Physical Education Teachers’s Training: A rack to a more sensible way to live masculinity

Authors

  • Julián Andrés Cano Bermúdez University of Antioquia
  • Johnathan Steven Abad Becerra University of Antioquia

Keywords:

Masculinity, gender, sensitivity, language

Abstract

Since its inception, Physical Education is anchored to a tradition that enacts his speeches and practices certain ways of being Man. However, as in society, also they emerge sensitivity languages that expand the range of possibilities that men have to interact with oneself, with the environment and with others. In this article, the male sensitivity languages that are present in the formation of Teachers of Physical Education at the University of Antioquia from narratives of students and teachers are recognized. The languages of masculinity found undergo stereotyped, seductive, poetic and reflective languages.

|Abstract
= 175 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 80 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julián Andrés Cano Bermúdez, University of Antioquia

Degree in physical education. Member of the Corporal Studies seedbed of the Body Education 
Studies Research Group of the University of Antioquia

Johnathan Steven Abad Becerra, University of Antioquia

Degree in physical education. Member of the Corporal Studies seedbed of the Body Education 
Studies Research Group of the University of Antioquia

References

Badinter, E. (1993). XY, La identidad masculina, Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Bárcena, F., Tizio, H., Larrosa, J., & Asensio, J. M. (2003). El lenguaje del cuerpo. Políticas y poéticas del cuerpo en educación. A: Otros lenguajes en educación. XXII SITE 2003 (pp.121-172). Barcelona: Universitat de Barcelona, Departament de Teoria i Història de l’Educació/ICE.

Beltrán, J. (2007). El androgenismo como subjetividad humana (Tesis de pregrado). Ibagué, Colombia: Universidad de Tolima. Documento

Connel, R. W. (1997). La organización social de la masculinidad. En T. Valdez, & J. Olavarria, Masculinidades: Poder y Crisis (pp. 31-48). Santiago de Chile: Ediciones de las Mujeres.

Documento

Gallo, L., & García, C. (2011). La educación corporal en perspectiva pedagógica. En L. Gallo (Ed.), Aproximaciones pedagógicas al estudio de la educación corporal (pp.291-302). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores. Documento

Gallo, L. (2011), La educación corporal en condición de sensibilidad. Resonancias a partir de la obra de Friedrich Schiller. En L. Gallo (Ed.), Aproximaciones pedagógicas al estudio de la educación corporal (pp. 11-62). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores. Documento

Gutiérrez, S. (2006). Género y masculinidad: relaciones y prácticas culturales. Revista de Ciencias Sociales, I-II (111-122), 155-175. Documento

Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2012). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5),55-60. Documento

Hoyos, C. (2000). Un modelo para la investigación documental. Guía teórico-práctica sobre la construcción de estados del arte como importantes reflexiones sobre la investigación. Medellín: Señal Editora.

Jociles, M. (2001). El estudio sobre las masculinidades. Panorámica general. Gazeta de Antropología, 17 (27). Documento

Krüger, H., & Runge, A. (Trad.) (2009). La hermenéutica científica-espiritual. Medellín: Semillero de Investigación Estudios Corporales. Documento

Nohl, H. (1974). Antropología pedagógica. México: Fondo de Cultura Económica.

Ospina, M. (2004). Representaciones sociales de masculinidad y su expresión en el ámbito familiar. Revista Académica e Institucional de la UCPR, 77, 69-84. Documento

Scharagrodsky, P. (2003). Entre machos y no tan machos: el caso de la Educación Física Escolar Argentina. Apunts, 72 (2), 41-48. Documento

Scharagrodsky, P. (2004). Juntos pero no revueltos: la educación física mixta en clave de género. Cuadernos de Pesquisa, 34(121),59-76. Documento

Vitelli, C. (2008). Jovens universitarios e discursos sobre masculinidades contemporáneas (Tesis Doctoral). Porto Alegre, Brazil: Universidade Federal do Rio Grande. Documento

Published

2015-10-06

How to Cite

Cano Bermúdez, J. A., & Abad Becerra, J. S. (2015). Physical Education Teachers’s Training: A rack to a more sensible way to live masculinity. VIREF Revista De Educación Física, 4(3), 87–101. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/24561

Issue

Section

Informe de investigación