Correlation between the explosive force of the lower train and the agility in the futsal
Keywords:
Agility, Explosive force, FutsalAbstract
Objective: Correlating the explosive strength of the inferior train and the agility in the soccer players of the Pedagogic and Technological University of Colombia, Chiquinquirá section.
Method: Correlational descriptive study with non-probabilistic sampling, at convenience. Sample consisting of 15 players of 55.5 ± 6.9 kg, height of 158.6 ± 5.9 cm and age of 20.33 ± 2.5 years, who performed two tests: agility (Illinois) and power (Bosco) ) using 3 Abalakov jumps (ABK), Counter-movement (CMJ), Squat Jump (SJ). Results: In the agility test (19.1 ± 1.22sec), 13 players have average agility, 1 above average and 1 excellent, according to the test's assessment table. In the Bosco test, in the ABK jump the athletes had an average power
of 1873.46 ± 231.48 watts, the SJ 1666.13 ± 226.17 watts and the CMJ 1699.80 ± 172.99 watts. A p≤0.05 was used. The correlation between agility and jumps yielded data for the CMJ of r = -0.172 and p value of 0.541, which shows a low relation between the variables, without statistical significance. For the SJ, in relation to agility, a r = -0.52 and a p value of 0.855 were found, indicating that there is no relationship between agility and explosive force, given that their relationship values are negligible, and with the ABK also does not exist an association relation, since the obtained r was of 0.75 and the p value of 0.790, reason why the null hypothesis in all the cases is accepted. Conclusion: There is no correlation between the explosive strength of the lower train and the agility in this population.
Downloads
References
Antúnez, A., & García, M. (2008). La especificidad en la condición física del portero de balonmano. E-Balonmano, 4(1), 5-12.
Carchipulla, S. (2015). La formación deportiva de las futbolistas y su integración en el equipo de futbol femenino de Liga Deportiva Universitaria Amateur de la Universidad Central del Ecuador año 2014 (Trabajo de grado de licenciatura). Quito, Ecuador: Universidad Central del Ecuador.
Centeno, R., Naranjo, J., Beas, J., Montaner, B., Gómez Puerto, J., & Da Silva, M. (2008). Análisis del salto en plataforma dinamométrica en jugadores y jugadoras de balonmano. Archivos de Medicina del Deporte, 125, 189-198.
González, Y. (2012). Estudio comparativo de componentes de la condición física en jugadoras de futbol y voleibol (Tesis doctoral). España: Universidad de León.
Harman, E., Rosenstein, M., Frykman, P., & Rosenstein, R. (1991). Estimation of human power output from vertical jump. Journal Applied Sport Science Research, 5(3), 116-120.
Mercado, H., & Sánchez, D. (2010). Estudio comparativo de componentes de la condición física en jugadoras de futbol. Revista Digital Actividad Física y Deporte, 4(1), 1-13.
Moreno, I., & Agudelo, C. (2016). Correlación entre fuerza y capacidades coordinativas en escolares del Liceo León de Greiff (Tunja-Colombia). VIREF Revista de Educación Física, 5, 18-26.
Santana, W. (2016). Perfil antropométrico y de las capacidades de fuerza y velocidad de las jugadoras de futbol del Club Gol Star (Tesis de especialización). Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Sayers, S., Harackiewicz, D., Harman, E., Frykman, P., & Rosenstein, M. (1999). Cross-validation of three jump power equations. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31(4), 572-577.
Stonjanovic, M., Ostojic, S., Calleja, J., Milosrvic, Z., & Mikic, M. (2014). Correlación entre la fuerza explosiva, potencia aeróbica y la capacidad de repetir sprint en jugadores de baloncesto elite. Revista de Entrenamiento Deportivo, 28(3)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual