Changes in the physical condition of apparently healthy young people since entering university
Keywords:
university students, physical condition, physical activity, healthAbstract
Objective: to determine the changes in the physical condition of students of Physical Culture, Sport and Recreation of the cohort 2013-1 to 2017-1 of the Universidad Santo Tomás (Colombia). Methodology: study of a quantitative type, with prospective follow-up from 2013-1 to 2017-1. Inclusion criteria: men and women; students of the Faculty of Physical Culture, Sport and Recreation of the Santo Tomás University; have been active since entering college until the 2017-1 court date; no presence of musculoskeletal injuries in the last 3 months, which prevent post-fitness tests. Sample: from the total population (470 subjects), a sample of 132 students was taken (95% confidence index), who was evaluated for height, weight, strength (hand and back dynamometry), flexibility, speed and agility. Results: a decrease in the results after admission was found in the agility, speed and flexibility tests, and an increase in the results of muscular strength (hand and back). On the T test for related samples, the decrease was found to be greater in students who have more time in college. Discussion and conclusions: Although evaluated students study a program with an important practical component, there was no evidence of improvement in their physical condition, but rather the opposite, which raises the need to create spaces that promote the practice of physical activity as a lifestyle habit healthy.
Downloads
References
AMM Asociación Médica Mundial (2017). Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Astudillo, G., & Rojas, R. (2006). Autoeficacia y disposición al cambio para la realización de actividad física en estudiantes universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 41-49.
Bastías, E., & Stiepovich, J. (2014). Una revisión de los estilos de vida de estudiantes universitarios Iberoamericanos. Ciencia y Enfermería, 20(2), 93-101.
Córdoba, L. (2013). Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación. Modelo de ingreso. Bogotá, Colombia: Universidad Santo Tomás. Disponible en: https://culturafisica.usta.edu.co/images/documentos/Modelo_de_ingreso_compressed.pdf
Durán, S., Valdés, B., Godoy, A., & Herrera, T. (2014). Hábitos alimentarios y condición física en estudiantes de pedagogía en educación física. Revista Chilena de Nutrición, 41(3), 251-259.
Lara, N., Saldaña, Y., Fernández, N., & Delgadillo, H. (2015). Salud, calidad de vida y entorno universitario en estudiantes mexicanos de una universidad pública. Revista Hacia la Promoción de la Salud, 20(2), 102-117.
León, A., Torres, P., Arias, P., & Zea, R. (2012). Análisis del índice de masa corporal, porcentaje de grasa y somatotipo en estudiantes de primer semestre. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 2(3), 37-49.
Martinez, B., Mayorga, V., & Viciana, J. (2016). Motivación hacia la educación física y su relación con la condición física saludable en escolares de educación secundaria obligatoria. Nutrición Hospitalaria, 33 (4), 948-953.
Melo, A., Ramos, E., & Hernández, O. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y Sociedad, 1(78), 59-111.
Ministerio de Salud de Colombia. Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Colombia: El Ministerio. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF Ministerio de Salud de Colombia (2015). Abecé actividad física para la salud. Colombia: El Ministerio: Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/abece-actividad-fisica-para-la-salud.pdf
Monje, M., & Figueroa, C. (2011). Estilos de vida de los adolescentes escolares del departamento del Huila. Revista Entornos, 24, 13-23.
Monreal, A. (2017). Qué le pasa a tu cuerpo cuando dejas de hacer ejercicio. Revista La Vanguardia. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/vivo/ejercicio/20170226/414184118528/como-cambia-tu-cuerpo-cuando-dejas-de-hacer-ejercicio.html
Ramírez, V., & Pinilla, D. (2010). Asociación de la fuerza prensil y factores de riesgo cardiovascular en estudiantes sedentarios de una institución universitaria (Tesis de pregrado). Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia.
Ríos, B., Torres, V., & La Torre, C. (2016). Actividad física y adaptación escolar en estudiantes de medicina en un campus de la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigación en Educación Médica, 6(21),15-24.
Rizo, M., González, N., & Cortés, E. (2014). Calidad de la dieta y estilos de vida en estudiantes de Ciencias de la Salud. Nutrición hospitalaria, 29(1), 153-157.
Ruiz, A., Ruiz, J., Torres, M., Latorre, P., & Martínez, E. (2016). Influencia del nivel de atracción hacia la actividad física en el rendimiento académico de los adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 48(1), 42-50.
Rodríguez, F., Montero, C., Villa E., Solís, P., & Chillón, P. (2018). Comparación de los niveles de actividad física durante la vida universitaria. Revista Médica de Chile, 146, 442-450.
Sainz, R. (1992). Condición física de los adolescentes del país Vasco. Cuadernos de Sección. Educación, 5, 69-105.
Sánchez, A., & Bertos,E. (2015). Hábitos de vida saludable en población universitaria. Nutrición Hospitalaria, 31(5), 1910-1919.
Vivas, J., Ramírez, R., Correa, J., & Izquierdo, M. (2016). Valores de fuerza prensil por dinamometría manual en universitarios de Colombia. Nutrición Hospitalaria, 33(2), 330-336.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual