista de Ciencias del Deporte, 6(2), 101- 110.
Rodríguez, S. (2014). La enseñanza de la táctica ofensiva del baloncesto por medio del juego (Trabajo de grado de licenciatura). Colombia: Instituto Universitario de Educación Física, Universidad de Antioquia.
Ruiz, L. M., & Arruza, J. (2005). El proceso de toma de decisiones en el deporte. Clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo. Barcelona: Paidós.
Stuart, A., & Thorpe, R. A. (1997). A comparison of the effectiveness of two approaches to teaching games within physical education. A skills approach versus a games for understanding approach. British Journal of Physical Education, 28 (3), 9-13.
Tallir, I., Pilippaerts, R., Valcke, M., Musch, E., & Lenoir, M. (2012). Learning opportunities in 3 on 3 versus 5 on 5 basketball game play: An application of nonlinear pedagogy. International Journal of Sport Psychology, 43, 420-437.
Teodorescu, L. (1984). Problemas de teoría e metodología nos jogos desportivos. Lisboa: Horizonte.
Thorpe, R.D., & Bunker, D.J. (1983). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 19, 5-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual
