Training of physical education teachers graduated from the UPEL Maracay, in relation to the physiology of exercise
Keywords:
teacher training, physical education, exercise physiologyAbstract
Objective: To identify the education needs of Physical Education teachers graduated from UPEL Maracay, who work in the municipality of Zamora, Aragua state, on theoretical and practical knowledge in exercise physiology. Method: Field research of descriptive type, with population and sample of 30 teachers, graduates of physical education at the Pedagogical Institute Rafael Escobar Lara of Maracay, who work in the mentioned educational centers.
The data collection techniques were the literature review and the survey. As a data collection instrument, a questionnaire was used, with a dichotomous scale of two alternative answers (Yes, No). The technique of data analysis was carried out by tabulating the data through statistical tables, applying relative percentage frequency for its quantification through circular graphs. Results: The information collected leads to reflect on the training needs of physical education teachers in exercise physiology, which teachers attribute to a marked decontextualization of the program against the practical activity of teachers; the educational offer for the professional update in the subject is scarce and the teachers of the area lack interest in this sense, since the physiology of the exercise is an element of great relevance, facilitating the actions in the pedagogical environment.
Downloads
References
Bandres (2011). Formación docente, la clave para lograr un verdadero cambio educativo. Boletín IESALC Informa de Educación Superior, 217, 1-3.
Camargo, M., Calvo, G., Franco, M., Vergara, M., Londoño, S., Zapata, F., & Garavito, C. (2007). Las necesidades de formación permanente del docente. Educación y Educadores, 7, 79-112.
Di Santo, M. (2013). Acerca de la Educación Física que perdimos y la formación de los profesorados de nuestra región. Disponible en: https://g-se.com/acerca-de-la-educacionfisica-que-perdimos-y-la-formacion-en-los-profesorados-de-nuestra-region-bpS57cfb26d683d8
Díaz, F., & Becerra, F. (1981). Medición y evaluación de la Educación Física y deportes. Caracas: Inversora Copy S.A.
Elorza, J. (2011) . La Educación Físicaen Venezuela. Cronología de un periodo. 1894 –2000.Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos82/educacion-fisica-venezuela/educacionfisica-venezuela3.shtml
Lopategui, E. (2001). Naturaleza, concepto y contenido de la fisiología del ejercicio. Disponible en: http://www.saludmed.com/CsEjerci/FisioEje/FisioE-N.html
Muñoz, A. (2013). Efectos de la actividad física. Disponible en: https://es.slideshare.net/jesusgg/alejandro-muoz-presentation
Scarfó R. (2005). La fisiología del ejercicio como profesión. EF Deportes, 10(81). Universidad Pedagógica Experimental Libertador (1997). Pensum de la especialidad de Educación Física. Maracay, Venezuela: UPEL.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2012). Programa de curso fisiología del ejercicio. Maracay, Venezuela: UPEL. Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL (2013). Educación Física. Disponible en: http://www.ipmar.upel.edu.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=12
Vieira, Y. (2001). Propuesta de actualización docente para administrar el programa instruccional según el diseño curricular (1996), dirigido al personal académico del departamento de Educación Física de la UPEL – IPMAR (Trabajo de grado). Maracay, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Maracay
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual