Conception of gender as an expression of the power that mediates the teaching task within educational institutions

Authors

  • Jéssica Ibañez Picón University of Antioquia

Abstract

With special support from authors of contemporary pedagogy and sociology, the author argues how the School is the scenario in which patterns of domination are reproduced, particularly those related to gender inequality. The text seeks to create awareness about this reality, for its transformation towards an inclusive, non-sexist and gender equitable education.

|Abstract
= 153 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 754 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jéssica Ibañez Picón, University of Antioquia

Degree in Physical Education, Universidad de Antioquia (Col.). Master in Collective Health, Universidad de Antioquia (Col.). Student of the Doctorate of Human Sciences with a Mention in Education, National University of Rosario (Ar.). Product of the seminar Analysis of Educational Institutions, dictated by Doctor José Alberto Tranier.

References

Bernays, E. (2008). Propaganda. España: Melusina S.L.

Birgin, A., & Dussel, I. (2000). Seminario. Rol y trabajo docente. Argentina: Secretaría de Educación, Gobierno de la ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Bourdieu, P. (1997). El nuevo capital. En: P. Bourdieu (ed.), Razones prácticas sobre la teoría de la acción (pp.33-47). Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P., & Passeron, J. (1981). Libro 1. Fundamentos de una teoría de la violencia simbólica. En: P.

Bourdieu, J. Passeron (eds.), La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza (pp.39-108). Barcelona: Laia. Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1995). Respuestas. Por una Antropología reflexiva. México: Grijalbo S.A.

DE Diccionario Etimológico (2016). Género (Etimología). Disponible en: http://etimologias.dechile.net/?ge.nero Foucault, M. (1999). Las mallas del poder. En: M.

Foucault (ed.), Estética, ética y hermenéutica. Volumen III (pp.235-254). España: Paidós Obras Esenciales.

Foucault, M. (2003). Disciplina. En: M. Foucault (ed.), Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión (pp.124-158). Argentina: Siglo XXI.

Freire, P. (1999). Capítulo II. En: P. Freire (ed.), Pedagogía del Oprimido (pp.50-68). México: Siglo XXI.

Frigerio, G., Poggi, M., & Tiramonti, G. (1999). Las instituciones educativas Cara y Ceca. Elementos para su gestión. Argentina: Troquel S.A.

Galak, E. (2009). Mano de obra. El cuerpo en los trabajos etnográficos de Pierre Bourdieu en Argelia. Nómadas, 23, 81-99.

Gil, M. (2008). Género y educación, comentario al ensayo de Acker. Proyecto Social: Revista de Relaciones Laborales, 12(12), 103-119.

Hardt, M., & Negri, A. (2002). Imperio. Barcelona: Paidós.

Mauer, M. (2010). Focault y Kojiéve: post-historia e hiper-historicidad. Revista Latinoamericana de Filosofía, 36(2), 265-284.

Morgade, G. (2008). Trabajo docente y relaciones de género: aportes conceptuales y epistemológicos de la investigación en torno a la construcción social del cuerpo sexuado. VII Seminario Redestrado. Nuevas regulaciones en América Latina. Buenos Aires 3-5 de julio.

Morin, E. (s.f.). Sobre el concepto de biopolítica en Michel Foucault [Blog] Blog oficial del pensamiento complejo. Disponible en: http://www.edgarmorin.org/blog/44-filosofia/546-sobreel-concepto-de-biopolitica-en-michel-foucault.html [Consultado 30 Oct. 2016].

Santos, B. (2014). ¿Un occidente no occidentalista? La filosofía a la venta, la docta ignorancia y la apuesta de Pascal. En: B. Santos & M. Meneses(eds.), Epistemologías del Sur (Perspectivas), (pp.431-468). Madrid: Ediciones Akal S.A.

Sosa, E. (2009). La otredad: una visión del pensamiento latinoamericano contemporáneo. Letras 51(80), 349-372.

Strobl, W. (1968). El principio de complementariedad y su significación científico-filosófica. Anuario Filosófico, 1, 183-203.

Published

2016-12-14

How to Cite

Ibañez Picón, J. (2016). Conception of gender as an expression of the power that mediates the teaching task within educational institutions. VIREF Revista De Educación Física, 5(4), 1–12. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/326636

Issue

Section

Ensayo