The physical activity in the educational field, as a perspective of integral development

Authors

  • Laura María Lizarazo López Pedagogical and Technological University of Colombia

Keywords:

Physical Activity, Physical Education, Health, Adolescence

Abstract

This research exposes the results of a scientific research developed in the Colombian context as a contribution to the pedagogical environments from the Physical Education class that dynamizes the importance of the physical activity, in order to contribute to the improvement of living conditions that the WHO promotes in the adolescent population. Objective: To determine the levels of physical activity in a sample of adolescents. Methodology: Quantitative research, using the Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ-A), to determine the physical activity levels of a group of adolescents. The data were subjected to the relevant validity processes of the Cronbach alpha coefficient. Results: The evaluated students present a tendency to be located in the low level, followed by the moderate level, in terms of physical activity. Conclusion: Physical activity is a determining factor in the development of adolescents, since it generates multiple benefits on a physical and psychological level. The theory closely relates the formation of selfesteem, with the regular practice of physical activity. In this regard, this study provides evidence on the need to promote physical activity from the Physical Education class in the population studied, in order to contribute to the improvement of their quality of life.

|Abstract
= 1097 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 792 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura María Lizarazo López, Pedagogical and Technological University of Colombia

Degree in physical education, recreation and sports, master's student in pedagogy of physical culture, teacher of physical education in the municipality of Tibaná-Colombia.

References

Armstrong, J. (2007). Aerobic fitness. What are we measuring? Medicine and Sport Science, 50, 5-25.

Bradley, J., Keane, F., & Crawfard,S. (2013). School sport and academic achievement. Journal of School Health, 83(1), 8-13.

Brickmann, H. (1989). Adaptación, estandarización y elaboración de las normas para el inventario de Coopersmith. Revista Chilena de Psicología, 10(1), 63-71.

Campos, J. (1996). Análisis de los determinantes sociales que intervienen en el proceso de detección de talentos. En: Consejo Superior de Deportes (ed.), Indicadores para la detección de talentos deportivos (pp.7-68). España: CSD.

Cantera, M., & Devis, J. (2002). La promoción de la actividad física relacionada con la salud en el ámbito escolar: Implicaciones y propuestas a partir de un estudio realizado con adolescentes. APUNTS Educación Física y Deportes, 67, 54-62.

Casas, J., & Ceñal, F. (2005). Desarrollo del adolescente. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Pediatría Integral, 9(1), 20-24.

Coopersmith, S. (1976). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman -Company.

Craig, G., & Baucum, D. (2009). Desarrollo Psicológico. México: Pearson.

Devís, J. D. (2000). Actividad física, deporte y salud. España: INDE Publicaciones.

Dishman, R., Felton, G., Hales, D., & Sward, D. (2006). Physical self-concept and self-esteem mediate cross-sectional relations of physical activity and sport participation with depression symptoms among adolescent girls. Health Psychology, 25(3), 396-407.

García, F. (2001). Los españoles y el deporte. Prácticas y comportamientos en la última década del siglo XX: encuesta sobre los hábitos deportivos de los españoles. Madrid: CSD.

Guillón, M., Crocq, M., & Bailey, P. (2007). Nicotine dependence and self-esteem in adolescents with mental disorders. Addictive Behaviors, 32(4), 758-764.

Kimm, S., Glynn, N., Kriska, A., Fitzgerald, S.L, Aaron, D., Similo, S., McMahon, R., & Barton, B. (2000). Longitudinal changes in physical activity in a biracial cohort during adolescence. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(8), 1445-1454.

Kowalski, K., Crocker, P., & Donen, R. (2004). Activity Questionnaire For Older children (PAQ-C) and adolescents (PAQ-A). Canada: University of Saskatchewan, College of Kinesiology.

Martínez, A., Chillón, P., Martín, M., Pérez, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente, G., Casajús, J., Álvarez, L., Romero, C., Tercedor, P., & Delgado, M. (2012). Motivos de práctica de actividad físico-deportiva en adolescentes españoles. Estudio Avena. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 16 (1), 391-398.

Martínez, D., Martínez, V., Pozo, T., Welk, G., & Villagra, A. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Salud Pública, 427-439.

Merino, B., & González, E. (2006). Actividad Física y Salud en la Infancia y la Adolescencia Guía para todas las personas que participan en su educación. España: Grafo S.A.

Montoya, A., Pinto, D., Taza, A., Meléndez E., & Alfaro, P. (2016). Nivel de actividad física según el cuestionario PAQ-A en escolares de secundaria en dos colegios de San Martín de Porres– LIMA. Revista Herediana de Rehabilitación, 1, 21-31.

Mullis, R., & Chapman, P. (2000). Age, gender, and self-esteem differences in adolescent coping style. Journal of Social Psychology, 140, 539-541.

Nuviala, A., Ruiz, F., García, M. (2003). Tiempo libre, ocio y actividad física en adolescentes. La influencia de los padres. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 3, 13-20.

OMS Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física. Suiza: OMS.

Pacheco, J., Luarte, C., Pérez, S., & Linz, L. (2015). Incidencia en la autoestima, a partir de una intervención pedagógica basada en el en el karate tradicional, en estudiantes de una Universidad del Sur de Chile. Revista de Ciencias de la Actividad Física, 16(2), 79-85.

Pieron, M., & Ruiz, J. (2013). Influencia del ámbito familiar e iguales en los hábitos físicodeportivos de los jóvenes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 51, 525-549.

Ramírez, W., Vinaccia, S., & Ramón, G. (2004). Impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista Estudios Sociales, 18, 67-75.

Schmalz, D., Deane, G., & Birch, l. (2007). A longitudinal assessment of the links between physical activity and self-esteem in early adolescent non-hispanic females. Journal of Adolescent Health, 41(6), 559-565.

Schneider, M., Fridlund, G., & Cooper, D. (2008). Physical activity and physical self- concept among sedentary adolescent females: An intervention study. Psychology of Sport and Exercise, 9(1), 1-14.

Vidarte, J., Vélez, C., Sandoval, C. & Alfonso, M. (2011). Actividad física: estrategia de promoción de la salud. Hacia la Promoción de la Salud, 16(1), 202-218.

Published

2019-02-20

How to Cite

Lizarazo López, L. M. (2019). The physical activity in the educational field, as a perspective of integral development. VIREF Revista De Educación Física, 8(1), 1–13. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/337489

Issue

Section

Informe de investigación