Effect of proprioceptive activities in the attention of third-grade students of the José Eusebio Caro Educational Institution of Medellín-Colombia

Authors

  • Margot Sorely Noreña Osorno University of Antioquia
  • María Carolina Díaz Jiménez
  • Gustavo Ramón Suárez University of Antioquia
  • Duber Mary Echavarría Valencia Cooperative University
  • Gina Paola Cuartas Montoya Cooperative University

Keywords:

Proprioception, Attention, Attention Networks, Balance, Posture

Abstract

Aim: To analyze the effects of proprioceptive activities on the attention of 62 children in the third grade of the educational institution Jose Eusebio Caro of Medellín-Colombia. Method: The methodology used was a type of study quasi-experimental, through the application of four attentional tests (TMT, d2, Perception of differences and Digit Span). Results: With the application of the plan of proprioceptive physical activities with emphasis on the capacities of balance, posture and spatial orientation, linked to the attentional networks proposed by Posner, significant differences were established in the four attentional tests for the experimental group. Conclusion: It is concluded that a plan of proprioceptive activities produces significant effects in the attention of school children of the third grade.

|Abstract
= 787 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2646 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margot Sorely Noreña Osorno, University of Antioquia

MSc. Educational Psychology, Esp. Infant Physical Education. Lic. Physical Education. Technological Professor of Antioquia and University of Antioquia, Medellín-Colombia

María Carolina Díaz Jiménez

MSc. Educational Psychology, Esp. Educational Informatics, Psychologist

Gustavo Ramón Suárez, University of Antioquia

Dr. New Research Perspectives, MSc. Exercise Physiology, Doctor, Lic. Physical Education. Professor-Researcher, University of Antioquia

Duber Mary Echavarría Valencia, Cooperative University

Dra. Education Sciences, MSc. Psychopedagogy, Esp. Pedagogical Innovations, Lic. Infant Education. Professor at the Cooperative University of Colombia

Gina Paola Cuartas Montoya, Cooperative University

Dra. Psychology with Orientation in Applied Cognitive Neurosciences, Esp. Medical and Health Psychology, Psychologist. Professor-Researcher Cooperative University of Colombia

References

Álvarez, L., González, P., Núñez, J., González, J., Álvarez, D., & Bernardo, A. (2007). Desarrollo de los procesos atencionales mediante actividades adaptadas. Papeles del Psicólogo, 28(3), 211-217.

Arango, J. (2006). Rehabilitación neuropsicológica. México: Manual Moderno S.A.

Arango, J., Rivera, D., Ramos, D., Vergara, E., Montero, E., Adana, L., Aguayo, A., García, C., García, C., Llerena, X., Lara, L., Padilla, A., Rodriguez, W., Alcazar, C., Irías, M., Llibre, J., Torales, N., Rodríguez, Y., & Ferrer, R. (2017). Trail Making Test: Normative data for the Latin American Spanish-speaking pediatric population. NeuroRehabilitation, 41(3), 627-637.

Ashton, J., Wojtys, E., Huston, L., & Fry, D. (2001). Can proprioception really be improved by exercises? Clinical Orthopaedics and Related Research, 9(3), 128-136.

Ávalos, C., & Berrío, J. (2007). Evidencia del trabajo propioceptivo utilizado en la prevención de lesiones deportivas. Medellín, Colombia: VIREF Biblioteca Virtual de Educación Física.

Baile, I. (2003). ¿Qué es la imagen corporal? Revista de Humanidades Cuadernos del Marquéz de San Adrián, 2, 53-70.

Bates, M., & Lemay, E. (2004). The d2 Test of Attention: Construct validity and extensions in scoring techniques. Journal of the International Neuropsychological Society, 10(3), 392-400.

Bellefeuille, I. (2006). Un trastorno en el procesamiento sensorial es frecuentemente la causa de problemas de aprendizaje, conducta y coordinación motriz en niños. Boletín de Pediatría, 46(197), 200-203.

Benítez, J., & Poveda, J. (2010). La propiocepción como contenido educativo en primaria y secundaria en educación física. Revista Pedagógica Adal, 21, 24-28.

Bernate, M., Baquero, M., & Soto, F. (2009). Diferencias en los proceso de atención y memoria en niños con y sin estrés postraumático. Cuadernos de Neuropsicología, 3(1), 104-115.

Camelo, A., & Camargo, D. (2016). Aportes de la gimnasia cerebral al desarrollo de la atención en estudiantes 2° de grado de primaria del instituto pedagógico Arturo Ramírez Montufar, de la Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá (Tesis de maestría). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional de Colombia.

Cardinali, D. (2007). Neurociencia aplicada y sus fundamentos. Argentina: Médica Panamericana.

Carreño, L. ( 2014). Calidad de la adaptación y traducción del WISC-IV para la población colombiana. En: IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. Heredia, Costa Rica.

Castillo, A. (2011). Diferentes propuestas de rehabilitación neuropsicológica en Latinoamérica. México: Adriana del Carmen Castillo Sánchez Lara.

Chae, L., Hwangbo, K., & In, L. (2014 ). The effects of combination patterns of proprioceptive neuromuscular facilitation and ball exercise on pain and muscle activity of chronic low back pain patients. Journal of Physical Therapy Science, 26(1), 93-96.

Clark, N., Röijezon, U., & Treleaven, J. (2015). Proprioception in musculoskeletal rehabilitation. Part 2: Clinical assessment and intervention. Manual Therapy, 20(3), 378-387.

Contreras, O. (1998). Didáctica de la Educación Física, un enfoque constructivista. España: INDE Publicaciones.

Culbertson, W., & Zilmer, E. (1998). The tower of London Drexel University: a standarized approach to assessing executive functioning in children. Archives of Clinical Neuropsychology, 13(3), 285-301.

Díaz, J. (2012). Influencia de la motricidad y la atención en la escritura de niños de primero de primaria (Tesis de maestría). España: Universidad Internacional de La Rioja, Máster Universitario en Neuropsicología y educación.

Erazo, O. (2016). Identificación, descripción y relaciones entre la integración sensorial, atención y conducta. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(1), 21-48.

Estévez, A., García, C., & Junqué, G. &. (1997). La atención: una compleja función cerebral. Neurología, 25(148), 1989-1997.

Fernández, R. (2016). Neuropsicología aplicada a la educación: implicación de las funciones ejecutivas en el desarrollo lecto-escritor. Programa de intervención. Alicante, España: Area de innovación y desarrollo S,L.

Fitzpatrick, R., & McCloskey, D.I. (1994). Proprioceptive, visual and vestibular thresholds for the perception of sway during standing in humans. The Journal of Physiology, 478, 173-186.

Freire, J., & Bravo, P. (2017). La integración sensorial y desarrollo de la atención en niños de 3 a 5 años del Centro Terapéutico Integral Brinkdoteca, Riobamba 2016 (Tesis de maestría). Ecuador: Universidad Nacional de Chimborazo, Maestría en Educación Parvulario.

Fuemayor, G., & Villasmil, Y. (2008). La percepción, la atención y la memoria como procesos cognitivos utilizados para la comprensión textual. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 9(22), 187-202.

Funes, M., & Lupiáñez, J. (2003). La teoría atencional de Posner: una tarea para medir las funciones atencionales de Orientación, Alerta y Control Cognitivo y la interacción entre ellas. Psicothema, 15(2), 260-266.

Furman, J., & Lempert, T. (Eds) (2016). Handbook of clinical neurology. Pittsburgh, USA: Elsevier.

Gaitán, A., & Rey, C. (2013). Diferencias en funciones ejecutivas en escolares normales, con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, trastorno del cálculo y condición comórbida. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(1), 71-85.

Galindo, G., Solovieva, Y., Machinskaya, R., & Quintanar, L. (2016). Atención selectiva visual en el procesamiento de letras: un estudio comparativo. Oconos Revista de Estudios sobre lectura, 15(1), 69-80.

Gómez, Y., & Barrera, M. (2012). Aspectos neuropsicológicos asociados a la presencia de síntomas depresivos en niños escolarizados. Acta Colombiana de Psicología, 15(1), 111-118.

González, A., Bonilla, J., Amaya, E., & Cala, D. ( 2016). Lenguaje y funciones ejecutivas en niños con factores de riesgo para el trastorno disocial. Revista Mexicana de Neurociencia, 17(6), 31-41.

González, L., & Martínez, A. (2014). Efectividad de un plan de ejercicios psicomotrices en el equilibrio y praxia global, en niños con trastorno de déficit de atención e hiperactividad atendidos en el hospital psiquiátrico infantil, Dr. Juan N. Navarro”, 2013 (Tesis). México: Universidad Autónoma del Estado de México.

González, M. (2012). Relevancia de la motricidad en la atención (Tesis de maestría). Universidad Internacional de La Rioja, Facultad de Educación.

Hâfelinger, & Schuba. (2010). La coordinación y el entrenamiento propiceptivo. España: Paidotribo.

Han, J., Anson, J., Waddington, G., Adams, R., & Liu, Y. (2015). The role of ankle proprioception for balance control in relation to sports performance and injury. BioMed Research International, 842804.

Henao, E., Muñoz, C., Aguirre, D., Lara, E., Pineda, D., & Lopera, F. (2010). Datos normativos de pruebas neuropsicológicas en adultos mayores en una población Colombiana. Revista Chilena de Neuropsicología, 214-226 .

Henríquez, N. (2011). Relación entre subpruebas del WISC IV y la ENI que evalúan las funciones ejecutivas en una muestra de niños, niñas y jóvenes de la unidad de atención (Tesis). Caldas, Colombia: Corporación Universitaria Lasallista, Facultad de Ciencias Sociales y Educación.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Higuera, O., & Vásquez, J. (2012). Propuesta metodológica en educación física para mejorar los procesos atencionales de los niños de transición 4 del colegio I.E.D. Tabora sede C (Tesis de licenciatura). Bogotá: Universidad Libre de Colombia, Facultad de Ciencias de la Educación.

Hillier, S., Immink, M., & Thewlis, D. (2015). Assessing proprioception. A systematic review of possibilities. Neurorehabilitation and Neural Repair, 29(10), 933-949.

Holgado, B., & Alonso, L. (2015). Evaluación de un programa psicopedagógico para la mejora de la atención en estudiantes de educación primaria. Revista Española de Orientación, 26(3), 26-44.

Isaza, L., Acevedo, E., & Hernández, F. (2015). Comparación de pruebas de normalidad. En: XXV Simposio Internacional de Estadística 2015. Armenia, Colombia.

Ison, M., & Korzeniowski, C. (2016). El rol de la atención y percepción viso-espacial en el desempeño lector en la mediana infancia. Psykhe, 25(1), 1-13.

Jackson, S., & Csikszentmihalyi, M. (2002). Fluir en el deporte . Barcelona: Paidotribo.

Jiménez, G. (2007). Reseña: Prueba Escala Wechsler de Inteligencia para el nivel escolar (WISC-IV). Avances en Medición, 5, 169-171.

Jiménez, J., Hernández, S., García, E., Díaz, A., Cristina Rodríguez, & Martín, R. (2012). Test de atención D2: datos normativos y desarrollo evolutivo de la atención en educación primaria. European Journal of Education and Psychology, 5(1), 93-106.

Kandel, E., Schwartz, J., & Jessel, T. (2001). Principios de Neurociencia. España: McGrawHill.

Kaur, J., Nagendra, H., & Sham, T. (2013). Yoga improves attention and self-esteem in underprivileged girl student. Journal of Education and Health Promotion, 2, 55.

Lázaro, A. (2008). Estimulación vestibular en educación infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 165-174.

Lefèvre, J. (1990). Norm scales and profiles charts for anthropometric measurements, motor fitness, physiological measurements and skeletal maturity. In: J. Simons (et al.), Growth and fitness of Flemish girls – The Leuven Growth Study (pp.121-149). Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Le Boulch, J. (1989). Hacia una ciencia del movimiento humano. Barcelona: Paidos.

Lee, Y., & Jeoung, B. (2016). The relationship between the behavior problems and motor skills of students with intellectual disability. Journal of Exersice Rehabilitation, 12(6), 598-603.

Lephart, S., & Fu, F. (2000). Proprioception and neuromuscular control in joint stability. Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Lohse, K., Jones, M., Healy, A., & Sherwood, D. (2011). The role of attention in motor control. Journal of Experimental Psychology. General, 143(2), 930-948.

López, M., & Moreno, J. (2010). La memoria de trabajo de niños en riesgo ambiental por pobreza. En: II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XVII Jornadas de Investigación. VI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Psicología.

McDonald, A., Cohen, J., Stenger, V., & Carter, C. (2000). Dissociating the role of the dorsolateral prefrontal and anterior cingulated cortex in cognitive control. Science, 288, 1835-1838.

Martín, I., Chirosa, L., Reigal, R., Hernández, A., & Guisado, R. ( 2015). Efectos de la actividad física sobre las funciones ejecutivas en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 31(3), 962-971 .

Martínez, C., Viñuela, F., & Duque, P. (2008). Capítulo 13. Alteraciones del esquema corporal. En: J. Peña, Curso de Neurología de la conducta y demencias (pp.1-40) España: Sociedad Española de Neurología.

Martínez, L., Cuadros, A., & Gutiérrez, K. (2009). Funciones cognitivas asociadas con procesos de neurodesarrollo necesario para el aprendizaje del esquema corporal (Tesis de Psicología). Floridablanca, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana, Escuela de Ciencias Sociales.

Martínez, E., Puente, P., Acosta, J., & Sánchez, M. (2014). Alteraciones de la memoria operativa en niños de 6 a 11 años escolarizados con trastorno por déficit de atención e hiperactividad en la ciudad de Barranquilla. En: P. Puente (Comp.), Grupo Neurociencias del Caribe. Trayectoria investigativa 2009-2014 (pp.187-234) Barranquilla, Colombia: Universidad Simón Bolívar.

Matute, E., Sanz, A., Gumá, E., Rosselli, M., & Ardila, A. (2009). Influencia del nivel educativo de los padres, el tipo de escuela y el sexo en el desarrollo de la atención y la memoria. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(2), 257-276.

Matute, E., Inozemtseva, O., Reyes, A. G., & Chamorro, Y. (2014). La evaluación neuropsicológica infantil (ENI): Historia y fundamentos teóricos de su validación. Un acercamiento práctico a su uso y valor diagnóstico. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 14(1), 68-95.

Mena, F., Salgado, A., & Tamayo, P. (2008). Estrategia pedagógica basada en la lúdica y psicomotricidad aplicada en las áreas de castellano y ciencias naturales para centrar la atención de niños y niñas con TDAH de preescolar y básica primaria de la Institución Educativa Ciudadela Cuba (Tesis de licenciatura). Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira, Facultad de Ciencias de la Educación.

Merino, C. (2011). Test gestáltico visomotor de Bender modificado y test de caras: una evaluación de la validez de constructo. Panamerican Journal of Neuropshychology, 5(2), 129-143.

Monteoliva, J., Carrada, M., & Ison, M. (2017 ). Test de percepción de diferencias: estudio normativo del desempeño atencional en escolares argentinos. Psicología y Ciencias Afines, 34(1), 39-56.

Moritz, S., Birkner, C., Kloss, M., Jahn, H., Hand, I., Haasen, C., & Krausz, M. (2002). Executive functioning in obsessive–compulsive disorder, unipolar depression, and schizophrenia. Archives of Clinical Neuropsychology, 17(5), 477-483.

Noreña, M. (2016) M. (2016). Propiocepción con pelotas en niños en etapa escolar. VIREF Revista de Educación Física, 4(4), 1-32.

Pérez, E. (2008). Desarrollo de los procesos atencionales (Tesis doctoral). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología.

Pisoni, D., Kronenberger, W., Roman, A., & Geers, A. (2012). Measures of digit span and verbal rehearsal speed in deaf children following more than 10 years of cochlear implantation. Author manuscript, 32(1Suppl), 60-74.

Pontifex, M., Saliba, B., Raine, L., Picchietti, D., & Hillman, C. (2013). Exercise Improves Behavioral, Neurocognitive, and Scholastic Performance in Children with ADHD. The Journal of Pediatrics, 162, 543-551.

Posner, M., & Petersen, S. (1990). The attention system of the human brain. Annual Review of Neuroscience, 13, 25-42.

Posner, M., & Rothbart, M. (1991). Attentional mechanisms and conscious experience. In: A. Milner & M. Rugg (Eds.), The neuropsychology of consciousness (pp.91-112). London: Academic Press.

Posner, M., & Dehaene, S. (1994). Attentional networks. Trends in Neuroscience, 17, 75- 79.

Posner, M., & Raichle, M. (1994). Images of mind. New York, USA: Scientific American Library/Scientific American Books.

Posner, M., Klein, R., Summers, J., & Buggie, S. (1973). On the selection of signals. Memory and Cognition, 1, 2-12.

Posner, M., & Digirolamo, G.J. (1998). Executive attention: Conflict, target detection and cognitive control. In: R. Parasuraman (Ed.), The attentive brain (pp.401-423). Cambridge: MIT Press.

Posner, M., & Berger, A. (2000). Pathologies of brain attentional networks. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24(1), 3-5.

Posner, M., & Rothbar, M. (2014). Attention to learning of school subjects. Trends in Neuroscience Education, 3(1), 14-17.

Posner, M., Fan, J., McCandliss, B., Fossella, J., & Flombaum, J. (2005). The activation of attentional networks. Neuroimage, 26(2), 471-479.

Posner, M., Rueda, R., Fana, J., McCandlissa, B., Halparina, J., Grubera, D., & Pappert, L. (2004). Development of attentional networks in childhood. Neuropsychologia, 42(8), 1029-1040.

Przysucha, E., Trap, J., & Zerpa, C. (2016). Low levels of attentional interference have similar efects on static balance control of typically developing children in those with symptoms of developmental coordination disorder (DCD). Journal of Childhood & Developmental Disorders, 2(2), 1-8.

Purves, D., Augustine, G., Fitzpatrick, D., Hall, W., Lamantia, A., Mcnamara, J., & Williams, S. (2004). Neuroscience. USA: Sinauer Associates:

Restrepo, J., Soto, J., & Rivera, A. (2016). Diferencias individuales en la impulsividad y la flexibilidad cognitiva en adultos jóvenes sanos. Katharsis, 21, 13-44.

Reyes, S., Barreyro, J., & Injoque, I. (2014). Evaluación de componentes implicados en la Función Ejecutiva en niños de 9 años. Panamerican Journal of Neuropshychology, 8(1), 44-59.

Reynolds, G. (June 22, 2015). The benefits of fidgeting for students with ADHD. The Wall Street Journal.

Rigal, R. (1987). Motricidad humana. Madrid: Pila Teleña S.A.

Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria. España: Inde Publicaciones.

Rigal, R., Paoletti, R., & Portmann, M. (1979). Motricidad: aproximación Psicofisiológica. Madrid: Pila Teleña S.A.

Rigal, R., Redon, C., Hey, L., & Roll, J. (1994). Contribution of the propriomuscular chanel to the movemnet coding in children: A study involving the use of vibrationinduced kineasthetic illusion. Human Movement Science, 13(1), 95-108.

Rivera, D., Salinas, C., Ramos, D., Delgado, I., Vasallo, Y., Hernández, G., Valencia, J., García, C., García, C., Rabago, B., Romero, I., Campos, A., Sánchez, M., Galvao, A., Lara, L., Granja, E., Martín, P., Velázquez, J., Caracuel, A., Arango, J. (2017). Concentration Endurance Test (d2): Normative data for Spanish-speaking pediatric population. NeuroRehabilitation, 41(3), 661-671.

Rodríguez, M., & Montoya, J. (2006). Entrenamiento en el mantenimiento de la atención en deportistas y su efectividad en el rendimiento. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 99-112.

Rodríguez, M., Zapata, M., & Puentes, P. (2008). Perfil neuropsicológico de escolares con trastornos específicos del aprendizaje de instituciones educativas de Barranquilla, Colombia. Acta Neurológica Colombiana, 24(4), 63-73.

Romero, F., Pons, J., Romero, A., Crespo, N., Liendo, A., Jauset, J., Quarello, A., Pezzutto, E., Menargues, A., Alonso, A., Tripovic, Y. (2014). La percusión corporal como estímulo para alumnos con déficit de atención y concentración. En: M. Tortosa, J. Álvarez & N. Pellín (Coords.), XII Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. El reconocimiento docente: Innovar e investigar con criterios de calidad. Alicante, España.

Romero, N., Martínez, A., & Martínez, E. (2013). Efecto del entrenamiento propioceptivo en atletas velocistas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(51), 437-451.

Romero, P. (2016). Efecto de la memoria del entrenamiento de trabajo en los en los procesos atencionales, en el rendimiento académico y en las funciones ejecutivas y de memoria de trabajo en niños(as) de 4 a 6 años de edad (Tesis doctoral). Albacete, España: Universidad de Castilla La Mancha, Facultad de Medicina.

Ruz, M., & Lupiáñez, J. (2002). A review of Attentional Capture: On it´s automaticity to endogenous control. Psicológica, 23, 283-309.

Sánchez, I., & Pérez, V. (2000). El funcionamiento cognitivo en la vejez: atención y percepción en el adulto mayor. Revista Cubana de Medicina General Integral, 24(2), 1-7.

Sánchez, V., Ríos, M., Viejo, R., Extremera, N., Periañez, J., & Lubrini, G. (2012). Trail Making Test B/A: un estudio de validación. En: IX Congreso de la Sociedad Andaluza de Neuropsicología (SANP). Madrid.

Salles, J., Velasques, B., Cossich, V., Nicoliche, E., Ribeiro, P., Amaral, M., & Motta, G. (2015). Strength training and shoulder proprioception. Journal of Athletic Training, 50(3), 277-280.

Saraiva, F., Gómez, J., & Chiviacowsky, S. (2015). Benefits of external focus instruccións on the learning on a balance task in children of different ages. International Journal of Sport Psychology, 46(4), 311-320.

Spitzera, U., & Hollmann, W. (2013). Experimental observations of the effects of physical exercise on attention, academic and prosocial performance in school settings. Trends in Neuroscience and Education, 2(1), 1-6.

Sternberg, R. (2007). Psicología cognoscitiva. USA: Cengage Learning.

Suárez, L. (2016). Efectos del ruido sobre la atención selectiva y memoria verbal en estudiantes de básica primaria (Tesis de maestría). España: Universidad Internacional de La Rioja.

Tarantino, F. (2004). Propiocepción: introducción teórica. EFisioterapia. Disponible en: https://www.efisioterapia.net/articulos/propiocepcion-introduccion-teorica

Urzúa, A., Domic, M., Ramos, M., Cerda, A., & Quiroz, J. ( 2010). Propiedades psicométricas de tres escalas de evaluación del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en escolares chilenos. Revista Panamericana de Salud Pública, 27(3), 157-167.

Vargas, A., & Maturana, A. (2014). Estrés escolar. Revista Médica Clínica Condes, 26, 34- 41.

Wagner, S., Helmreich, I., Dahmen, N., Lieb, K., & Tadić, A. (2011). Reliability of Three alternate forms of the Trail Making Tests A and B. Archives of Clinical Neuropsychology, 26(4), 314-321.

Published

2018-08-17

How to Cite

Noreña Osorno, M. S., Díaz Jiménez, M. C., Ramón Suárez, G., Echavarría Valencia, D. M., & Cuartas Montoya, G. P. (2018). Effect of proprioceptive activities in the attention of third-grade students of the José Eusebio Caro Educational Institution of Medellín-Colombia. VIREF Revista De Educación Física, 7(2), 36–65. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/334950

Issue

Section

Informe de investigación