Approach of motor education in preschools in the municipality of Bello-Colombia

Authors

  • Catalina Gallego Tobón
  • Fabián Gallego Tobón San Buenaventura University
  • Enoc Valentín González Palacio San Buenaventura University

Keywords:

Motor education, Motor development, Preschool education

Abstract

Motor development is a transformation that occurs in humans as a result of the evolution of the life cycle, from birth to old age, so it is important to maintain their levels of development through motor activities that generate changes of various kinds (biological, psychological, anthropological, psychomotor, neurophysiological, among others). Recognizing the importance of the contribution from the school to the evolutionary process through good motor practices in preschool children, a study was carried out in 45 pre-school education institutions in the municipality of Bello-Colombia. The research revealed information about the knowledge and application of theoretical concepts that teachers give in the physical activities of preschool, through a questionnaire that inquires about the performance of teachers in the infant stage in the area of motor development. For the presentation of results, the proposal of Sanz et al. (2013), which comprises eight dimensions for the approach of motor education in terms of health. The results indicate unfavorable effects in the acquisition of improvements in the development of basic motor skills and health habits.

|Abstract
= 641 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 678 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabián Gallego Tobón, San Buenaventura University

San Buenaventura University, Medellín section

Enoc Valentín González Palacio, San Buenaventura University

San Buenaventura University, Medellín section

References

Aliño Santiago, M., Navarro Fernández, R., López Esquirol, J. R., & Pérez Sánchez, I. (2007). La edad preescolar como momento singular del desarrollo humano. Revista Cubana de Pediatría, 79(4), 1-13.

Bolívar, A. (2005). El conocimiento de la enseñanza: explicar, comprender y transformar. Revista Mimesis Ciencias Humanas, 7, 17-42.

Bucco, L., & Zubiaur, M. (2015). Estudio del desempeño motor en niños leoneses que practican actividades deportivas extraescolares. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 11(2), 167-176.

Congreso de la República. Ley 115 de 1994, Por la cual se expide la ley general de educación. Colombia: El Congreso.

Congreso de la República. Ley 934 de 2004: por la cual se oficializa la política de desarrollo nacional de la educación física y se dictan otras disposiciones. Colombia: El Congreso.

Ministerio de Educación Nacional (1997). Serie lineamientos curriculares: educación preescolar. Bogotá: El Ministerio.

Cuesta, P., Prieto, A., & Gil, P. (2016). Evaluación diagnóstica en la enseñanza conjunta de habilidades sociales y motrices en educación infantil. Opción, 32(7), 505-525.

de la Barra, F., Toledo, V., & Rodríguez, J. (2002). Estudio de salud mental en dos cohortes de niños escolares de Santiago occidente: II: Factores de riesgos familiares y escolares. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 40(4), 347-360.

Gamboa, R., Jiménez, G., & Cacciuttolo, C. (2015). Bases pedagógicas de la educación infantil: educación de la motricidad y educación por medio de la motricidad. Valparaiso: Ediciones Universitarias de Valparaiso.

Gil, P., Contreras, J., Onofre, R., & Gómez, I. (2008). Habilidades motrices en la infancia y su desarrollo desde una educación física animada. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 71-96.

González, A., & González, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Hacia la Promoción de la Salud, 15(2), 173-187.

Keogh, J. (1977). The study of movement skill development. Quest, 28, 76-88.

Kiphard, E. (1976). Insuficiencias de movimiento y coordinación en la edad de la escuela primaria. Buenos Aires: Kapelusz.

Mata, E., Maya, M., Córdova, M., & Bauce, G. (2007). Antropometría nutricional en escolares venezolanos. Revista Argentina de Antropología Biológica, 9(2), 29-50.

Oña, A., Martínez, M., Moreno, F., & Ruiz, L. (1999). Control y aprendizaje motor. Madrid: Síntesis.

Osoro, J., & González, O. (2008). Escenarios para el análisis y la construcción de un modelo de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 15-31.

Polit, D., & Hungler, B. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud. México: McGraw-Hill.

Ponce, A. (2009). La educación motriz para niños de 0 a 6 años. Madrid: Biblioteca Nueva.

Sanz, E., Alonso, R., Valdemoros, M., & Ponce, A. (2013). Validación de un cuestionario que analiza cómo trabaja el profesorado de la etapa infantil la educación para la salud desde el ámbito motor. Riped, 1(35), 9-34.

Schmidt, R. (1988). Motor learning and control: A behavioral emphasis (Segunda ed.). Champaing: Human Kinetics.

Vaca, M. (2005). El cuerpo y la motricidad en educación infantil: el análsis de la práctica como base de la elaboración de un proyecto para el tratamiento del ámbito corporal en educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación(39), 207-224.

Published

2019-05-17

How to Cite

Gallego Tobón, C., Gallego Tobón, F., & González Palacio, E. V. (2019). Approach of motor education in preschools in the municipality of Bello-Colombia. VIREF Revista De Educación Física, 8(2), 65–82. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/338580

Issue

Section

Informe de investigación