Permanent training of practice teachers of Physical Education Institute of University of Antioquia

Authors

Keywords:

permanent training, practice advisers, pedagogical practice, sport management

Abstract

This article is product of the research "Permanent training of the practice advisors of Physical Education Institute of the University of Antioquia". Objective: to identify the training profile required by the advisors to respond to the current demands of the training plan. Method: qualitative approach with a descriptive purpose and a transversal horizon. The strategies were the documentary review and the case study, using as instruments the documentary analysis and the survey, respectively. Conclusions: is highlighted the importance that the practice advisors give to the processes of permanent formation from administrative, formative, investigative and axiological components in order to fulfill the current demands of the training plan. Future lines emerge, such as the creation of a specific permanent training plan by area (sports training, physical activity, school and management).

|Abstract
= 220 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 131 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana López Trejos, University of Antioquia

Bachelor's degree student in Physical Education. University of Antioquia.

Liliana María Cardona Mejía, University of Antioquia

Degree in physical education. Sports administration specialist. Magister in Education. Doctor in business management. Professor of the Institute of Physical Education - University of Antioquia Sports Administration and Management Area.

Juan Carlos Padierna Cardona, University of Antioquia

Degree in physical education. Sports administration specialist. Magister in Education. Doctor of Education. Doctor in didactic innovation and teacher training. Occasional professor at the Institute of Physical Education- University of Antioquia.

References

Bernal, J., & Teixidó, J. (2012). Las competencias docentes en la formación del profesorado. Madrid, España: Síntesis.

Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional. Estudios Sobre Educación, 12, 3-30.

Bozu, Z., & Herrera, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87-97.

Cardona, L. (2011). Las prácticas pedagógicas en educación física: un análisis a la luz de la Licenciatura en Educación Física y Deportes de la Universidad de San Buenaventura, seccional Medellín. Colombia: Universidad de San Buenaventura, Facultad de Educación.

Casillas, M., & Martinell, A. (2016). Háblame de TIC 3. Educación virtual y recursos educativos. Buenos Aires: Editorial Brujas.

Castaño, E., Blancoz, A., & Asensio, E. (2012). Competencias para la tutoría: experiencia de formación con profesores universitarios. REDU: Revista de docencia Universitaria, 10(2), 193-210.

Chaves, C. (2005). La categorización, una aspecto crucial en la investigación cualitativa. InvestigiumIRE, 6(1), 113-118.

Defagó, M., & Batrouni, L. (2012). La tutoría como parte de la integración docenteinvestigativa: una estrategia pedagógica para publicar desde el pregrado. Revista Educación Ciencias de la Salud, 9(1), 27-30.

Imbernon, F. (1989). La formación inicial y la formación permanente del profesorado. Dos etapas de un mismo proceso. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 6, 487-499.

Marcelo, C. (1995). Formación del profesorado para el cambio educativo. España: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Metzdorff, V., & Safranchik, G. (2017). El vínculo entre principiantes y expertos en el proceso de inmersión en la práctica. Experiencia en un Instituto de Formación Docente en Argentina. Entramados: Educación y Sociedad, 4, 201-211.

Niño, V. (2011). Metodología de la Investigación. Diseño y ejecución. Bogotá: Ediciones de la U.

Ordóñez, G., & Villegas, H. (2005). El acompañamiento tutorial como estrategia de la formación personal y profesional: un estudio basado en la experiencia en una institución de educación superior. Universitas Psychologica, 4(1), 31-42.

Padierna, J. (2017). La formación permanente del profesor universitario de educación física en el departamento de Antioquia (Tesis doctoral). Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Colombia.

Rodríguez, G., Gil, J., Jiménez, E., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. España: Aljibe.

Sánchez, M., & Vega, J. (2003). Algunos aspectos teórico-conceptuales sobre el análisis documental y el análisis de información. Ciencias de la Información, 34(2), 49-61.

Silva, D., Hernández, N., Silva, J., & González, S. (2010). Concepción de estudiantes y docentes del buen profesor universitario: Facultad de Medicina de la Universidad de La Frontera. International Journal of Morphology, 28(1), 283-290.

Urrego, L. J. (2012). Un análisis parcial a la producción académica en el campo profesional de la educación física en Colombia. Revista Brasileira de Ciencias do Esporte, 34(1), 127- 148.

Published

2020-02-28

How to Cite

López Trejos, T., Cardona Mejía, L. M., & Padierna Cardona, J. C. (2020). Permanent training of practice teachers of Physical Education Institute of University of Antioquia. VIREF Revista De Educación Física, 8(3), 65–96. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/336974

Issue

Section

Informe de investigación