Corporeality/Motor Skills and Human Development: Expansion of human freedoms

Authors

Keywords:

motor skills, human development, corporeality, immanence

Abstract

While defined different perspectives to refer the theories of human development, many of them rely on the most functional perspectives, which means that not all prospects who call themselves human development of motor skills incorporate all of the subject. Moreover, analyzes these prospects, are assumed from philosophy as an autonomous theory, without considering the dynamics in all spheres ways of seeing the world can have and deeper source, which could be in the rationalities of economic / social development. Analyze these perspectives in key motor skills and human development is the task of this article to show a look little explored, although with major developments in Colombia.

|Abstract
= 816 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1543 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Napoleón Murcia Peña, Caldas University

Postdoctor in Narrative and Science, Doctor in Childhood and Youth Social Sciences, Magister in Education, Bachelor of Physical Education. Professor at the University of Caldas-Colombia, leader of the research group Symbolic Worlds: Studies in Education and Everyday Life.

Leidy Tatiana Lopera Ocampo, Caldas University

Degree in Physical Education, Recreation and Sports. Research assistant symbolic worlds group: studies in Education and everyday life

References

Arboleda, R. (2010). Las expresiones motrices y la construcción de ciudadanía: una reflexión desde las expresiones significativas. Educación Física y Ciencia 12, 13-23.

Arboleda, R. (2013). Las Expresiones Motrices. Armenia: Kinesis.

Arfuch, L. (2002). Identidades, sujetos y subjetividades. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Battan, A. (2004). Hacia una fenomenología de la corporeidad. Córdoba: Universidad de Córdoba.

Benjumea, M. (2005). Sentidos de la motricidad en el escenario escolar. Un inicio de rupturas paradigmáticas desde los actores de la Educación Física en Colombia. Medellín: Universidad de Antioquia.

Benjumea, M. (2013). Una apuesta de resignificación de la motricidad en tanto dimensión humana. En: D. Hurtado & N. Murcia, Motricidad y desarrollo humano. Escenarios del debate (pp.149-190). Armenia: Kinesis.

Behrman, R., Kliegman, R., & Arvim, A. (1997). Nelson Tratado de Pediatría. 15ª Ed. México: McGraw-Hill.

Devís, J. (2001). La educación Física el deporte y la salud en el Siglo XXI. Alicante: Marfil.

Ferrater, J. (1979). Diccionario de Filosofía. Madrid: Alianza.

Gallo, L. (2013). Las prácticas corporales en el horizonte de la educación corporal. En: D. Hurtado & N. Murcia, Motricidad. Escenarios del debate (pp. 123-148). Armenia: Kinesis.

Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.

Grindle, M. (2002). En busca de lo político: la economía política de la formulación de políticas de desarrollo. En: G. Meier & J. Stiglitz (eds). Fronteras de la economía del desarrollo. Futuro en perspectiva (pp. 341-387). México: Banco Mundial, Alfaomega.

Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.

Hoppenahyen, M., Max-neef, M., & Elizalde, A. (2001). Desarrollo a escala humana. Uruguay: Nordan Comunidad.

Hurtado, D., & Murcia, N. (2013). Motricidad y desarrollo humano. Escenarios del debate. Armenia: Kinesis.

Jaramillo, L. (2013). Hermenéutica y motricidad. La carne interior de lo que somos. En: D. Hurtado & N. Murcia, Motricidad. Escenarios del debate (pp.99-122). Armenia: Kinesis.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclee de Brouwer, S.A.

Kandel, E., Schwartz, J., & Jessell, T. (1997). Neurociencia y conducta. Buenos Aires: Prentice Hall.

Kcliksberg, B. (1997). Hacia una gerencia social eficiente. Algunas cuestiones claves. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo. Instituto Interamericano para el Desarrollo Social.

Le breton, D. (1990). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.

Le breton, D. (2008). Sociología del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión.

Merleau-Ponty, M. (2000). Fenomenología de la percepción. 5ª Ed. Barcelona: Península.

Murcia, N., Jaramillo, L., Coy H., & Loaiza, M. (2005). La clase de educación física en jóvenes escolarizados en Colombia. Armenis: Kinesis.

Murcia, N., & Ospina, H. (2007). Motricidad humana y globalización. Hologramática, 4(6), 3-23.

Murcia, N. (2011). La motricidad humana: expresión de simbólicos e imaginarios sociales. Argentina: Memoria académica - Universidad Nacional de La Plata.

Pedraza, S. (1999). En cuerpo y alma: visiones del progreso y de la felicidad. Bogotá: Universidad de los Andes.

Piaget, J. (1971). Los estadios del desarrollo intelectual del niño y del adolescente. Buenos Aires: Nueva Visión.

Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá: Norma.

Rosselli,M., Ardila, R., Pineda, D. y Lopera F. (1997). Neuropsicología infantil. Avances en investigación, teoría y práctica. Medellín: Prensa creativa.

Santos, B. (1998). De la mano de Alicia. Los social y lo político en la postmodernidad. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Seoane, J., & Rodríguez, A. (1988). Psicología política. Madrid: Pirámide.

Sen, A. (1999). El futuro del Estado del bienestar. La Factoría, 8.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta. Stern, N. (2002). A strategy for development. En: B. Plesckovic & N.

Stern (eds), Annual World Bank conference on development economics, 2001-2002 (pp.11-38). Washington: The World Bank - Oxford University Press.

Tassinn, E. (1999). Identidad, ciudadanía y comunidad política: Qué es un sujeto politico? En: H. Quiroga, S. Villavicencio & P. Vermeren (comps), Filosofías de la ciudanía. Sujeto político y democracia (pp.49-68). Argentina: Homo Sapiens.

Todazo, M. (1990). Alternative theories and the meaning of development. Singapore: Longman Singapore Publishers.

Trigo, E. (1999). Creatividad y motricidad. Barcelona: INDE.

Trigo, E. y colaboradores. (2001). Motricidad creativa: una forma de investigar. España: Universidad de la Coruña.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Barcelona: Grijalbo.

Vygotsky, L. (1993). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Fausto.

Published

2016-08-22

How to Cite

Murcia Peña, N., & Lopera Ocampo, L. T. (2016). Corporeality/Motor Skills and Human Development: Expansion of human freedoms. VIREF Revista De Educación Física, 5(2), 8–23. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/325085

Issue

Section

Ensayo