The quantification of difference. Research documentary about the differential and disciplines

Authors

  • James Fabián Martínez Flórez San Buenaventura University
  • Enoc Valentín González Palacio San Buenaventura University

Keywords:

special education, individuality, cultural diversity, measuring instruments, cultural pluralism, individual differences

Abstract

Aim: To review the existing scientific literature on the measurement of difference, from the disciplines that have been in charge of it. Method: Local and international review of differential studies. Results: From the data collection and analysis process it was possible to establish the countries, fields and disciplines that have studied the subject, as well as the main categories, methodologies and tools used in their approach. Conclusion: A prevalence of studies with a biomedical approach is found. The approach from which the difference is addressed is still reductionist.

|Abstract
= 351 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 187 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

James Fabián Martínez Flórez, San Buenaventura University

Degree in Physical Education and Sports, SIESINED Seed Research Group, Faculty of Education, University of San Buenaventura, Medellín-Colombia

Enoc Valentín González Palacio, San Buenaventura University

Graduate in Physical Education, Master in Motor Skills and Human Development from the University of Antioquia. Research professor, leader of the Line in Physical Education, Body and Motor of the ESINED group, University of San Buenaventura, Medellín-Colombia. Professor and member of the Somatic Culture Research group at the University of Antioquia, Medellín-Colombia.

References

Aguado, T. (2000). Diversidad, igualdad, cultura escolar: significados e implicaciones prácticas en la enseñanza secundaria obligatoria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 11(20), 187-198.

Alcedo, Á., Aguado, A., Arias, B., González, M., & Rozada, C. (2008). Escala de Calidad de Vida (ECV) para personas con discapacidad que envejecen: estudio preliminar. Intervención Psicosocial, 17(2), 153-167.

Alcover, C., Martínez, D., & Zambrano, Z. (2007). Efectos de las oportunidades de incorporación al mercado laboral sobre el desarrollo del contrato psicológico y las actitudes hacia el trabajo: el caso de trabajadores con discapacidad en el sector de call/contact centers. Psicología, 21(1), 151-176.

Arroyave, M., & Freyle, M. (2009). La autodeterminación en adolescentes con discapacidad intelectual. Innovar, 19, 53-64.

Bevilacqua, M., Rodríguez, M., Shimoji, C., & Fano, V. (2014). Disfunción escolar en niños de 5 a 19 años con discapacidad motora exclusiva en un hospital de referencia en Argentina. Archivos Argentinos de Pediatría, 112(3), 245-257.

Borré, Y., Victoria, C., & González, G. (2014). Utilidad del cuestionario SERVQHOS-E para medir calidad percibida de la atención de enfermería. CES Salud Pública, 5(2), 127-136.

Cabrera, S., & Cabello, M. (2011). Propuesta innovadora para la promoción de la educación en y para la diversidad como factor protector en la Unidad Educativa Colegio Josefa Gómez de Delfino. Educación: una para todos y todos para una. Revista de Investigación, 35(72), 65- 85.

Campo, A., Oviedo, H., & Herazo, E. (2014). Escala de experiencias de discriminación: consistencia y estructura interna en estudiantes de medicina. Revista CES Psicología, 7(2), 15-26.

Camps, E., Andreu, L., Colomer, M., Claramunt, L., & Pasaron, M. (2009). Valoración del grado de autonomía funcional de pacientes renales crónicos según índices de Barthel, Lawton y baremo de Ley de Dependencia. Revista de la Sociedad Española de Enfermería y Nefrología, 12(2), 104-110.

Carbó, M., Giné, C., & Guàrdia, J. (2013). Estudio piloto para la elaboración de un cuestionario para la evaluación de hábitos y necesidades de apoyo para la actividad física en personas con discapacidad intelectual. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 8(1), 183-198.

Castellano, C., & de Miguel, A. (2011). Propiedades psicométricas del cuestionario conductas discriminatorias hacia la vejez y el envejecimiento (CONDUC-ENV): análisis del componente conductual de actitudes viejistas en ancianos. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(3), 359-375.

CR Congreso de la República. Ley 115 de 1994, por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá: El Congreso.

Córdoba, L., Mora, A., Bedoya, Á., & Verdugo, M. (2007). Familias de adultos con discapacidad intelectual en Cali, Colombia, desde el modelo de calidad de vida. Psykhe, 16(2), 29-42.

Pérez, J., & Henao, C. (2011). Modelo predictivo del grado de discapacidad en adultos con lesión medular: resultados desde el WHO-DAS II. Revista Ciencias de la Salud, 9(2), 159-172.

Fernández, M., & Calderón, J. (2014). Prejuicio y distancia social hacia personas homosexuales por parte de jóvenes universitarios. Revista Puertorriqueña de Psicología, 25(1), 52–60.

Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa, el giro en la mirada. Medellín: Lealon.

Gallo, L., & Bolívar, Z. (2015). Educación diferencial en las políticas públicas del deporte, la recreación y la actividad física en Colombia. Lúdica Pedagógica, 21, 19-31.

García, M., García, D., Biencinto, C., & González, C. (2009). De la exclusión a la inclusión: una forma de entender y atender la diversidad cultural en las instituciones escolares. Revista de Psicopedagogía, 26(79), 108-23.

Gómez, L., Verdugo, M., Arias, B., & Navas, P. (2008). Evaluación de la calidad de vida en personas mayores con discapacidad: Escala De Fumat. Intervención Psicosocial, 17(2), 189-199.

González, J., & Baños, L. (2012). Estudio sobre el cambio de actitudes hacia la discapacidad en clases de actividad física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 101-108.

González, S., Tello, J., Silva, P., Lüders, C., Butelmann, S., Fristch, R., & David, P. (2012). Calidad de vida en pacientes con discapacidad motora según factores sociodemográficos y salud mental. Revista Chilena de Neuro-psiquiatría, 50(1), 23-34.

Guic, E., Galdames, S., & Rebolledo, P. (2014). Adaptación cultural y validación de la versión chilena del cuestionario de discapacidad Roland-Morris. Revista Médica de Chile, 142(6), 716- 722.

Gutiérrez, A., Jáuregui, K., Viveros, L., & Villanueva, L. (2005). Discapacidad por enfermedad auditiva y vestibular en un centro de atención especializada. Gaceta Médica de México, 141(2), 105-110.

Herazo, A., & Domínguez, R. (2012). Confiabilidad del cuestionario de actividad física en niños colombianos. Revista de Salud pública., 14(5), 802-809.

Jaramillo, J., Tavera, A., & Velandia, A. (2008). Percepciones de los docentes sobre el comportamiento de niños con altos niveles de inclusión y exclusión social dentro de su grupo escolar. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 4(2), 319-330.

Jiménez, R., & Cervelló, E. (2004). Motivación, trato de igualdad, comportamientos de disciplina y estilos de vida saludables en estudiantes de educación física en secundaria. Didáctica de la expresión musical, plástica y corporal. Cáceres: Universidad de Extremadura.

López, S., Martínez, C., Romero, A., Navarro, F., & González, J. (2009). Propiedades métricas del cuestionario WOMAC y de una versión reducida para medir la sintomatología y la discapacidad física. Atención Primaria, 41(11), 613-620.

López, E., Tourón, J., & González, M. (1991). Hacia una pedagogía de las diferencias individuales: Reflexión en torno al concepto de pedagogía diferencial. Revista Complutense de Educación, 2(1), 83-92.

Lukas, J., Santiago, K., Etxeberria, J., & Lizasoain, L. (2014). Adaptación al espacio europeo de educación superior de un cuestionario de opinión del alumnado sobre la docencia de su profesorado. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 20(1), 1-20.

Martínez, F. (2012). Recuperación de la salud del cuidador principal, en proyecto sociocultural "Quisicuaba": Los Sitios, Centro Habana. Enfermería Global, 11(25), 92-103.

Martínez, R., Salvador, L., Gutiérrez, M., Nadal, M., Novell, R., Martorell, A., & Aguilera, F. (2011). La salud en personas con discapacidad intelectual en España: estudio europeo Pomona-II. Revista de Neurología, 53(7), 406–414.

Martínez, R., Angarita, A., Rojas, M., Rojas, K., & Velandia, E. (2013). Caracterización de la discapacidad de una muestra de niños con parálisis cerebral de Bucaramanga y su área metropolitana. Revista de la Facultad de Medicina, 61(2), 100-110.

Marulanda, J., & González, E. (2016). El enfoque diferencial reflexiones desde la pedagogía y su aplicación en el contexto institucional colombiano (Tesis de Maestría). Medellín, Colombia: Universidad de San Buenaventura.

MEN Ministerio de Educación Nacional (2008). Guía 34 Cartilla Educación Inclusiva. Medellín: Divergráficas Ltda.

Mirón, J., Sardón, M., Serrano, A., & Sáenz, M. (2008). Calidad de vida relacionada con la salud en personas con discapacidad intelectual en España. Revista Panamericana de Salud Pública, 24(5), 336-344.

Morales, F., Cerezo, M., Fernández, F., Infante, L., & Trianes, M. (2009). Eficacia de una intervención para incrementar apoyo social en adolescentes discapacitados motores a partir del voluntariado de estudiantes de educación secundaria. Revista Latinoamericana de Psicología,

(1), 141-150.

Moreno, C., Sepúlveda, L., & Restrepo, L. (2012). Discriminación y violencia de género en la Universidad de Caldas. Hacia la Promoción de la Salud, 17(1), 59-76.

Naves, M., & Rodovalho, S. (2014). Atividades motoras aquáticas na coordenação corporal de adolescentes com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36(2), 369-381.

Novo, I., Muñoz, J., & Calvo, N. (2015). Los futuros docentes y su actitud hacia la inclusión de personas con discapacidad. Una perspectiva de género. Anales de Psicología, 31(1), 155- 171.

Padilla, A. (2011). Inclusión educativa de personas con discapacidad. Revista Colombiana de Psiquiatría, 40(4), 670-699.

Peralta, F., González Torres, C., & Sobrino, Á. (2005). Creencias y conocimientos de los profesores acerca de la conducta autodeterminada en personas con discapacidad cognitiva. Revista de Investigación Educativa, 23(2), 433-448.

Pérez, L., & Álvarez, M. (2007). Frecuencia de cursos atípicos del desarrollo en niños en edad pre-escolar. Revista Archivo Médico de Camaguey, 11(4).

Pérez, L., & Sánchez, L. (2008). Análisis de la calidad de la atención al niño con discapacidad en el municipio Camagüey. Revista Archivo Médico de Camaguey, 12(2).

Pérez, J., Ocete, C., Ortega, G., & Coterón, J. (2012). Diseño y aplicación de un programa de intervención de práctica deportiva inclusiva y su efecto sobre la actitud hacia la discapacidad: el campus inclusivo de Baloncesto. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 8(29), 258- 271.

Poblete, Y., & Jiménez, A. (2013). Propuesta de intervención psicosocial en autodeterminación, habilidades sociales y capacidad emprendedora: contribución desde la psicología a la integración de mujeres microempresarias con discapacidad intelectual. Psychologia, 7(2), 55- 67.

Ramos, A., Wall, A., & Hernández, R. (2012). Factores fisiológicos y sociales asociados a la masa corporal de jóvenes mexicanos con discapacidad intelectual. Nutrición Hospitalaria, 27(6), 2020-2027.

Ramos, F., & Videra, A. (2011). Influencia Del Feedeback específico y socioafectivo sobre la discriminación de género en las clases de educación física. Wanceulen E.F., 8, 15-24.

Rodrigues, T., Valdevino, S., Costa, K., Neto, J., Rocha, L., & Martins, K. (2015). Accesibilidad para personas con discapacidad física en los hospitales públicos. Enfermería Global, 14(37).

Rodríguez, A., Axpe, I., & Goñi, A. (2015). Propiedades psicométricas de una versión abreviada del Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF). Actas Españolas de Psiquiatría, 43(4), 125- 132.

Romero, R., & Lauretti, P. (2006). Integración educativa de las personas con discapacidad en Latinoamérica. Educere, 10(33), 347-356.

Salamanca, L., Naranjo, M., Gutiérrez, G., & Bayona, J. (2014). Confiabilidad intraevaluador del cuestionario para limitaciones en la actividad y restricciones en la participación de niños con TDAH. Revista Colombiana de Psiquiatría, 43(1), 25-31.

Salamanca, L., Naranjo, M., Méndez, M., & Sánchez, D. (2014). Consistencia interna y validez concurrente del cuestionario para evaluación de limitaciones y restricciones en niños con TDAH. Revista Ciencias de la Salud, 12(3), 371-384.

Salamanca, L. (2010). Construcción, validación y confiabilidad de un cuestionario sobre niños y niñas con TDAH. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 1117- 1129.

Suriá, R. (2012a). Discapacidad e integración educativa: ¿qué opina el profesorado sobre la inclusión de estudiantes con discapacidad en sus clases? Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(3), 96-109.

Suriá, R. (2012b). Redes sociales online y su utilización para mejorar las habilidades sociales en jóvenes con discapacidad. Escritos en Psicología, 5(3), 16-23.

Suriá, R. (2014). Actitudes integradoras en el contexto educativo de los estudiantes con discapacidad según la percepción de sus progenitores. Bordón, 66(4), 157-172.

Torres, J., & Fernández, J. (2015). Promoviendo escuelas inclusivas: análisis de las percepciones y necesidades del profesorado desde una perspectiva organizativa, curricular y de desarrollo profesional. Revista Electrónica interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1),177-200.

Vélez, L. (2013). La educación inclusiva en docentes en formación: su evaluación a partir de la teoría de facetas. Folios, 37, 95- 113.

Vera, J., Moreno, R., & Moreno, J. (2008). Relaciones entre la cesión de responsabilidad en la evaluación y la percepción de igualdad en la enseñanza de la educación física escolar. CCD, 4, 25-31.

Published

2017-10-24

How to Cite

Martínez Flórez, J. F., & González Palacio, E. V. (2017). The quantification of difference. Research documentary about the differential and disciplines. VIREF Revista De Educación Física, 6(2), 38–58. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/329356

Issue

Section

Artículo de revisión