Biodanza and Physical Education: Disciplinary configuration to increase school’s self esteem

Authors

Keywords:

Human Motricity, Self Esteem, Physical Education, Human Development, Biodanza

Abstract

Problem: It is presented the results of an investigation related to school self-esteem and its
possibilities for improvement from an intervention program. Objective: Design and apply a proposal to improve the self-esteem of school children from the Biodanza System, and determine if there are significant advances in the participants. Method: Research with a quantitative approach and scope of exploratory type, since it is intended to find out about subjects and areas from new perspectives. The design is of an experimental nature, due to a population is evaluated having a control group and an experimental group to verify differences between both. It is a pure experiment, since it is carried out to analyze if one or more independent variables affect one or more dependent variables. To evaluate the reliability andachievement of the objectives, it was used the Self-esteem at school Test with instruments applied to teachers and students. Results: After the intervention, the experimental group presented improvement in the level of self-esteem. Conclusion: The results suggest that it is possible to increase school self-esteem through a program based on the Biodanza System.

|Abstract
= 528 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 455 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Franklin Castillo Retamal, Catholic University of Maule

Department of Physical Activity Sciences. Group of Studies in Education, Physical Activity and Health (GEEAFyS). Catholic University of Maule, Talca-Chile

References

Arancibia, V. (1997). Manual para el desarrollo de la autoestima en profesores y alumnos. Santiago: Arzobispado de Santiago.

Arias, M., & Muñoz, J. (1999). Potenciar la autoestima de los alumnos y profesores del área MIDE de la Universidad de la Coruña en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 547-553.

Coll, C., Pozo, J., Sarabia, B., & Valls, E. (1992). Los contenidos en la reforma. Madrid: Santillana.

Contreras, O. (1998). Didáctica de la educación física: un enfoque constructivista. Barcelona: Inde.

Ellison, C.G. (1993). Religious involvement and self perception among Black Americans. Social Forces, 71 (4), 1027-1055.

Feitosa, A., Kolyniak, C., & Rath, H. (2006). Mudanzas: horizontes desde la motricidad. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca.

Fernández, R. (2014). Reforzar la autoestima. Santiago: Patris.

Gallegos, F. (2013). Percepción de la autoestima y su relación con el rendimiento académico de estudiantes de V ciclo de educación primaria de la institución educativa particular “la Cantuta” Arequipa 2012 (Tesis de licenciatura en Psicología). Lima, Perú: Universidad Alas Peruanas.

González, I. (2012). Percepciones de apoderados y profesora jefe respecto de la relación entre autoestima y rendimiento escolar en los alumnos de 8° básico de la Escuela San Miguel de Talca (Tesis de licenciatura en Educación). Talca, Chile: Universidad Católica del Maule.

Gutiérrez, M. (1995). Valores sociales y deporte: la actividad física y el deporte como transmisores de valores sociales y personales. Madrid: Gymnos.

Haeussler, I., & Milicic, N. (1995). Confiar en uno mismo: programa de autoestima: libro del profesor. Santiago: Dolmen.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Jaramillo, L., & Quilindo, V. (2006). Paisajes, contenidos y métodos: sentidos que configuran la Educación Física como un “siempre lo mismo”. Revista Pensamiento Educativo, 38(1), 154-171.

Marchant, T., Haeussler, I., & Torretti, A. (2005). TAE Batería de tests de autoestima escolar. Santiago: Universidad Católica de Chile.

Ministerio de Educación. Decreto Supremo de Educación 2960 de 2012. Aprueba planes y programas de estudio de educación básica en cursos y asignaturas que indica. Chile: El Ministerio.

Morin, E. (2002). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Toro, R. (2007). Biodanza. Santiago: Cuarto Propio.

Trigo, E. (2000). Fundamentos de la motricidad. Madrid: Gymnos.

Woolfolk, A. (2006). Psicología educativa (9ªEd). México: Pearson Educación.

Published

2019-11-20

How to Cite

Castillo Retamal, F. (2019). Biodanza and Physical Education: Disciplinary configuration to increase school’s self esteem. VIREF Revista De Educación Física, 8(3), 19–32. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/340555

Issue

Section

Informe de investigación