Motivational factors that influencing in the development of the sport games inter-faculties of the University of Antioquia (Colombia)

Authors

  • Yesid Pérez Moreno University of Antioquia
  • Josué Álvarez Hernández University of Antioquia

Keywords:

University Sports, Extrinsic Motivation, Intrinsic Motivation

Abstract

Aim: identify the motivational factors influencing student participation in Inter-faculties Sports Games of the University of Antioquia (Medellin, Colombia). Method: quantitative study of descriptive court, composed of a universe of (N) 496 participants in the games in 2013, representing the faculties of Economics, Social Sciences and Humanities, the Institutes of Philosophy and Language Schools and Library Science, where a sample of (n) 163 participants was obtained; a questionnaire which inquired about the intrinsic and extrinsic factors that influenced the students' participation in Inter-faculties Sports Games was designed. Results: it was found that the intrinsic factors have greater influence than extrinsic factors in motivating students to participate in the games. Conclusion: the occupation of leisure, wellness and fun were the most highly valued aspects; it is emphasizes the importance that students give to health care as a reason to participate in the games.

|Abstract
= 411 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 429 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yesid Pérez Moreno, University of Antioquia

Student in the last semester of a Bachelor's Degree in Physical Education at the University 
Institute of Physical Education of the University of Antioquia (Medellín, Colombia)

Josué Álvarez Hernández, University of Antioquia

Degree in Physical Education, Master in Human Talent Management. Professor at the University 
Institute of Physical Education of the University of Antioquia (Medellín, Colombia).

References

Castañeda, C., & Campos, M. D. (2012). Motivación de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Sevilla) hacia la práctica de actividad físicodeportiva. RETOS Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22(2), 57- 61. Documento

Fernández, D., & García, J. L. (2010). Motivación hacia la práctica físico-deportiva de universitarios gallegos. Investigación de Educación, 8, 128-138. Documento

Garita, E. (2006). Motivos de participación y satisfacción en la actividad física, el ejercicio físico y el deporte. MHSalud, 3(1). Documento

Pavón, A., & Moreno, J. A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físicodeportiva: diferencias por género. Psicología del Deporte, 17(1), 7-23. Documento

Pavón, A., Moreno, J. A., Gutiérrez, M., & Silicia, Á. (2004). Motivos de práctica físicodeportiva según la edad y el género en una muestra de universitarios. Apunts, Educación Física y Deportes, 76, 13-21. Documento

Ruiz, F., García, M. E., & Hernández, A. I. (1999). El interés por la práctica de actividad físico-deportiva de tiempo libre del alumnado de la Universidad de Almería. Un estudio longitudinal. Apunts, Educación Física y Deportes, 63, 86-92. Documento

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivation: Classic Definitions and New Direction. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67. Documento

Sánchez, H., Torres, D., & Velásquez, M. (2005). Análisis de factores psicológicos que inciden en la no práctica, práctica y mantenimiento de la actividad física en estudiantes de la Universidad Nacional de Colombia. Revista Colombiana de Psicología, 14, 137-147. Documento

Torres, G., Carrasco, L., & Medina, J. (2000). Investigación sobre los motivos por los que los estudiantes universitarios practican deporte. El caso de la Universidad de Granada. Motricidad, 6, 95-105. Documento

Published

2016-03-03

How to Cite

Pérez Moreno, Y., & Álvarez Hernández, J. (2016). Motivational factors that influencing in the development of the sport games inter-faculties of the University of Antioquia (Colombia) . VIREF Revista De Educación Física, 4(4), 45–56. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/26073

Issue

Section

Informe de investigación